شناسهٔ خبر: 28806408 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: مرکز رسیدگی به امور مساجد | لینک خبر

تازه ترین اقدامات اعلام شد؛

تمهیدات دانشگاه‌های علوم پزشکی برای پیاده روی اربعین

دانشگاه های علوم پزشکی کشور همگام با سایر نهادها تمهیدات گسترده ای را برای هر چه باشکوه تر برگزار شدن مراسم پیاده روی اربعین سال ۹۷ تدارک دیده اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از مهر, دانشگاه های علوم پزشکی، سازمان اورژانس کشور، معاونت های بهداشتی، درمان و دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت تمهیدات خود را برای مراسم پیاده روی اربعین سال ۹۷ اعلام کردند.

امضای تفاهم نامه با وزارت بهداشت عراق به منظور ارائه خدمات بهتر به زائران اربعین حسینی

دکتر پیرحسین کولیوند سرپرست سازمان اورژانس کشور از امضای تفاهم نامه با وزارت بهداشت عراق به منظور ارائه خدمات بهتر به زائران اربعین حسینی خبر داد و گفت: مقرر شد که متخصصان بهداشتی و متخصصانی که برای مدیریت و پیشگیری بیمارهای واگیر در عراق حضور دارند با تیم های عراقی به صورت مشترک، بر خدماتی که در طول ایام و مسیر راهپیمایی اربعین مورد نیاز است، نظارت داشته و آنها را پایش کنند.

کولیوند با بیان اینکه همکاران اورژانس در ۴ قرارگاه بهداشت و درمان نجف، کربلا، سامرا و کاظمین حضور پیدا می کنند، گفت: این افراد به عنوان نمایندگان تام الاختیار ما در این شهرها حضور دارند تا تمامی افرادی را که به بیمارستان ها و مراکز درمانی عراق مراجعه می کنند، رصد و پایش کرده تا ضمن درمان سریعتر آنان، در صورت لزوم آنها را به کشور منتقل کنند.

سرپرست سازمان اورژانس کشور خاطرنشان کرد: پزشکان متخصص ایرانی در رشته های مختلف از جمله قلب، داخلی، طب اورژانس، اورتوپدی، مغز و اعصاب، جراح عمومی به منظور کمک و تسریع در ارائه خدمات پزشکی که توسط هلال احمر در عراق ارائه می شود، به بیمارستان های عراق اعزام می شوند.

غیبت دانشگاهیان شرکت کننده در راهپیمایی اربعین موجه شود

دکتر محمدرضا فراهانی معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در نامه‌ای خطاب به روسا و سرپرستان دانشگاه‌ها و دانشکده های علوم پزشکی سراسر کشور خواستار موجه شدن غیبت دانشگاهیان شرکت کننده در مراسم اربعین حسینی و فراهم کردن حداکثر مساعدت آموزشی با آنها شد.

وی در این نامه یادآور شد: ضمن گرامیداشت ایام حزن و اندوه ماه صفر در آستانه فرارسیدن اربعین سرور و سالار شهیدان و یاران باوفایش، خواهشمند است برای حضور هر چه بهتر و بیشتر دانشگاهیان در همراهی با زائران اربعین حسینی، دستور فرمایید حداکثر مساعدت آموزشی شامل موجه شدن غیبت‌های مربوط به این سفر و عدم برگزاری امتحانات آموزشی یا تکرار برای شرکت کنندگان، در این مراسم فراهم شود.

آمادگی کامل ۲۸ دانشگاه علوم پزشکی مرزی کشور برای مراسم پیاده روی اربعین

دکتر علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت از آمادگی کامل ۲۸ دانشگاه علوم پزشکی مرزی کشور در مراسم پیاده روی اربعین خبر داد و گفت: ۹۷ آزمایشگاه تخصصی دانشگاه های علوم پزشکی کشور در این مراسم  فعال هستند.

وی در خصوص تمهیدات بهداشتی برای مراسم پیاده روی اربعین، گفت: یکی از دستگاه های متولی تامین امنیت سلامت زائرین کربلا وزارت بهداشت است و ۲۸ دانشگاه علوم پزشکی و مرزی کشور به عنوان دانشگاه های معین و خط اول هستند و آموزش های متعددی برای تیم های بهداشتی و درمانی در خصوص روش گرفتن نمونه و ارسال آنها به آزمایشگاه ها و یا آزمایشگاه های تخصصی تر برای برسی بیشتر داده شده است.

معاون بهداشت گفت: دانشگاه های علوم پزشکی اهواز، آبادان، کرمانشاه، بهبهان، شوشتر، دزفول و ایلام بعنوان دانشگاه های مرزی کشور و دانشگاه های علوم پزشکی اردبیل، تبریز، ارومیه، خوی، کردستان و همدان به عنوان دانشگاه های معین و پشتیبان هستند و دانشگاه علوم پزشکی تهران هم در مراسم پیاده روی اربعین همکاری می کند.

افزایش توان اورژانس و گروه بهداشت برای ارائه خدمات به زائران اربعین حسینی

دکتر سیدحسن هاشمی وزیر بهداشت گفت: اربعین حسینی، مهمترین رخداد مذهبی سراسر جهان است و امسال نیز شاهد افزایش توان اورژانس و گروه بهداشت در ارائه خدمات به زائران اربعین حسینی خواهیم بود.

وی اظهار داشت: نیروهای اورژانس و بهداشت محیط، از مرزهای شرقی تا غربی و در داخل کشور حضور دارند. در ایام برگزاری مراسم اربعین حسینی، حدود ۱۷۰۰۰ هزار نیروی اورژانس، ۹۰۰ دستگاه آمبولانس، ۴۰ گروه بهداشت و ۱۰ هزار پزشک و پرستار به زائران اباعبدالله الحسین، ارائه خدمت می کنند.

وزیر بهداشت با اشاره به مشارکت مستقیم ۱۵ دانشگاه علوم پزشکی کشور در ارائه خدمات به زائران اربعین حسینی، یادآور شد: در طول مسیرهای منتهی به استان های مرزی در غرب و جنوب کشور، آمبولانس های اورژانس به فاصله ۵ تا ۴۵ کیلومتر مستقر خواهند بود و اورژانس کشور بر پایگاه ها و استقرار آمبولانس ها نظارت دارد و کنترل تغذیه و مراقیت از زائران نیز بر عهده کارشناسان بهداشتی است.

نظارت بر وضعیت بهداشتی مواکب در راهپیمایی اربعین حسینی

دکتر علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: دانشگاه های علوم پزشکی اهواز، ایلام و کرمانشاه از ماه ها قبل در این زمینه فعالیت های خود را آغاز کرده اند و مسیر زائران و اماکن اسکان این عزیزان باید از لحاظ بهداشت محیط دقیقا بررسی شود و درخصوص بیماری آنفلوآنزا که ممکن است در اینگونه تجمعات دیده شود تمهیدات لازم صورت گیرد.

رئیسی وضعیت بهداشتی مواکب را امری مهم خواند و افزود: موکب‌هایی که در مبادی مرزی راه اندازی می شوند توسط کارشناسان بهداشت محیط به دقت نظارت خواهند شد. همزمان با راهپیمایی اربعین حسینی با هماهنگی بین وزارت بهداشت و مرکز پزشکی حج و زیارت تیم های کارشناسی بهداشت محیط، مواکب طول مسیر در داخل کشور عراق و نحوه توزیع غذا و آب شرب را مورد نظارت قرار خواهند داد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت افزود: بازدید از آشپزخانه های مرکزی، کلرزنی تانکرهای آب آشامیدنی و ارائه آموزش های لازم به مسئولین مواکب از دیگر اقدامات کارشناسان بهداشت محیط خواهد بود. همه کسانی که از پیاده روی اربعین باز می‌گردند توسط دستگاه های تب سنج از سوی کارشناسان بهداشت کنترل می شوند.

کاروان بهداشت و درمان اربعین حسینی به مناطق مرزی غرب و جنوب کشور اعزام شد

در مراسمی با حضور وزیر بهداشت، کاروان بهداشت و درمان اربعین حسینی شامل تیم های اورژانس و بهداشت محیط، برای ارائه خدمات به زائران اربعین حسینی، به مناطق مرزی غرب و جنوب کشور، اعزام شد.

در مراسم اربعین حسینی سال ۹۷ تعداد دستگاه آمبولانس، ۱۰ فروند بالگرد، ۳۵ دستگاه اتوبوس آمبولانس در بخش اورژانس پیش بیمارستانی و ۳۲۸ تخت بیمارستانی و ۵۶ درمانگاه سرپایی در شهرهای مرزی، خدمات مورد نیاز زائران اربعین حسینی را ارائه می دهند.  همچنین یک تیم ۳۳ نفره از کارشناسان بهداشت محیط و یک تیم ۹ نفره از کارشناسان مبارزه با بیماری ها از وزارت بهداشت به عراق اعزام می شوند.

کنترل بهداشت مناطق مرزی غرب و جنوب کشور بر عهده کارشناسان بهداشتی دانشگاه های علوم پزشکی کرمانشاه، ایلام، اراک و آبادان و کنترل بهداشتی مسیرهای تردد زائران، قبل از ورود به استان های مرزی بر عهده کارشناسان بهداشت دانشگاه های علوم پزشکی همدان، مرکزی، لرستان و چهارمحال و بختیاری است.

کارشناسان بهداشت محیط وزارت بهداشت از یک هفته قبل در مناطق مرزی غرب و جنوب کشور مستقر شده و از پنج روز قبل تا پنج روز بعد از اربعین حسینی، به صورت ۲۴ ساعته، وضعیت آب آشامیدنی، مواد غذایی و مراکز استقرار موقت زائران را بررسی می کنند.

آماده باش کامل کادر بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز برای اربعین حسینی سال ۹۷

دکتر شهیار میرخشتی رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان و نماینده تام الاختیار دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: تمامی کادر بهداشت و درمان از شروع مراسم راهپیمایی اربعین حسینی تا حدود چند روز پس از مراسم اربعین به صورت شبانه روزی به ارائه خدمات مشغول خواهند بود. برای ورود به کشور عراق در استان خوزستان دو مرز چذابه و شلمچه وجود دارد که مرز شلمچه زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی آبادان و مرز چذابه زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی اهواز است.

میرخشتی خاطرنشان کرد: زوار از نقطه ورود به استان تا مرز چذابه که خروجی‌ترین نقطه مرزی است، هم در حین رفت و هم در حین برگشت تحت نظارت کادر بهداشت محیط و مبارزه با بیماری‌ها خواهند بود و در خصوص موارد درمانی نیز تمامی بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی درمانی در آماده باش کامل به سر خواهند برد؛ اورژانس پیش بیمارستانی نیز از نقاط ورودی و به ویژه از اهواز تا چذابه تحت پوشش کامل قرار می‌گیرد.

نماینده تام الاختیار دانشگاه علوم پزشکی اهواز در مراسم اربعین حسینی تصریح کرد: از اهواز تا مرز چذابه به غیر از پایگاه‌های ثابت جاده‌ای و شهری، پایگاه‌های اضطراری موقت نیز تعبیه شده است؛ همچنین در مرز چذابه درمانگاه مرکزی اربعین از فردا مستقر می‌شود و به صورت ۲۴ ساعته، خدمات درمانی ارائه خواهد داد.

وی اظهار داشت: تمرکز اصلی کادر بهداشتی علاوه بر مواکبی که در کل استان وجود دارد، به صورت ویژه در تجمع اصلی مواکبی که در مرز چذابه وجود دارند می‌باشد؛ همچنین کنترل خروج و ورود زوار از نظر نقل و انتقال بیماری‌ها نیز بر عهده آنها است.

برنامه های دانشگاه علوم پزشکی ایلام برای اربعین حسینی

دکتر کریم همتی رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام در جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان ایلام در سال ۹۷ با محوریت اربعین اظهار کرد: در ایام تردد زائران اربعین حسینی امسال تعداد ۱۵۰ دستگاه آمبولانس، ۱۰ دستگاه اتوبوس آمبولانس، ۵ فروند بالگرد، ۳ بیمارستان صحرایی و ۱۲۰۰ نفر در قالب تیم های پزشکی به پرسنل درمانی استان به زائران خدمات دهی خواهند کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام با اشاره به اینکه استان ایلام در ایام اربعین میزبان جمعیت میلیونی زائران خواهد بود، گفت: این تجمع عظیم قطعاً تهدیداتی نیز در حوزه بهداشت و درمان خواهد داشت و آگاه سازی عموم مردم برای پیشگیری از شیوع بیماریها، برنامه ریزی شایسته ای را می طلبد. خدمات دهی عمومی به زائران از سوی مردم به صورت داوطلبانه است و عدم نظارت کافی بر این خدمات می تواند مشکلاتی را در حوزه سلامت و بهداشت بوجود آورد لذا انتظار می رود تمام دستگاه های ذیربط در این مقوله مهم دانشگاه علوم پزشکی را یاری کنند.

دکتر رضا ولی‌زاده معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ایلام نیز افزود: امسال با تمام امکانات و تجهیزات بهداشتی درمانی در ایام تردد زائران خدمت رسانی خواهیم کرد تا نام نیکی از استان ایلام در ذهن زائران حک شود. با راه اندازی اورژانس جدید بیمارستان شهید مصطفی خمینی ایلام، در ایام تردد زائران اربعین حسینی خدمات رسانی به صورتی قابل توجه افزایش خواهد یافت.

دکتر صیدنور علیمرادی رئیس فوریت‌های پزشکی استان ایلام با ارائه گزارشی از میزان امکانات، تجهیزات و زیرساخت های استان برای استقبال از زائران بیان کرد که امسال بالغ بر ۱۵۰ آمبولانس سبک،۱۰ اتوبوس آمبولانس، ۵ فروند بالگرد و ۳ بیمارستان صحرایی به خدمت گرفته می شود.

تمهیدات دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ایام اربعین حسینی

دکتر محمودرضا مرادی رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از آمادگی بخش های مختلف بهداشت و درمان استان برای ارائه خدمت به زائران اربعین حسینی خبر داد و گفت: امکانات بهداشتی و درمانی لازم برای زائران اربعین فراهم شده است. با توجه به در پیش بودن راهپیمایی بزرگ اربعین حسینی با هدف خدمت به زائرانی که از مرز خسروی و مسیر کرمانشاه و قصرشیرین به عتبات عالیات تردد می کنند تمام امکانات درمانی مورد نیاز پیش بینی شده است.

وی اظهار داشت: تمام نیازمندی ها و مقدمات کار در بخش های مختلف از جمله فوریت های پزشکی، بهداشت، درمان، نظارت بر غذا و پشتیبانی های بیمارستانی با هدف ارائه خدمات مطلوب به زائران اربعین بررسی و نیاز سنجی شد تا در راستای رفع مشکلات فراروی گام برداریم. در طول مسیر تردد زائران از کنگاور تا خسروی، در این مسیر ۱۰۰ دستگاه آمبولانس و تعدادی اتوبوس آمبولانس استقرار یابد و پایگاه های اورژانس نیز مستقر شوند که جانمایی های لازم در این زمینه نیز صورت گرفته است.

مرادی از استقرار سه بیمارستان صحرایی شامل ۲ بیمارستان در خسروی و قصرشیرین و یک بیمارستان در سرپل ذهاب خبر داد و گفت: علاوه بر این، بیمارستان های استان نیز در حالت آماده باش هستند و ۴۰ درصد تخت های بیمارستانی برای ایام اربعین نیز خالی خواهند بود. از نیروهای داخل استان و همچنین نیروهای داوطلب با برنامه ریزی های لازم استفاده می شود که پیش بینی های لازم نیز در این زمینه صورت گرفته تا مشکلی برای ارائه خدمت به زائران نداشته باشیم.

هماهنگی برای مراقبت بهداشتی پیاده روی مراسم اربعین در دانشگاه علوم پزشکی ارومیه

دکتر رسول انتظار مهدی معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در کارگاه هماهنگی و هم اندیشی مدیریت مراقبت بهداشتی پیاده روی مراسم اربعین و مقررات بهداشتی بین المللی  منطقه غرب و شمال غرب کشور ضمن ضروری شمردن شناسایی، ارزیابی خطرات و تهدید کننده های سلامتی زائرین مخاطرات بالقوه سلامتی این مراسم را بیان کرد.

وی با اشاره به اهم اقدامات در این حوزه گفت: حضور کارشناسان بهداشتی در موکب ها و مراکز بحرانی نظیر مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و نظارت بر فرایند تامین آب شرب و خدمات اساسی در پایانه های مرزی، برپایی ۱۴ موکب (۴ موکب داخل استان و ۱۰ موکب در خاک کشور عراق)، آموزش ۵۰۰ نفر از کارکنان موکب ها بصورت حضوری، تعیین رابطین سلامت برای هر کاروان اموزش حضوری/غیرحضوری با منابع آموزشی کتابچه و پمفلت و راه اندازی مراقبت بهداشتی همگانی (تلفنی) برای زائرین و تامین منابع و تجهیزات مورد نیاز از جمله اقدامات است.

اعطای وام قرض الحسنه به دانشگاهیان علوم پزشکی جیرفت حاضر در مراسم پیاده روی اربعین حسینی

مژده شریفی مدیر فرهنگی دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت از نحوه اعطای وام ۲۰ میلیون ریالی به دانشجویان ، اساتید و کارکنان جهت شرکت در عظیم ترین رخداد فرهنگی و سیاسی خبر داد و افرود : این وام به دانشجویان ، اساتید و کارکنانی که در سامانه های پیاده روی اربعین ثبت نام کرده اند و متقاضی استفاده از وام قرض الحسنه هستند تعلق می گیرد.

دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی تسهیلات سفر به اربعین دریافت می کنند

امیر للـه‌گانی مدیر کل فرهنگی معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، گفت: با هماهنگی صورت گرفته با صندوق رفاه وزارت بهداشت به دو هزار دانشجوی متقاضی سفر به پیاده روی اربعین مبلغ ۷۰۰ هزار تومان تسهیلات سفر داده می‌شود.

وی در خصوص ارائه تسهیلات سفر اربعین به دانشجویان دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی، گفت: از معاونان فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی خواسته شده است نهایت همکاری را با دانشجویان متقاضی سفر به پیاده روی اربعین فراهم کنند. دانشجویان از پانزدهم مهر ماه می‌توانند جهت دریافت کمک هزینه سفر اربعین، به سایت صندوق رفاه وزارت بهداشت مراجعه کنند.

توصیه های بهداشتی به زائرین اربعین حسینی

مرکز بهداشت شوش وابسته به دانشکده علوم پزشکی شوش توصیه های بهداشتی جهت زائرین عتبات عالیات که قصد شرکت در پیاده روی اربعین حسینی را دارند ارائه کرده است.

استفاده از آب آشامیدنی سالم؛ در بطری های بسته بندی شده و پلمپ شده، شستشوی مرتب دستها به صورت کامل، استفاده از ماسک برای پیشگیری از بیماری های تنفسی و یا درمواجه با ریزگردها، مصرف سبزی و سالادهای سالم و شسته شده از جمله این توصیه ها است.

توصیه می شود بیماران مبتلا به دیابت و فشارخون از پزشک خود مشاوره گرفته و به دستور پزشک خود عمل کنند. بیمارانی که از رژیم غذای بخصوص استفاده می کنند و داروهای خاص مصرف می کنند حتما برای مدت دو هفته دارو به همراه داشته باشند و از مصرف غذاهایی که مناسب سلامتی شان است مصرف کنند.

جهت پیشگیری از تاول پا، استفاده از کفش مناسب، پوشیدن جوراب و شستشوی مرتب پا با آب الزامی است.

برنامه ریزی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای ارائه خدمات مناسب به زائران اربعین

دکتر سید مرتضی احتشام فر  مدیر سلامت زائران استان خراسان رضوی از برنامه ریزی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای ارائه خدمات مناسب به زائران اربعین حسینی و دهه پایانی ماه صفر خبر داد و گفت: بر اساس دستور رییس دانشگاه ، ۶۶ بیمارستان دولتی و خصوصی سطح استان، تمامی مراکز بهداشتی درمانی و پایگاه های اورژانس ۱۱۵ شهری و جاده ای در ایام اربعین و دهه پایانی صفر برای ارائه خدمات مناسب به زائران بارگاه منور حضرت علی ابن موسی الرضا(ع) در آمادگی کامل هستند.

دبیر کمیته بهداشت، سلامت و محیط زیست استان خراسان رضوی با بیان اینکه برنامه ریزی برای ارائه خدمات مناسب به زائرین با سازمان ها و حوزه های مرتبط در حال انجام است تاکید کرد: علاوه بر مراکز درمانی و بهداشتی، داروخانه ها، آزمایشگاه های خصوصی و دولتی، درمانگاه های شبانه روزی، مراکز تصویر برداری و دیالیز نیز آماده ارائه خدمات به زائران و مجاوران هستند.

وی تاکید کرد: تیم های بهداشت محیط نیز  با تشدید فعالیت ها ، نظارت های لازم  خود را بر توزیع غذا، بهداشت اماکن، توزیع آب، بهداشت اقامت سراها، محل اسکان، دفع زباله و ... خواهند داشت.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما