شناسهٔ خبر: 28807754 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

فارس گزارش می دهد

برگزاری یادروز حافظ؛ متفاوت و مردمی

با حضور جمع کثیری از ادب دوستان، آئین یادبود حافظ در شیراز برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز،شامگاه دوشنبه آئین یادبود خواجه شمس‌الدین محمد متخلص به حافظ با حضور جمع کثیری از ادب دوستان و اساتید بنام زبان و ادبیات فارسی همچون کاووس حسن لی رئیس مرکز حافظ شناسی و عضو هیات علمی دانشگاه شیراز، مجید اسکندری از دیگر اساتید این رشته و برخی شعرای مطرح شیراز مانند منصور پایمرد، ناصر امامی و... در تالار احسان برگزار شد.

نکته قابل‌توجه در این آئین، مردمی بودن مراسم بود که برخلاف آئین‌های دولتی و رسمی یادروز حافظ که معمولاً رنگ و بوی تصنعی دارد، از وزن و قد و قواره بهتری برخوردار بوده و یک فضای کاملاً ادبی، دل‌نشین و آرامش‌بخش بر آن حاکم بود؛ فضایی که در آن رفت‌وآمد افراد سیاسی دیده نشد!

 

در این آئین ضمن قرائت اشعار حافظ، به‌صورت تخصصی اما همه‌فهم، یکی از غزل‌های حافظ با مطلع «عیشم مدام است از لعل دلخواه» توسط مجید اسکندری استاد مطرح و خوش‌بیان زبان و ادبیات فارسی شهر شیراز مورد تفسیر و تحلیل قرار گرفت.

این استاد دانشگاه به تحلیل نگاه حافظ و جهان‌بینی این شاعر بزرگ در خصوص موضوعات مختلف پرداخت و به‌صورت اختصاصی موضوع پیر و شیخ را از منظر این شاعر بزرگ موردبررسی قرار داد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه نگاه حافظ به شیخ یا پیر در دیوانش جنبه‌های گوناگونی دارد، افزود: حافظ هیچ‌گاه درصدد طرد کسی نیست و همگان را به‌سوی نیکی دعوت می‌کند که البته با زبان خاص خودش این مهم را انجام می‌دهد.

در ادامه این برنامه ناصر امامی یکی از شاعران مطرح شیرازی به سرودن شعری پرداخت که تضمینی از غزلیات حافظ بود و موردپسند حضار قرار گرفت.

 

اجرای غزل حافظ با مطلع «در نمازم خم ابروی تو در یاد آمد» از سوی هنرجویان نوجوان، اجرای موسیقی سنتی با اشعار حافظ، تقدیر از برخی ادب پژوهان از جمله بانو قریشی از دست اندرکاران این برنامه ادبی و ... از دیگر برنامه‌های این آئین بود.

انتهای پیام/الف

نظر شما