شناسهٔ خبر: 28808013 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

برنامه‌های اروپا برای سناریوی برگزیت بدون توافق فشرده‌تر می‌شود

R31356/P36461/S8,89/CT10

یک روزنامه آلمانی با توجه به تحولات ناامیدکننده هفته‌های اخیر در مذاکرت برگزیت از برنامه‌های فشرده اروپا و آمادگی این اتحادیه برای وقوع سناریوی بدون توافق خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه "تاگس اشپیگل" آلمان در مطلبی نوشت: بعد از شکست موقتی مذاکرات خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در یکشنبه گذشته برنامه‌ها در اتحادیه اروپا برای یک خروج نامنظم و بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا فشرده‌تر می‌شود.

روز سه‌شنبه از محافل دیپلماتیک اتحادیه اروپا به گوش می‌رسید که آمادگی برای سناریوی خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا با توجه به تحولات آخر هفته اخیر در صدر لیست دستورالعمل‌ها قرار می‌گیرد.

آخر هفته گذشته در بروکسل ابتدا در مذاکرات درباره خروج انگلیس از اتحادیه اروپا امیدهایی برای موفقیت ایجاد شد. اما "دومینیک راب"، وزیر برگزیت لندن بعد از آن به‌صورت غافلگیرانه‌ای در دیدار با "میشل بارنیر"، مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا در برگزیت این مسئله را آشکار کرد که لندن راه‌حل اتحادیه اروپا برای قواعد مرزی آینده در ایرلند را نمی‌تواند بپذیرد. برای شرایطی که اتحادیه اروپا و انگلیس در درازمدت نتوانند درباره مناسبات تجاری آینده خود به توافقی دست یابند اتحادیه اروپا بر این مسئله تأکید دارد که ایرلند شمالی در بازار داخلی اتحادیه اروپا باقی بماند. از آنجایی که نخست وزیر انگلیس راه‌حل اضطراری اتحادیه اروپا در این باره را تحت فشار شریک ائتلافی خود از حزب اتحادگرای دموکراتیک DUP رد کرد شکست تمام مذاکرات درباره برگزیت انتظار می‌رود.

ترزا می قرار است روز چهارشنبه در نشست اتحادیه اروپا در بروکسل در این باره شفاف‌سازی کند که از دید وی چه اشکالاتی در مذاکرات وجود دارد. بعد از آن یک مهمانی بدون حضور "می" در دایره 27 کشور عضو اتحادیه اروپا برنامه‌ریزی شده است.

"یان کلود یونکر"، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا می‌خواهد در این جلسه توضیح دهد که برنامه‌های اورژانسی اتحادیه اروپا برای سناریوی شکست مذاکرات برگزیت در چه‌حد گسترده و چگونه است. بر اساس محافل دولتی در برلین در این نشست مذاکرات با نخست وزیر انگلیس در برنامه نیست.

قبل از برگزاری نشست اتحادیه اروپا "آنگلا مرکل"، صدراعظم آلمان روز چهارشنبه یک بیانیه دولتی را در پارلمان این کشور ارائه خواهد داد. وی روز دوشنبه اظهار داشته بود که "ما باید خود را برای همه سناریوهای مختلف آماده کنیم". دفتر صدر اعظم آلمان همچنین به برنامه‌های اضطراری برای سناریوی خروج نامنظم انگلیس از اتحادیه اروپا اشاره کرده است.

با این حال مشخص نیست که آیا شکست غافلگیرکننده مذاکرات روز یکشنبه درباره برگزیت به رعدوبرقی از طرف انگلیس منجر خواهد شد و یا این مذاکرات به‌دلیل مسئله ایرلند در نهایت به بن‌بست کشیده خواهد شد. به‌گفته بارنیر تا 85 درصد توافق برگزیت آماده شده است. اما راه‌حل مسئله ایرلند همچنان باز است. از آنجایی که در نشست اتحادیه اروپا هیچ پیشرفتی در مذاکرات برگزیت انتظار نمی‌رود امیدها به‌سمت برگزاری یک نشست ویژه اضطراری در ماه نوامبر معطوف می‌شود.

بارنیر روز سه‌شنبه در سخنانی در لوکزامبورگ اظهار داشت: ما مذاکرات با لندن را در هفته‌های آینده به‌صورت جدی و آرام ادامه می‌دهیم تا به یک راه‌حل جامعی دست یابیم.

در محافل دولتی برلین گفته شده که توافق برگزیت باید هرچه سریع‌تر بر اساس منافع شهروندان و شرکت‌ها مورد توافق قرار گیرد. بر این اساس هدف غیررسمی همیشه این بوده است که در ماه نوامبر توافق‌نامه‌ای به‌تصویب برسد که پس از آن توسط مجلس نمایندگان انگلیس و پارلمان اروپا تصویب شود. ما هنوز در حال برنامه زمانی هستیم.

در این اوضاع "دونالد تاسک"، رئیس شورای اروپایی هم در نامه دعوت خود به اعضاء برای شرکت در نشست اتحادیه اروپا تأکید کرد که برگزیت بدون توافق محتمل‌تر شده است.

مذاکرات بین اتحادیه اروپا و لندن درباره برگزیت تحت فشار زمان قرار دارد. انگلیس می‌خواهد در 29 ماه مارس سال 2019 اتحادیه اروپا را ترک کند. این خروج باید از طریق یک توافق بین لندن و بروکسل که تا اواخر ماه اکتبر منعقد می‌شود تنظیم شود تا پارلمان‌ها فرصت رأی‌گیری و ارزیابی این توافق را داشته باشند. اگر تا آن زمان هیچ توافقی شکل نگیرد انگلیس بدون توافق و به‌صورت نامنظم از این اتحادیه خارج می‌شود. چنین خروجی می‌تواند عواقب اقتصادی سخت و دشواری داشته باشد.

انتهای پیام/*

نظر شما