شناسهٔ خبر: 28807952 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

قدم به قدم تا حرم عشق / مرز چذابه گذرگاه عاشقان حسینی

سال هاست که با نزدیک شدن به ایام اربعین حسینی، عاشقان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) با پای پیاده برای پابوسی سید و سالار شهیدان به راه می‌افتند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، دهم ماه صفر، مصادف با اربعین سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و 72 تن از یاران با وفای ایشان است.

قدم به قدم با جابر بسوی حرم عشق

هر چه از سال های شهادت مظلومانه شهدای دشت کربلا می گذرد، غم جانسوز امام حسین (ع) بیش از پیش داغ تر شده و فقط به شیعیان و مسلمانان ایران محدود نمی شود، بلکه از سراسر جهان برای شرکت در این راهپیمایی عظیم اربعین حضور می یابند و کوچک و بزرگ، زن و مرد، پیر و جوان راه کربلا را پیش می گیرند.

در برخی از روایات تاریخی آمده که زیارت کربلا با پای پیاده در زمان «شیخ انصاری» (متوفی سال 1281 قمری) رسم بوده است،‌ اما با گذر زمان به فراموشی سپرده شده که در نهایت توسط «شیخ میرزا حسین نوری» دوباره احیا می‌شود.

قدم به قدم با جابر بسوی حرم عشق

این عالم بزرگوار اولین بار در عید قربان به پیاده‌روی از نجف تا کربلا اقدام کرد که 3 روز در راه بود و حدود 30 نفر از دوستان و اطرافیانش وی را همراهی می‌کردند، «محدث نوری» از آن پس تصمیم گرفت، هر سال این کار را تکرار کند، او آخرین بار در سال 1319 هجری شمسی با پای پیاده به زیارت حرم أباعبدالله حسین(ع) رفت.

قدم به قدم با جابر بسوی حرم عشق

انجام این راهپیمایی عظیم نیازمند فراهم سازی امکاناتی برای رفاه زائران اباعبدالله الحسین (ع) از جمله؛ تهیه غذا، مکانی برای استراحت، سرویس بهداشتی، موکب، پارکینگ خودرو، امنیت زائران و غیره است تا زائران دچار مشکل نشوند و فراهم کردن این امکانات برای رفاه جمعیت میلیونی لازمه همکاری تمامی ارگان ها و همچنین کمک های مردمی است.

موکب های مستقر در مرز چذابه آماده پذیرایی از زائران و عاشقان اباعبدالله الحسین(ع)

حجت الاسلام سید محمود موسوی، رییس ستاد عتبات عالیات خوزستان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: براساس قانون و ضوابط ستاد اربعین خوزستان در ابتدای سال جاری مقرر شد 310 موکب در مرز چذابه و 310 موکب در مرز شلمچه مستقر شوند که از این تعداد تاکنون ۲۱۶ موکب مردمی در مرز چذابه مستقر شده اند، همچنین 95 درصد موکب ها در مرز شلمچه آماده هستند.

قدم به قدم با جابر بسوی حرم عشق

وی با اشاره به اینکه در مسیر عین دو، حمیدیه و جلالیه تعدادی موکب مردمی پیش بینی و مستقر شده اند، تصریح کرد: مساجد و حسینیه ها هم به منظور اسکان درون شهری زائران اربعین حسینی در نظر گرفته شده اند، و سپاه پاسداران نیز برای اسکان زائران اعلام آمادگی کرده و اردوگاه های شهید مسعودیان، شهید باکری و شهید حبیب اللهی برای زائران حسینی آماده هستند.

حجت الاسلام موسوی با بیان اینکه تمام موکب ها با کمک های مردمی اداره می شوند اذعان داشت: پذیرایی از زائران با وعده های غذایی گرم و متنوع و  میان وعده از جمله چای، آش و نوشیدنی انجام خواهد شد، همچنین افرادی هم بصورت داوطلبانه برای در اختیار گذاشتن مکان برای استراحت زائران و پذیرایی از آن ها اعلام آمادگی کرده اند.

قدم به قدم با جابر بسوی حرم عشق

۱۳۰ هکتار زمین برای پارک خودرو‌های زائران در مرز چذابه آماده شده است

سرهنگ رضا دولتشاهی، رییس پلیس راه خوزستان  در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، درخصوص پارکینگ خودرو برای زائران بیان کرد: به منظور رفاه زائران اربعین حسینی زمینی به مساحت 130 هکتار برای پارکینگ خودروهای زائران در نظر گرفته شده است و براساس پیش بینی ها مشکلی برای خودروها نداریم.

وی با بیان اینکه به دلیل کمبود زمان، انجام آسفالت در این پارکینگ امکانپذیر نیست، افزود:  عملیات تسطیح زمین، لاین گذاری، قرار دادن دوربین پلاک خوان و غیره انجام شده است، ضمن اینکه این پارکینک محصور شده و خوشبختانه در زمینه تامین نیروهای انسانی مشکلی وجود ندارد و امنیت برقرار است و همچنین راهداری و حمل و نقل خوزستان در مسیرهایی که پروژه آن ها نیمه تمام مانده آشکار سازی مسیر و ایمن سازی راه را انجام داده است.

قدم به قدم با جابر بسوی حرم عشق

سرهنگ دولتشاهی افزود: خوشبختانه در سال گذشته با تهمیداتی که انجام شد هیچگونه گره ترافیکی نداشتیم و با نصب تابلوهای پارکینگ، پارک ممنوع و حمل با جرثقیل تلاش می کنیم امسال هم به خوبی بتوانیم با توجه به شرایط خاص این ایام تردد خودروها بدون مشکل انجام شود.

رییس پلیس راه خوزستان اظهار کرد: زائران از هرگونه عجله پرهیز کرده و حتما خودروهای خود را در پارکینگ قرار دهند، در صورتیکه خودروها در خارج از پارکینگ توقف کنند با جرثقیل به پارکینگ مخصوص منتقل خواهند شد.

وی درخصوص استقرار موکب ها اظهار داشت: سال گذشته موکب ها در نزدیکی پایانه مرزی چذابه مستقر بودند، ولی امسال مکان موکب ها جابجا شده و در نزدیکی پارکینگ جایگذاری شده اند.

قدم به قدم با جابر بسوی حرم عشق

سرهنگ رضا دولتشاهی از زائران خواست با پلیس همکاری لازم را داشته باشند و از حرکت کرده و پیاده روی در شب پرهیز نمایند، همچنین به منظور دیده شدن توسط راننده و جلوگیری از حوادث ناگوار جهت عکس حرکت خوروها حرکت کنند، همچنین راننده ها هم با سرعت مطمئنه حرکت کرده و از عجله پرهیز نمایند.

وی افزود: در حال حاضر بالگردهای ناجا در منطقه مستقر شده اند تا در زمان های اورژانس و موارد خاص وارد عمل شوند.

قدم به قدم با جابر بسوی حرم عشق

سرهنگ دولتشاهی بیان کرد: در ایام اربعین حسینی از پاسگاه های پلیس در طول مسیر برای نیروهای پیاده و گشتی به منظور تامین امنیت زائران استفاده می شود و این نیروها در طول مسیر و پایانه مرزی چذابه بطور کامل مستقر خواهند شد.

رها شدن پروژه های ناتمام به دلیل نبود اعتبارات

رییس پلیس راه خوزستان گفت: خوشبختانه جاده های منتهی به پایانه مرزی چذابه از اهواز تا سوسنگرد مشکلی ندارند، ولی اجرای پروژه هایی که سال گذشته از سوسنگرد تا چذابه آغاز شده بودند متاسفانه بدلیل نبود اعتبارات ناتمام رها شده اند.

سرهنگ رضا دولتشاهی اظهار داشت: البته به کمک استاندار خوزستان، اداره کل راهداری و حمل و نقل خوزستان و همچنین راه و شهرسازی استان تلاش می کنیم پروژه ها را مجددا فعال کرده و تا حد ممکن  پروژه های ناتمام را در مرز اجرا کنیم.

قدم به قدم با جابر بسوی حرم عشق

راهپیمایی عظیم اربعین نشان دهنده اتحاد و همبستگی مسلمانان جهان و عشق آن ها به اهلبیت عصمت و طهارت و خاندان پاک پیامبر اکرم (ص) است که هر سال بصورت خودجوش آغاز می شود و همگی با حضور یکپارچه خود با سید و سالار شهیدان بیعت کرده و با حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) هم ناله می شوند تا به جهانیان ثابت کنند گذر زمان سبب فراموش شدن واقعه جانسوز کربلا نمی شود.

 

گزارش از ملیحه گریزی نسب

انتهای پیام/

 

نظر شما