شناسهٔ خبر: 28807665 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

تحریم نفتی ایران مانع ریزش قیمت طلای سیاه‌شد

دنیای اقتصاد : قیمت جهانی نفت در معاملات روز گذشته، تحت‌تاثیر افزایش تولید نفت خام آمریکا و پیش‌بینی رشد ذخایر تجاری نفت خام این کشور روندی کاهشی داشت. به گزارش رویترز، این روند کاهشی با انتشار خبری مبنی بر افت صادرات نفت خام ایران ریزش قیمت‌ها را محدود کرد.

صاحب‌خبر -

 تحلیلگران کامرز بانک درباره تغییرات روز گذشته بازار نفت عقیده دارند «تداوم تولید نفت شیل آمریکا یکی از مهم‌ترین دلایلی است که این انتظار را در بازار جهانی نفت ایجاد کرده است که عرضه نفت خام در سال آینده به میزان کافی انجام خواهد شد.» به گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، انتظار می‌رود تولید نفت از هفت میدان اصلی نفت شیل آمریکا در ماه نوامبر رشدی ۹۸ هزار بشکه‌ای در روز داشته باشد که می‌تواند رکورد تولید این نوع نفت خام را به ۷۱/ ۷ میلیون بشکه در روز برساند. بزرگترین تغییری که در پیش‌بینی‌ها از میزان تولید نفت شیل ایجاد شده است، انتظار رشد تولید ۵۳ هزار بشکه‌ای از میدان پرمیان است. چنانچه این میزان افزایش تولید رقم بخورد، تولید این میدان به رقم تاریخی ۵۵/ ۳ میلیون بشکه در روز می‌رسد.

 بر اساس گزارش‌های موجود، تولید نفت آمریکا طی پنج سال گذشته به‌طور مرتب افزایش یافته است. مجموع تولید نفت خام این کشور در هفته منتهی به ۵ اکتبر به بالاترین رکورد خود، یعنی ۲/ ۱۱ میلیون بشکه نفت در روز دست یافت. اما زیرساخت‌های انتقال نفت خام متناسب با این میزان افزایش تولید رشد نداشته و این موضوع تبدیل به مانعی پیش‌روی تولیدکنندگان نفت خام آمریکا برای تولید بیشتر شده است. با این حال کارشناسان عقیده دارند با ساخته شدن خطوط لوله انتقال نفت خام و ترمینال‌هایی که می‌توانند میدان نفتی پرمیان را به خلیج آمریکا (خلیجی واقع در جنوب آمریکا و در جوار خلیج مکزیک) متصل کنند، صادرات نفت آمریکا با تحول چشمگیری همراه خواهد شد که منجر به افزایش صادرات آن می‌شود. به گزارش «دنیای‌اقتصاد» روز گذشته هر بشکه نفت خام برنت تا لحظه تنظیم این گزارش (ساعت ۱۶:۳۰) با ۶۰ سنت افت قیمت به ۱۸/ ۸۰ دلار بر بشکه رسید. شاخص نفت خام آمریکا نیز افتی مشابه داشت و ۱۸/ ۷۱ دلار بر بشکه معامله شد.

  افزایش تولید نفت آمریکا

 در کنار رشد تولید روزانه نفت خام آمریکا که چشم‌انداز افزایش عرضه را برای بازار نفت به همراه داشته است، افزایش حجم ذخایر نفت خام تجاری آمریکا دیگر اهرمی بود که باعث فشار بر قیمت نفت شد. بر اساس گزارش موسسه نفت آمریکا(API)، انتظار می‌رود ذخایر نفت خام تجاری آمریکا برای چهارمین هفته متوالی با رشد همراه باشد و حدود ۱/ ۱ میلیون بشکه به حجم آن افزوده شود. با این حال باید منتظر ماند تا گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا که میزان ذخایر تجاری نفت خام آمریکا را رسما اعلام می‌کند، امشب (به وقت تهران) منتشر شود.

 بر اساس گزارش رویترز به نقل از برخی منابع صنعتی، صادرات روزانه نفت خام ایران در دو هفته نخست اکتبر نزدیک به ۵/ ۱ میلیون بشکه بوده است که عمدتا به کشورهایی چون چین، هند و ترکیه صادر شده است. صادرات روزانه نفت خام ایران در ماه آوریل و پیش از خروج آمریکا از برجام چیزی حدود ۷/ ۲ میلیون تن بوده است. افت صادرات نفت خام ایران تحت فشار آمریکا در حالی رقم خورده است که عربستان برای افزایش تولید و پوشش جای خالی نفت ایران به دولت ترامپ قول همکاری داده بود. با این حال تنش‌هایی که بر سر ناپدید شدن جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار منتقد خاندان سعودی در دنیا ایجاد شده و انتقادهای فراوانی از این حکومت به همراه داشته، ممکن است به مقابله به مثل عربستان با دنیا منجر شود، به این معنا که این کشور دست از افزایش عرضه بردارد تا قیمت‌ها با رشدی چشمگیر همراه شود.

  درخواست اوپک برای افزایش تولید

در شرایطی که تولید روزانه نفت خام عربستان با افزایش تولید این کشور در ماه‌های گذشته در سقف خود قرار دارد و دیگر کشورهای عضو اوپک نیز توان چندانی برای افزایش تولید ندارند، دبیرکل اوپک روز گذشته از شرکت‌های تولیدکننده نفت خام خواست تا تولیدات خود را افزایش دهند و سرمایه‌گذاری بیشتری برای افزایش تولید انجام دهند زیرا در حال حاضر ظرفیت خالی تولید نفت در دنیا کوچک شده است. نگرانی محمد بارکیندو از این است که با کم شدن ظرفیت مازاد تولید، چنانچه در آینده اختلالی در بازار نفت ایجاد شود، ظرفیت مازاد چشمگیری برای افزایش عرضه و پیشگیری از رشد قیمت‌ها وجود نخواهد داشت.

 به گزارش رویترز، دبیرکل اوپک با اعلام اینکه ظرفیت تولید شناور جهانی نفت کاهش پیدا کرده، تولیدکنندگان و شرکت‌ها را به افزایش ظرفیت تولید خود و سرمایه‌گذاری بیشتر برای تامین تقاضای جاری فراخواند. بارکیندو که در کنفرانس نفتی سراویک شرکت IHS سخن می‌گفت، اظهار کرد: اعضای اوپک و کشورهای غیراوپک که در توافق کاهش تولید شرکت کرده‌اند، در مسیر بازگشت به نرخ پایبندی ۱۰۰ درصدی به این پیمان هستند. دبیرکل اوپک اظهار کرد: بخش نفت جهانی به ۱۱ تریلیون دلار سرمایه‌گذاری برای تامین تقاضای آینده تا سال ۲۰۴۰ نیاز دارد.

اوپک در گزارش ماهانه خود که در ماه سپتامبر منتشر کرد، پیش‌بینی کرد تقاضای جهانی برای نفت به میزان ۵/ ۱۴ میلیون بشکه در روز از سال ۲۰۱۷ به ۷/ ۱۱۱ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۴۰ افزایش خواهد یافت. بارکیندو گفت: مصرف‌کنندگانی شامل هند نسبت به دورنمای عرضه ابراز نگرانی کردند، اما دیدگاه ما این است که بازار در حال حاضر به خوبی تامین بوده و متعادل است و حتی احتمال ایجاد ناترازی به دو دلیل رشد بیش از حد عرضه در سال ۲۰۱۹ وجود دارد. هند کشوری است که انتظار می‌رود تا سال ۲۰۴۰ حدود ۴۰ درصد از رشد تقاضای جهانی نفت خام را به خود اختصاص دهد. همچنین این انتظار وجود دارد که تقاضای سومین مصرف‌کننده بزرگ نفت خام دنیا برای طلای سیاه، تا سال ۲۰۴۰ تا حدود ۸/ ۵ میلیون بشکه در روز رشد داشته باشد.

 

نظر شما