شناسهٔ خبر: 28808252 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

با اعلام قطع روابط میان کلیسای ارتدوکس روسیه و استانبول

در بدنه کلیسای ارتدوکس جهان شکاف ایجاد شد

شکاف در میان کلیساهای ارتدوکس جهان، تازه‌ترین خبری است که در میان جامعه مسیحیان در سراسر جهان اسباب نگرانی و ناراحتی شده است

صاحب‌خبر -
 
 
 
 
 
 
. در بزرگ‌ترین انفصال میان کلیساهای ارتدوکس طی یک قرن اخیر، کلیسای ارتدوکس روسیه اعلام کرد روابط خود را با کلیسای ارتدوکس استانبول به‌دلیل موافقت با اعلام استقلال کلیسای ارتدوکس اوکراین قطع کرده است.
به گزارش الجزیره، اسقف ایلاریون رئیس اداره روابط خارجی کلیسای ارتدوکس روسیه به خبرنگاران گفت که تصمیم قطع روابط با کلیسای ارتدوکس استانبول در شورای عالی این کلیسا به نام «سینود مقدس» گرفته شده است. شورای عالی این کلیسا به ریاست پاتریارک کریل در مینسک پایتخت بلاروس تشکیل جلسه داده بود. اسقف ایلاریون درباره تصمیم این شورا گفت: «اعلام قطع رابطه با کلیسای ارتدوکس استانبول، تنها چاره شورای عالی بود؛ زیرا اقدام اخیر این کلیسا درباره کلیسای اوکراین راه دیگری پیش روی ما نگذاشته بود و دیگر نمی‌توان اتحاد میان دو کلیسا را حفظ کرد.» با این حال او ابراز امیدواری کرد که کلیسای استانبول در تصمیم خود برای اعطای استقلال به کلیسای ارتدوکس اوکراین تجدید نظر کند. در بیانیه اعضای شورای عالی، نوشته شده است که بهتر است دیگر کلیساهای ارتدوکس در سراسر جهان نیز «به تصمیم کلیسای استانبول توجه کنند و برای برون رفت از بزرگ‌ترین بحران دوران اخیر که باعث ایجاد شکاف در بدنه کلیسا شده است، چاره‌ای بیندیشند.»
کلیسای ارتدوکس استانبول که از لحاظ تاریخی بیشترین سابقه را در بین کلیساهای ارتدوکس در سطح جهان دارد، اخیراً تصمیم گرفته است استقلال کلیسای ارتدوکس اوکراین را به رسمیت بشناسد. این کلیسا چندی نیز پیش نمایندگانی را در اوکراین منصوب کرد که خشم کلیسای ارتدوکس روسیه را برانگیخت زیرا آنها بیش از 300 سال بود که کنترل کلیساهای ارتدوکس در اوکراین را در دست داشتند.به گزارش ایرنا، کلیسای ارتدوکس روس، تمامی کلیساهای ارتدوکس در روسیه، بلاروس، اوکراین و نیز کلیساهایی در قزاقستان، چین و کشورهای اروپایی و امریکا را تحت کنترل خود داشت و اکنون این تصمیم کلیسای استانبول باعث برافروخته شدن خشم مقام‌های کلیسای روسیه شده است. ولادیمیر یرمولنکو نویسنده اوکراینی می‌گوید باید انتظار جدایی‌های بیشتری را در بدنه کلیسای ارتدوکس داشت: «به احتمال زیاد یک سری کلیسا در حمایت از کلیسای استانبول وارد عمل می‌شوند و برخی هم در حمایت از کلیسای روسیه. دیگر کلیسای روسیه، کلیسای اوکراین را به مشروعیت نمی‌شناسد و آن را عامل نفاق می‌داند. این می‌تواند تنش‌ها را افزایش دهد.»

کلمات کلیدی

قطع روابط میان کلیسای ارتدوکس

روسیه و استانبول

ارتدوکس جهان

نظر شما