شناسهٔ خبر: 28808270 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

اختصاصی مشرق /

سرنوشت شمال سوریه یک ماه پس از توافق اردوغان و پوتین/ عقب‌نشینی ۱۵ تا ۲۵ کیلومتری تروریست‌ها در استان‌های حلب، حماه، ادلب و لاذقیه + نقشه میدانی

بخش عمده ای از گروه های تروریستی، تجهیزات سنگین نظامی خود را براساس توافق به دست آمده در شهر سوچی از محدوده خط تماس با ارتش سوریه خارج و به سمت مرکز استان ادلب عقب نشینی کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، اواخر ماه گذشته (شهریور ماه ۹۷) رئیس جمهور ترکیه برای رایزنی درباره سرنوشت تحولات شمال سوریه به شهر سوچی روسیه سفر کرد و نتایج دیدار وی با ولادیمیر پوتین بر ایجاد یک منطقه غیر نظامی عاری از گروه های تروریستی و سلاح در عمق ۱۵ تا ۲۵ کیلومتری استان ادلب منتهی شد.

حالا خبرها از شمال سوریه حاکیست، بخش عمده ای از گروه های تروریستی تجهیزات سنگین نظامی خود را براساس توافق به دست آمده در شهر سوچی از محدوده خط تماس با ارتش سوریه خارج و به سمت مرکز استان ادلب عقب نشینی کردند.

به گفته منابع میدانی، در روزهای گذشته حدود هزار و ۳۰۰ تن از عناصر تروریستی، محدوده خط تماس با نیروهای ارتش سوریه را ترک کرده اند و به همراه تجهیزات نظامی در عمق استان ادلب مستقر شده اند تا همه تحولات براساس توافق سوچی پیش رود.

با عقب نشینی ۱۵ تا ۲۵ کیلومتری گروه های تروریستی، روند تشکیل منطقه غیر نظامی عاری از سلاح در شمال سوریه به خوبی پیش رفته است و  مناطق مهم و راهبردی زیادی در شمال شرق استان لاذقیه، شمال استان حماه، شرق و جنوب غرب استان ادلب و غرب استان حلب از وجود تروریست ها خالی شده است.

عملی شدن توافق سوچی باعث شده مناطق مهمی از جمله شهرهای «خان طومان، العیس، جسر الشغور، خان شیخون، مورک، سراقب، ارتفاعات کبانی، دشت الغاب و...» از اشغال گروه های تروریستی خارج و به منطقه غیر نظامی عاری از سلاح تبدیل شوند.

به گزارش مشرق، عقب نشینی ۱۵ تا ۲۵ کیلومتری گروه های تروریستی در امتدادهای استان های حلب، ادلب، حماه و لاذقیه در حالی صورت گرفته که نیروهای ارتش سوریه با همراه تجهیزات سنگین نظامی در منطقه حضور دارند و هیچ گونه عقب نشینی از سوی آنان صورت نگرفته است.

در جریان اجرای توافق سوچی، تعداد زیادی از عناصر تروریستی از جمله «جبهه النصره، حراس الدین، حزب الترکستانی و ...» پایگاه ها و مقرهای خود را تخلیه کردند و از مناطق پیش بینی شده خارج شدند.

بر اساس توافق صورت گرفته، جاده های مهم  «حلب - دمشق» و «حلب - لاذقیه» با نظارت کامل نیروهای روسی - ترکی بازگشایی خواهند شد؛ نیروهای روسی مجاز هستند در هر بازه زمانی وارد منطقه غیر نظامی عاری از سلاح شوند تا نقضی در توافق صورت نگیرد.

با وجود خروج تعداد زیادی از عناصر تروریستی اما برخی تروریست های وابسته به گروه های تروریستی هیات تحریرالشام و حزب الترکستانی همچنان در برخی از نقاط مقاومت می کنند و با کارشکنی در توافق سوچی حاضر به ترک مناطق نیستند.

به گفته منابع میدانی، تروریست هایی که در مناطق اشغالی کارشکنی می کنند توافق سوچی را که میان روسای جمهور ترکیه و روسیه به دست آمده را قبول ندارند؛ گفته شده تعدادی از تروریست های جبهه النصره و عناصر مخفی داعش در شهر سراقب همچنان حضور دارند و پایگاه های خود را تخلیه نکرده اند.

براساس اطلاعات به دست آمده، شماری از عناصر تروریستی حزب الترکستانی در حومه جاده حلب - حماه همچنان حضور دارند و حاضر به ترک منطقه نشده اند؛ این جاده مهم و راهبردی به دلیل نا امنی احتمالی بازگشایی نشده است.

به گزارش مشرق، نیروهای ارتش سوریه و رزمندگان جبهه مقاومت بر تمامی مناطق عاری از سلاح اشراف کامل دارند و منتظر هستند تا معدود عناصر تروریستی براساس توافق سوچی از پایگاه های خود خارج شوند و عقب نشینی کنند.

به نظر می رسد، اگر دولت ترکیه موفق به خروج تمامی تروریست ها از منطقه عاری از سلاح نشود، نیروهای ارتش سوریه و رزمندگان جبهه مقاومت به صورت مستقیم وارد عمل شوند و حتی این امکان وجود دارد که دامنه عملیات آنان افزایش یابد.

نظر شما