شناسهٔ خبر: 28807583 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

تداوم رشد شاخص فرابورس

مینا افروزی دنیای اقتصاد : معاملات فرابورس روز گذشته با اشتیاق معامله‌گران برای خرید سهام آغاز شد و همین عامل جهش نزدیک به ۵۰ واحدی شاخص کل را رقم زد. اما در ادامه، عقبگرد آرام‌آرام فعالان بازار منجر به عقب‌نشینی «آیفکس» شد و در مجموع رشد ۳۲ واحدی نماگر مزبور رقم خورد. به این ترتیب «آیفکس» در انتهای روز کاری گذشته با افزایش ۶/ ۱ درصدی بالاتر از سطح ۲۰۲۷ واحدی ایستاد.

صاحب‌خبر -

دیروز بیش از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون سهم در بازارهای چندگانه فرابورس معامله شد. ارزش این داد وستدها حدود ۷۹۴ میلیارد تومان بود. بازگشت توجهات به سهام بنیادی در جریان معاملات روز دوشنبه هفته جاری، مقدمات تغییر جهت شاخص کل فرابورس و افزایش آن را مهیا کرد. با توجه به افزایش حساسیت سهامداران در دوره هیجانی اخیر، باید انتظار تاثیرات محتوای گزارش شش ماهه شرکت‌ها را روی روند بازار داشته باشیم.

دیروز،  نزدیک به ۷۵۰ میلیون سهم به ارزش بیش از ۲۵۶ میلیارد تومان در بازار اول و دوم مورد معامله قرار گرفت. نزدیک به یک سوم این نقدینگی در معاملات فلزات اساسی به گردش درآمد. دادوستدهای سهامی ذوب آهن اصفهان به تنهایی ارزش معاملاتی بیش از ۵۸ میلیارد تومانی را ثبت کرد. نماد مزبور که تا ساعات میانی روز گذشته رشد قیمتی خود را حفظ کرده بود، با نزدیک شدن به پایان روز معاملاتی با کاهش تمایل سهامداران برای خرید مواجه شد. در نهایت «ذوب» عنوان تنها نماد منفی گروه فلزات اساسی دیروز را به خود اختصاص داد. صنعت هتل که دومین زیرگروه پرمعامله دیروز بود، از منظر بازدهی صدرنشین سایر صنایع شد. عامل اصلی رشد تقریبا ۹ درصدی این صنعت، گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی بود که به دلیل اصلاح قیمتی سنگین در روزهای گذشته، مجددا توجه سهامداران را برانگیخت و نقدینگی نزدیک به ۲۵ میلیارد تومانی را جذب کرد. در مجموع ۱۹ صنعت با رشد شاخص مواجه شدند و ۶ صنعت دیگر روز زیاندهی را سپری کردند. صنعت فرآورده‌های نفتی نیز در میان این ۶ صنعت قرار گرفت. گروه انبوه‌سازی و املاک و مستغلات نیز به واسطه افت قیمت بیش از ۲۰ درصدی یکی از نمادهای خود از صنایع زیانده دیروز بود. نماد معاملاتی سرمایه‌گذاری مسکن زاینده‌رود که بیشترین کاهش قیمتی دیروز را رقم زد، از گزارش شفاف سازی اخیر این شرکت می‌توان به زیان نزدیک به سه میلیاردی که ناشی از عدم فروش برخی از واحدهای پروژه بود، اشاره کرد.

«ترین»های فرابورس

در جریان معاملات روز گذشته، روند صعودی شاخص کل ادامه یافت و افزایش بیش از ۳۰ واحدی را تجربه کرد. پتروشیمی زاگرس به‌عنوان نمادی که بیشترین اثر فزاینده را داشت ثبت شد. در ادامه سه نماد فلزی «هرمز»، «میدکو» و «ارفع» رشد بیش از ۱۳ واحدی آیفکس را رقم زدند. فولاد هرمزگان جنوب که برای رفع ابهام اطلاعیه خود در سامانه کدال متوقف بود، روز گذشته آماده بازگشایی و شرکت در معاملات شد. بیشترین تقاضا به نماد معاملاتی تازه وارد داروسازی آوه سینا معطوف شد. نماد عنوان شده به‌عنوان ششمین نماد دارویی، که در ششمین عرضه اولیه امسال روی تابلو رفت طی اولین روز معاملاتی خود رکورد مشارکت سهامداران را شکست. پیش از عرضه، حداکثر سهام قابل خریداری توسط هر شخص حقیقی و حقوقی تعداد ۷۰۰ سهم تعیین شده بود که با استقبال ‌چشمگیر از این عرضه به بیش از ۲۰۱ هزار نفر از مشارکت‌کنندگان حداکثر ۱۷۴ سهم تخصیص داده شد.‌ «داوه» روز گذشته تقریبا تحت انحصار سهامداران حقیقی معامله شد، با اتمام روز کاری ارزش معاملاتی بیش از ۲۱ میلیارد تومانی و صف خرید نزدیک به ۲۲ میلیارد تومانی را تجربه کرد. همچنین ناظر بازار سه‌شنبه خبر از تعیین محدودیت حجمی این نماد به اندازه ۱۰ هزار سهم، داد.

بررسی بازیگران

بررسی‌های معاملات روز گذشته فرابورس از منظر ارزش تغییر مالکیت سهام معاملات خرد، نشانگر حفظ قدرت توسط سهامداران حقیقی بود. در مرکز توجه این دسته از سهامداران دو نماد معاملاتی از زیرگروه عرضه برق و گاز دیده می‌شد. خالص خرید سهامداران خرد از دو نماد «بمپنا» و «بکهنوج» نزدیک به هفت میلیارد تومان محاسبه شد. تجارت الکترونیک پارسیان‌کیش نیز به‌عنوان یکی از سهام مورد علاقه معامله‌گران خرد شناخته شد. در مقابل پتروشیمی غدیر بیشترین خالص خرید سهامداران حقوقی را رقم زد. غالب سفارش‌های بعدی این دسته از سهامداران متوجه هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه و سرمایه‌گذاری مس سرچشمه شد. در مجموع معاملات روز گذشته، معامله‌گران حقیقی بازار با اختلاف خالص خرید تقریبا ۱۶ میلیارد تومانی، به حمایت از معاملات فرابورس پرداختند.

سایر بازارها

روز گذشته، ارزش معاملات تقریبا ۴ میلیون ورقه‌ای بازار اوراق با درآمد ثابت، به بیش از ۳۵۰ میلیارد تومان رسید. به این ترتیب غالب نقدینگی کل فرابورس در این بازار رقم خورد. بیش از ۱۲۴ میلیارد تومان ارزش معاملات در نماد «اشاد۳۴» به گردش درآمد. بررسی معاملات اوراق خزانه اسلامی نیز خبر از نقدینگی بیش از ۹۲ میلیارد تومانی این اسناد می‌دهد. به جهت رشد قیمت عمده «اخزا»، نرخ سود موثر با افت ۳/ ۰ واحد درصد به سطح ۷/ ۲۵ درصدی تقلیل پیدا کرد. سه شنبه هفته جاری اسناد خزانه اسلامی به نماد «اخزا۷۰۹» سررسید سیزدهم مرداد  ۱۳۹۹، برای اولین بار از طریق بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران عرضه شد. همچنین عرضه اولیه اوراق «اخزا۷۰۸» روز شنبه ۲۸ ماه جاری، با سررسید ۲۳ مهر سال ۹۸ صورت خواهد گرفت.

نظر شما