شناسهٔ خبر: 28808172 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

موفقیت «مرد شیرفروش» نوشته آنا بِرنز؛

جایزه من‌بوکر 2018 برای اولین بار به یک نویسنده از ایرلند شمالی رسید

مراسم اعلام جایزه من‌بوکر 2018 دقایقی پیش به اتمام رسید و آنا بِرنز به عنوان برنده این جایزه معتبر در سال 2018 معرفی شد تا اولین نویسنده‌ از ایرلند شمالی باشد که موفق به کسب جایزه بوکر می‌شود.

صاحب‌خبر -
 
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از وبسایت جایزه، مراسم اعطای جوایز و اعلام برنده من بوکر 2018 دقایقی پیش به پایان رسید تا تکلیف برنده معتبرترین جایزه 2018 ، در سالی که آکادمی نوبل از اعلام برنده نوبل ادبیات  طفره رفت، مشخص شود. آنا بِرنز با داستان «مرد شیرفروش» به عنوان برگزیده جایزه بوکر سال 2018 انتخاب شد.
 
هیئت داوران درباره منتخب بوکر 2018 گفتند: «استفاده خانم بِرنز از کمدی سیاه برای بررسی موضوعات مهمی چون خطرات تعصبات سلیقه‌ای، تروریسم، تضاد اجتماعی، و فشارهای سیاسی و جنسیتی بسیار هنرمندانه است.»
 
آنا بِرنز، که در سال 2002 با کتاب «هیچ استخوانی» در میان فینالیست‌های جایزه «اورنج» هم قرار گرفته بود در «مرد شیرفروش» دوران اختلافات جامعه ایرلند شمالی، شرایط وحشتناک سیاسی، و تعصبات بیجا به قبیله را هنرمندانه و گاهی تلخ توصیف می‌کند. شخصیت‌ها در این  داستان اسم ندارند و با نام‌های مرد، پسر، و دختر خوانده می‌شوند. داستان از زبان دختری 18 ساله و در خلال اختلاف‌های شکل‌گرفته در ایرلند شمالی برای استقلال روایت می‌شود. دخترکی که هیچ علاقه‌ای به این موضوعات ندارد، سر به زیر است و همیشه در حال کتاب خواندن است.
 
 دخترک مورد توجه مردی قرار می‌گیرد که شیر می‌فروشد و دخترک را جزئی از اموال خود می‌داند. کمی بعد در داستان متوجه می‌شویم که دخترک مجبور می‌شود با این مردِ هم‌قبیله‌اش، که متأهل نیز است، رابطه داشته باشد. به دلیل جایگاه ویژه و قدرت مرد در جامعه دخترک مجبور است حضورش را تحمل کند. شخصیت مرد خیلی ترسناک است. همه جا حضور دارد و دخترک را تهدید می‌کند که اگر با نامزد خود ارتباط داشته باشد پسر را به قتل می‌رساند. مرد شیرفروش تا جایی بر ذهن دخترک کار می‌کند که ذهنش نابود شود. شرایط جامعه و اتفاقات ضدزن اجتماع هم سبب می‌شود دخترک احساس ناامنی بیشتری کند.
 
«همه چیز آن زیر» نوشته دیزی جانسون از بریتانیا، «واشنگتن سیاه» نوشته اسی ادوگیان از کانادا، «اتاق مارس» یا «اتاق مریخی» نوشته ریچل کوشنر از آمریکا، «فراداستان» نوشته ریچارد پاورز از آمریکا، و «برداشت طولانی» نوشته رابین رابرتسون از بریتانیا دیگر نامزدهای نهایی جایزه من بوکر امسال بودند.
 

نکته جذاب حاضر در این فهرست حضور دو اثر از ایالات متحده بود و این اتفاق با توجه به اعتراضات نویسندگان و ناشران بریتانیایی در طی سال گذشته نشان از این دارد که آکادمی بوکر قصد ندارد بار دیگر این جایزه را بومی کند.  پیش از این و به مدت 40 سال جایزه «من بوکر» تنها به نویسندگان کشورهای مشترک‌المنافع، انگلیسی‌ها و ایرلندی‌ها تعلق می‌گرفت. اما از سال 2014 و با وضع قوانین جدید همه آثار نوشته شده به زبان انگلیسی اجازه حضور در این رقابت فرهنگی را دارند و راه نویسندگان آمریکایی برای به دست آوردن این جایزه انگلیسی هموارشد. «پل بیتی» اولین نویسنده آمریکایی بود که در سال 2016 برنده این جایزه شد و سال گذشته جورج ساندرزِ آمریکایی با کتاب «لینکلن در باردو» موفق شد این جایزه را برای بار دوم به ایالات متحده ببرد که اعتراضات زیادی را به همراه داشت اما امسال نویسندگان آمریکایی موفق نشدند جایز بوکر را از آن خود کنند.
 
جایزه «من بوکر» به بهترین اثر تازه انگلیسی‌زبان که نوشته شهروندان همسود بریتانیا است اهدا می‌شود. پیش از این نویسندگانی چون هیلاری منتل، آیریس مرداک، و ایِن مک‌ایوان برنده این جایزه معتبر شده‌اند.

نظر شما