شناسهٔ خبر: 28808077 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

وزیر خارجه آمریکا وارد ریاض شد تا به ترکیه برود

«پمپئو» به دنبال لاپوشانی قتل «خاشقجی»

صاحب‌خبر -

گروه بین‌الملل: وزیر خارجه آمریکا روز گذشته (سه‌شنبه) وارد ریاض شد. وزیر خارجه آمریکا در دیدار با پادشاه عربستان و ولیعهد این کشور به بررسی پرونده «جمال خاشقجی» پرداخت. سرنوشت مبهم این روزنامه‌نگار منتقد سعودی دولت عربستان را به مخمصه بزرگی انداخته است.
به گزارش اسپوتنیک، خبرنگارانی که «مایک پمپئو»، وزیر خارجه آمریکا را در ریاض همراهی می‌کنند، اعلام کردند: «سلمان بن عبدالعزیز»، پادشاه عربستان با پمپئو دیدار کرد و در جریان این دیدار دو طرف درخصوص ناپدید شدن «جمال خاشقجی»، روزنامه‌نگار منتقد سعودی  به بحث و تبادل‌نظر پرداختند. سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا اعلام کرد که پمپئو پس از سفرش به ریاض به ترکیه سفر خواهد کرد.
پمپئو از ملک سلمان به دلیل پایبندی‌اش به انجام تحقیقات شفاف و عمیق درباره این پرونده تشکر کرد. پمپئو بعد از ملک سلمان با «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان نیز دیدار کرد. محور این دیدار پرونده خاشقجی بود.
ولیعهد عربستان در دیدار با پمپئو تاکید کرد که دو کشور دو همپیمان قدرتمند و قدیمی هستند. بن‌سلمان در دیدار با پمپئو عنوان داشت: ما چه در گذشته و چه در امروز و یا در فردا، با هم با چالش‌هایمان روبه‌رو می‌شویم.
همزمان، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که عربستانی‌ها با انجام تحقیقات جامع درخصوص مساله خاشقجی موافقت کرده‌اند. در این میان روزنامه القدس العربی به نقل از منابع خود از احتمال اعتراف ضمنی ریاض به مسؤولیت غیرمستقیم خود در این جنایت اطلاع یافته و از وجود طرح نقشه راه آمریکا برای عربستان پرده برداشته که امروز در مقابل مقامات عربستان قرار می‌گیرد. به نظر می‌رسد پمپئو طرح نقشه راهی را در این سفر فوری و کوتاه به ریاض همراه دارد که به دستور «دونالد ترامپ» مامور مذاکره با مقامات سعودی شده است.
سناریوی اول این است که عربستان به ارتکاب این جنایت از سوی کارمندان امنیتی سعودی و قتل غیرعمد او اعتراف کند و بگوید این اشتباه در جریان بازجویی از او صورت گرفته و آنها برای پوشاندن آثار جرم جسد او را سر به نیست کرده‌اند.
دومین سناریو این است که عربستان تدابیری در زمینه آزادی زندانیان سیاسی به خصوص فعالان جامعه مدنی و آزادی شاهزادگانی لحاظ کند که در هتل ریتز کارلتون بازداشت هستند. 
و اما سومین سناریو نیز که دشوارترین گزینه است بررسی آینده ولیعهد جوان سعودی است چون سخت است که بعد از ماجراجویی‌هایی که او طی یک سال گذشته در دوره ولیعهدی‌اش داشته جامعه جهانی او را قبول کند زیرا وقتی او قدرت را به عنوان پادشاه به دست بگیرد نتیجه چه خواهد بود؟
تفتیش 9 ساعته کنسولگری عربستان
بیش از ۲۰ بازپرس ترکیه‌ای‌ داخل ساختمان کنسولگری عربستان در ترکیه شدند. تیم سعودی و ترکیه‌ای بعد از تفتیش ۹ ساعته ساختمان کنسولگری را ترک کردند. یک منبع در دفتر دادستانی کل ترکیه اظهار داشت، تحقیقاتی که تیم بازپرسان ترکیه‌ای در داخل کنسولگری عربستان در استانبول انجام دادند آنها را به سرنخ‌ها و مدارک مهمی درباره قتل «جمال خاشقجی» در داخل ساختمان به رغم تلاش‌ها برای از بین بردن آثار آن رسانده است. در این راستا رویترز گزارش کرد، اقامتگاه کنسول عربستان در استانبول نیز مورد تفتیش قرار می‌گیرد. بازرسان تعداد زیادی تجهیزات و وسایل مورد استفاده در تحقیقات جنایی را نیز با خود داشتند.
در این میان رسانه‌های ترکیه‌ای گزارش دادند که سرکنسول عربستان در استانبول ترکیه را ترک کرده است. به گزارش روسیا الیوم، رسانه‌های ترکیه‌ای گزارش دادند که «محمد العتیبی»، سرکنسول عربستان در استانبول دیروز (سه‌شنبه) ترکیه را ترک کرد که این امر پس از تفتیش تیم مشترک تحقیقات در مقر کنسولگری عربستان در استانبول صورت گرفت.
الجزیره گزارش داده است که بازپرسان ترکیه‌ای در تحقیقات خود بر امکان مشخصی متمرکز هستند و اقدام به برداشتن اثر انگشت و انجام تحقیقاتی با استفاده از ابزارهای‌شان کرده و اتافی در طبقه بالای کنسولگری را تفتیش کردند.
این منبع در دفتر دادستانی کل ترکیه به الجزیره گفت: بازپرسان به ادله و مدارک مهمی دست یافتند که شبهات قتل خاشقجی در داخل کنسولگری را تقویت می‌کند. به گفته این منبع، تیم تحقیقات ترکیه تمامی اتاق‌های کنسولگری را تفتیش کردند و تحلیل و بررسی این ادله به دست آمده اطلاعات مهمی را افشا خواهد کرد.
این منبع افزود:‌ تحقیقات ترکیه قبل از اینکه به نتایج نهایی برسد دو یا سه روز طول خواهد کشید. به گفته او تحقیقات شامل بازجویی از کارمندان کنسولگری عربستان از جمله شخص «محمد العتیبی» کنسول عربستان می‌شود.
همچنین خبرگزاری آناتولی ترکیه عکس‌ها و تصاویری ویدیویی از تحقیقات بازپرسان ترکیه‌ای منتشر کرد که نشان می‌داد بازپرسان در حال بررسی سقف ساختمان و باغچه آن هستند. خبرگزاری رویترز نیز به نقل از شاهدان عینی گزارش داد، تیم سعودی و ترکیه‌ای بعد از تفتیش ۹ ساعته ساختمان کنسولگری را ترک کردند.
شاهدان عینی به این خبرگزاری گفتند، تیمی متشکل از ۱۰ بازپرس پلیس ترکیه و بازپرسان سعودی با چهار خودروی پزشکی قانونی این ساختمان را ترک کردند در حالی که نمونه‌هایی از خاک باغچه و در آهنی باغچه را با خود بردند. آنها همچنین از سگ‌های پلیس نیز استفاده کردند.
یک منبع دیگر نیز گفت: تیم سعودی مامور تحقیقات نیز بعد از تیم ترکیه‌ای ساختمان کنسولگری را ترک کرد. این تیمی کاری مشترک روز دوشنبه در اداره امنیت استانبول تشکیل شد.
منابع در وزارت خارجه ترکیه امروز سه‌شنبه تاکید کردند، کارگروه تشکیل شده مشترک قصد دارد مقر اقامت کنسول عربستان را هم تفتیش کند.
از سوی دیگر، منابع ترکیه‌ای اظهار داشتند، نوارهای صوتی ضبط شده‌ای در اختیار تیم تحقیقات ترکیه‌ قرار دارند که جزئیاتی درباره قتل خاشقجی را فاش می‌کنند.
به گفته این منابع، طبق این نوارهای صوتی موجود، خاشقجی تنها دو دقیقه در داخل دفتر کنسول عربستان بود بعد افرادی وارد شده با لحنی تند با او صحبت کرده و شروع به فحاشی به او و زدنش می‌کنند و صدای خاشقجی شنیده می‌شود که با آنها صحبت می‌کند اما سپس صدا ساکت می‌شود.
درخواست لغو مصونیت قضایی دیپلمات‌ها سعودی
در واکنش به مفقد شدن روزنامه نگار منتقد سعودی «میچل باچله» دیروز (سه‌شنبه) از عربستان و ترکیه خواست هر آنچه درباره ناپدید شدن و قتل احتمالی «جمال خاشقجی» می‌دانند، فاش سازند و همچنین از عربستان خواست مصونیت قضایی مربوط به مقام‌ها و تاسیسات دیپلماتیکش را لغو کند.
به گزارش رویترز، کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل در بیانیه‌ای از دسترسی بازرسان به ساختمان کنسولگری عربستان به رغم تاخیری دو هفته‌ای استقبال کرد و از مقام‌های هر دو کشور خواست اطمینان حاصل کنند «هیچ مانع بیشتری بر سر راه یک تحقیقات شفاف، موثر، بی‌طرف، جامع و فوری درباره این اتفاق به وجود نیاید.»
باچله از هر دو کشور ترکیه و عربستان خواست تا هر آنچه درباره ناپدید شدن و قتل فراقانونی احتمالی خاشقجی می‌دانند، فاش سازند. او تاکید کرد: با توجه به وجود مدارک روشن در خصوص وارد شدن خاشقجی به کنسولگری و اینکه از آن زمان به بعد او هرگز دیده نشد، این مسؤولیت مقام‌های عربستان است که فاش کنند از آن نقطه به بعد چه اتفاقی برای او افتاده است.
باچله همچنین خاطرنشان کرد که آنچه مهم است، لغو فوری مصونیت قضایی مقام‌ها و تاسیسات است که بر مبنای کنوانسیون روابط کنسولی وین به اجرا درمی‌آیند.
او تاکید کرد: طبق قوانین بین‌المللی هم ناپدید شدن اجباری و هم وقوع قتل فراقانونی جرائمی جدی محسوب می‌شوند و نباید از مصونیت قضایی برای اختلال در تحقیقات درباره آنچه رخ داد و اینکه چه کسی مسؤول آن بود، استفاده شود.
خانواده روزنامه‌نگار منتقد عربستانی نیز برای اولین بار از زمان ربوده شدن وی، خواهان تشکیل کمیته بین‌المللی مستقل و بی‌طرف برای تحقیقات درخصوص مرگ وی شدند. به گزارش القدس العربی، خانواده خاشقجی در بیانیه‌ای اعلام کردند: ما با نگرانی اخبار ضد و نقیض درباره سرنوشت جمال را پیگیری می‌کنیم. ما بسیار ناراحت هستیم و می‌خواهیم در این شرایط دردناک کنار یکدیگر باشیم. مسؤولیت اخلاقی و قانونی ایجاب می‌کند که خواهان تشکیل کمیته بین المللی مستقل و بی‌طرف برای تحقیقات درخصوص مرگ وی باشیم.
قتل خاشقجی و اخباری که هر روز در این خصوص منتشر می‌شود غرب و آمریکا را وادار به تغییر رویه نسبت به عربستان کرده است. فشار افکار عمومی و رسانه‌ها موجب شده است تا متحدان دیروز عربستان، بالاخره به نقض مداوم حقوق بشر توسط آل‌سعود اعتراف کنند. 
 

نظر شما