شناسهٔ خبر: 28805503 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

رعایت بهداشت فردی و اجتماعی در مراسم اربعین حسینی(ع)

نماینده ولی‌فقیه در گیلان خواستار رعایت بهداشت فردی و اجتماعی در مراسم اربعین حسینی(ع) شد.

صاحب‌خبر -

نماینده ولی‌فقیه در گیلان خواستار رعایت بهداشت فردی و اجتماعی در مراسم اربعین حسینی(ع) شد.

به گزارش ایلنا از رشت، آیت‌الله رسول فلاحتی امروز در کمیته فرهنگی و آموزش اربعین استان در راستای کارگروه یاوران معنوی اربعین با تأکید بر برنامه‌ریزی در برگزاری مراسم اربعین حسینی(ع) اظهار کرد: انسانی که با برنامه حرکت می‌کند تمام زوایایی که در مسیر برای او پیش می‌آید، را تحمل می‌کند.

وی، دانستن اهمیت سفر اربعین حسینی(ع) را برای زائران مهم دانست و افزود: اکنون زیارت عتبات عالیات تبدیل به فرهنگ جهانی شده است و زائران باید در این عرصه دارای بینش جهانی باشند.

امام جمعه رشت با بیان اینکه رفتار زائران اربعین حسینی(ع) مورد توجه تمام مسلمانان است، تصریح کرد: دنیا می‌خواهد بداند روابط فردی و اجتماعی مسلمان شیعه ایرانی در اربعین حسینی(ع) چگونه است.

آیت‌الله فلاحتی، تلاش شیعه در طول تاریخ را ماندگاری واقعه کربلا دانست و بیان کرد: شیعه برای ماندگاری عاشورا سازوکار احیای نهضت حسینی(ع) را راه‌اندازی کرد اما به بخش آسیب‌های آن توجه کمی شده است.

وی قمه‌زنی، طبل، علم و کتل و روضه‌های دروغین را از آسیب‌های وارد شده به عزاداری امام حسین(ع) برشمرد و گفت: مسائل مذکور مبانی دینی و مذهبی ندارد و اگر به این پروسه ملی جهانی توجه نداشته باشیم، دشمنان خرافه را وارد آن می‌کنند.

نماینده ولی فقیه در گیلان، بر توجه شیعیان به‌ویژه زائران ایرانی در زدودن خرافه‌ها از مراسم اربعین حسینی(ع) تأکید کرد.

آیت‌الله فلاحتی، خواستار رعایت بهداشت فردی و اجتماعی در مراسم اربعین حسینی(ع) شد و اظهار کرد: بخش هایی از نبود بهداشت و نظافت معلول بی‌توجهی زائران بوده بنابراین پایبندی زائران اربعین حسینی(ع) به این امر حائز اهمیت است.

وی با تأکید بر اقامه نماز اول وقت توسط زائران اربعین حسینی(ع)، خاطرنشان کرد: شایسته نیست هنگام اذان زائران در حرکت باشند زیرا امام حسین(ع) فدایی نماز بود.

امام جمعه رشت به رعایت اقامه نماز توسط دسته‌های عزاداری در میدان شهدای ذهاب رشت در محرم سال جاری اشاره کرد و یادآور شد: مردم ما دارای فرهنگ بالایی هستند و توصیه‌ها را می‌پذیرند.

آیت‌الله فلاحتی با اشاره به رعایت حجاب در مراسم اربعین حسینی(ع)، بیان کرد: قرآن نسبت به حجاب تذکر داده است و این امر باید عقلانه و مدبرانه انجام شود.

وی، توجه زائران به دعا و نیایش در مراسم اربعین حسینی(ع) را مهم خواند و تصریح کرد: در روایت آمده، زائر اربعین حسینی(ع) باید غبارآلود بیاید و این سفر تفریحی نیست.

خدمت به زائران در اربعین حسینی(ع) بسیار مهم است

نماینده ولی فقیه در گیلان با بیان اینکه خدمت به زائران در اربعین حسینی(ع) بسیار مهم است، متذکر شد: زائران اربعین حسینی(ع) باید کمک به همدیگر را یاد بگیرند و سختی‌ها را تحمل کنند.

آیت‌الله فلاحتی با تأکید بر حضور پیدا نکردن در مجالس خرافی در اربعین حسینی(ع)، یادآور شد: زائران از کنار مراسمی که با خرافه همراه است باید بی‌تفاوت عبور کرده و بی‌توجه به آن باشند.

وی در پایان تصریح کرد: علما، روحانیون، مدیران و صاحبان مواکب حسینی(ع) وظیفه دارند این جایگاه را از پیرایه‌های غلط دور نگه‌دارند زیرا به نفع تمام جامعه است.

انتهای پیام

نظر شما