شناسهٔ خبر: 28807275 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه عصرایرانیان | لینک خبر

امیرآبادی با بیان اینکه روحانی ملاحظات جناحی دارد، مطرح کرد

اگرلاریجانی مخالف‌«CFT» بود،لایحه رأی نمی‌آورد

صاحب‌خبر - گروه سیاسی: عضو هیات رئیسه مجلس گفت:اگر نظر لاریجانی رد لایحه CFT بود، حتما رد می‌شد؛ خصوصا به این دلیل که اعضای فراکسیون مستقلین خیلی خوب به حرفش گوش می‌دهند و با او هماهنگ هستند.احمد امیرآبادی فراهانی نماینده دوره دهم مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه «قم» وعضو هئیت رئیسه مجلس دهم در گفتگو با مهر به پرسش‌ها پاسخ گفت. به عنوان سوال نخست، از پشت‌پرده‌ تصویب آخرین درخواست FATF یعنی لایحه الحاق دولت ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم موسوم به CFT در مجلس بگویید. نقوی‌حسینی در مخالفت با تصویب این لایحه بیان کرد که رئیس مجلس شورای اسلامی جلساتی را برای تصویب این لایحه تشکیل داد. آیا این موضوع صحت دارد؟ پس از استفسار تلفنی رئیس مجلس شورای اسلامی نسبت به مخالفت یا عدم مخالفت مقام معظم رهبری با بررسی لوایح چهارگانه و کنوانسیون‌ها در مجلس شورای اسلامی، رهبر انقلاب فرمودند: «آنچه من در دیدار با نمایندگان راجع به لوایح چهارگانه و کنوانسیون‌ها گفتم مربوط به اصل کنوانسیون‌ها بود نه کنوانسیون خاص. لذا با بررسی این لوایح در مجلس مخالفتی ندارم تا مسیر قانونی خود را طی کند». پس از این موضوع، آقای لاریجانی فعالتر شد و چند جلسه‌ای را برای بررسی موضوع FATF در دفترش برگزار کرد و نظرش نسبت به تصویب لایحه الحاق دولت ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم ( CFT) مثبت بود. آیا رئیس مجلس شورای اسلامی در آن جلسات از عدم تصویب لایحه مذکور ابراز نگرانی کرد و معتقد بود که این مسئله منجر به تشدید مشکلات اقتصادی کشور می‌شود؟ بله، همین طور است. برای مثال آقای لاریجانی بیان کرد که در سفرهای اخیرش به اروپا، مسئولان برخی از کشورها رسما اعلام کردند که ایران باید خواسته‌های FATF را اجرا کند و در غیر این صورت در مبادلات مالی طرفین مشکلاتی به وجود می‌آید. با این تفاسیر لاریجانی در تصویب لایحه CFT تاثیر مثبت داشت؟ بله. اگر نظر لاریجانی رد این لایحه بود، حتما رد می‌شد؛ خصوصا به این دلیل که اعضای فراکسیون مستقلین خیلی خوب به حرفش گوش می‌دهند و با او هماهنگ هستند. از قضا تصمیمات مستقلین‌ هم تاثیر زیادی در آرای مجلس دارد و هر جا که طرف فراکسیون ولایی بودند، ولایی‌ها به خواسته خود رسیدند و هرگاه طرف فراکسیون امید رفتند، اصلاح‌طلبان مجلس به هدف خود رسیدند. گویا جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در تماسی تلفنی با رئیس مجلس شورای اسلامی، مراتب اعتراض شدید خود را نسبت به تلاش وی برای تصویب لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم اعلام کرده و مطالبی را به وی گوشزد کردند، آیا مراجع تقلید هم تذکری به آقای لاریجانی دادند؟ برخی از مراجع تقلید قم با تصویب CFT در مجلس و پذیرش شرایط FATF مخالف بودند اما از پیغامشان به آقای لاریجانی بی‌اطلاعم. به نظر شما آیا شورای نگهبان لایحه الحاق ایران به CFT را رد می‌کند یا خیر؟ معلوم نیست که شورای نگهبان این لایحه را خلاف شرع و قانون اساسی تشخیص دهد یا خیر. ممکن است شورای نگهبان به این لایحه مثل لوایحی چون مبارزه با پولشویی و پالرمو ایراد بگیرد اما شاید هم ایرادی به آن وارد نداند. درباره تعامل اعضای هیئت‌رئیسه با رئیس مجلس بگویید. آیا لاریجانی حرف اول و آخر را در جلسات هیات رئیسه می‌زند؟ علی رغم اینکه آیین‌نامه داخلی مجلس اختیارات زیادی به رئیس مجلس داده است اما دیگر اعضای هیئت رئیسه هم مطالبشان را مطرح می‌کنند، نظراتشان را می‌گویند و در نهایت آقای لاریجانی مسائل را جمع‌بندی می‌کند. برخی از نمایندگان به عملکرد لاریجانی در مجلس انتقاد دارند و می‌گویند رئیس مجلس هر لایحه و طرحی را که بخواهد، در دستور قرار می‌دهد و سوال و استیضاح‌ها هم در صورت خواست وی اعلام وصول می‌شود. آیا واقعا همین طور است؟ شما با این نمایندگان هم نظر هستید؟ بالاخره رئیس مجلس هر فرد دیگری هم باشد، یکسری مصلحت‌اندیشی‌ها را در نظر می‌گیرد اما مواقعی که نمایندگان روی موضوعی اصرار کنند، آقای لاریجانی دیگر نمی‌تواند مقاومت کند. برای مثال زمانی که می‌خواستیم وزیر جهاد کشاورزی را استیضاح کنیم، رئیس مجلس می‌گفت که این استیضاح به صلاح نیست اما وقتی نمایندگان به جایگاه هیئت رئیسه آمدند و با سر و صدا بر این خواسته خود پافشاری کردند، لاریجانی قانع شد و سپس این طرح استیضاح اعلام وصول شد. تجربه بنده در این دو دوره‌ای که در مجلس بودم، موید آن است که نمایندگانی که پیگیرتر و فعالتر هستند و بعضا هم در صحن سر و صدا راه می‌اندازند، کارشان زودتر پیش می‌رود. در واقع این مسئله تبدیل به یک رویه در مجلس شده که نمایندگانی که آیین‌نامه به دست بلند می‌شوند و فریاد می‌زنند، به خواسته خود می‌رسند اما نماینده‌ای که آرام در صحن بنشیند و فریاد نزند، به خواسته‌اش نمی‌رسد. آینده سیاسی لاریجانی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ به نظر شما در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ وارد می‌شود؟ نمی‌دانم. فعلا معلوم نیست و نمی‌توانم پیش‌بینی کنم که آقای لاریجانی برای آینده سیاسی‌اش چه می‌خواهد کند. اگر لاریجانی وارد عرصه انتخابات ریاست جمهوری شود، آیا مردم به وی اقبال نشان می‌دهند؟ تا ۱۴۰۰ خیلی مانده و اظهارنظر در این باره بسیار زود است و باید ببینیم جو جامعه در آن زمان چگونه می‌شود. بگذارید مقداری به تغییرات تیم اقتصادی دولت بپردازیم. آیا با جابه‌جایی وزرا موافقید؟ مثلا شنیده می‌شود که شریعتمداری از وزارت صنعت، معدن و تجارت به وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی می‌رود. آیا نمایندگان به وزرایی که استیضاح یا برکنار شوند، در جایی دیگر رأی اعتماد می‌دهند؟ شاید افراد در وزارتخانه‌های مختلف کارکردهای متفاوتی داشته باشند، اما توانمندی در مدیریت، بحثی عمومی است و کسی که نتواند وزارت صنعت، معدن و تجارت را مدیریت کند، قطعا نمی‌تواند در وزارتخانه عریض و طویل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم موفق باشد. علت اصرار رئیس‌جمهور برای حفظ شریعتمداری را در چه موضوعی می‌دانید؟ رئیس‌جمهور همان اصراری را دارد که می‌خواهد نوبخت در سازمان برنامه و بودجه بماند؛ همان‌گونه بر وزیر ماندن شریعتمداری پافشاری می‌کند که تا مدت‌های طولانی زیر بار عزل سیف از بانک مرکزی نرفت و در نهایت هم او را به عنوان مشاور پولی و مالی خود منصوب کرد. منظورتان رودربایستی‌های حزبی و سیاسی است؟ بله همین طور است. رفاقت رئیس‌جمهور با برخی دولتمردان به مدت‌ها قبل و زمانی برمی‌گردد که نماینده مجلس بود و با آنان رودربایستی‌ حزبی و گروهی دارد؛ از سوی دیگر به برخی افراد در زمان انتخابات وعده داده که در دولت به کار گرفته می‌شوند و ریشه برخی انتصاباتش هم در این است که شاید آن آقایان منویاتش را بهتر اجرا می‌کنند. به هر صورت رئیس‌جمهور باید پاسخگو باشد که چرا تا این حد اصرار دارد که این افراد در کابینه باشند و بقیه نباشند؟!

برچسب‌ها:

نظر شما