شناسهٔ خبر: 28804492 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

رونق صید و کاهش قیمت ماهیان دریایی مازندران

صاحب‌خبر -
تورهای پر ماهی صیادان مازندرانی در نخستین هفته از آغاز فصل صید و صیادی علاوه بر رونق بازار ماهی فروشان، سبب کنترل قیمت ها بر خلاف جریان روز بازار کالاها و مواد غذایی شده است.

صیادان مازندرانی عضو شرکت تعاونی پره امسال کار صید ماهیان استخوانی را یک هفته زودتر از سال های گذشته و از پانزدهم مهر به صورت رسمی آغاز کردند.

گزارش میدانی از بازار ماهی فروشان ساری ، بابلسر و فریدونکنار نشان می دهد رونق صید، چوب گرانی را از سر ماهیان دریایی دور کرده تا این ماده غذایی پراهمیت و سالم تنها با کمتر از ۱۰ درصد افزایش نسبت به سال گذشته در بازار عرضه شود. صید مناسب و تورهای پر از ماهی صیادان همچنین بر بازار ماهیان پرورشی هم اثرگذاری داشته و با وجود صادرات بخشی از این گونه های آبزی باز هم قیمت آنها نسبت به قبل از فصل صید کاهش یافته است.در حال حاضر ماهی کفال که ۸۵ درصد صید ماهیان استخوانی دریای خزر را در سه ماهه اول فصل صید تشکیل می دهد در وزن های نیم کیلو گرم تا یک کیلو و ۲۰۰گرم به وفور در بازارهای ماهی فروشان مازندران عرضه می شود.

کفال، سفید و کپور مهم ترین گونه های ماهیان استخوانی دریای خزر هستند و کفال بیشترین میزان صید ماهیگیران مازندرانی را در فصل پائیز و اوایل زمستان تشکیل می دهد و از ماه بهمن به بعد هم ماهی سفید در صدر صید قرار می گیرد.

صید ماهی سفید در دریای خزر بسته به دمای لایه سطحی آب در طول فصل صید نوسان دارد و این گونه ماهی طی ماه های دی و بهمن به خاطر کاهش دمای لایه سطحی آب دریا به نقاط عمیق تر مهاجرت می کند و از اوایل اسفند با افزایش دما بار دیگر در تور صیادان قرار می گیرد.

بررسی ها از بازار ماهی فروشان مازندران نشان می دهد که قیمت انواع ماهی بر اساس فراوانی و مقدار صید (عرضه و تقاضا) در نوسان است و اکنون پس از گذشت اولین هفته از آغاز صد قیمت ماهی کفال با وزن حدود ۷۰۰ تا ۹۰۰ گرم به ترتیب هر کیلو گرم ۱۹۰ تا ۲۸۰ هزار ریال عرضه

می شود.محمد بخشی یکی از حجره داران در بازار ماهی فروشی فریدونکنار می گوید: قیمت ماهی کفال به دلیل فراوانی ناشی از صید به رغم وجود تقاضای بالا و در نخستین هفته از آغاز صید مناسب است.

وی می افزاید: ماهی کفال صید اندازه کوچک و با وزن کمتر از ۵۰۰ گرمی در هر کیلوگرم ۱۶۰ هزار ریال است .همچنین ماهی سفید که کمتر از ۱۰ درصد صید صیادان را تشکیل می دهد با با وزن زیر ۷۰۰ گرم ۲۰۰ هزار ریال عرضه می شود.

وی گونه دیگر ماهیان استخوانی را کپور دریایی نام برده و تصریح می کند:

این نوع ماهی که در یک دهه اخیر بسیار کم شده است ، هر قطعه با وزن حدود یک کیلو گرم ۳۵۰ هزار ریال به فروش می رسد.

صید و ماهیگیری در سواحل دریای خزر به روش ‘ پره ‘ انجام می شود

که در آن تورهایی با ارتفاع هفت تا ۱۰ متر و به طول یک هزار و ۲۰۰ متر به کمک یک قایق به صورت نیم دایره در فاصله مشخصی از آبهای ساحلی دریا پهن و پس از انباشته شدن از ماهیان استخوانی به کمک تراکتور جمع می شود.بررسی ها همچنین نشان می دهد که ورود ماهیان دریایی سبب کاهش قیمت ماهیان پرورشی هم شده است . این در حالی است که امسال بر خلاف سال گذشته انواغ ماهیان پرورشی به خارج از کشور هم صادر می شود و انتظار بازار ماهی فروشان بر این بود که قیمت این نوع ماهی ها

کاهش نیابد.عضو اتحادیه صیادی پره مازندران و فروشنده ماهی در مورد وضعیت قیمت ماهیان پرورشی می گوید: اگر چه با ورود ماهیان دریایی قیمت ماهیان پرورشی کمتر شده است، اما به هرحال عرضه و تقاضا عامل اصلی تعیین کننده قیمت و نوسانات آن است.

بخشی توضیح می دهد: قدرت خرید مردم از ماهیان دریایی کمتر است و به رغم عرضه زیاد ماهیان پرورشی به همان نسبت تقاضا بالا است و در نتیجه قیمت ماهیان پرورشی کاهش چشمگیری پیدا نکرده است. در حال حاضر قیمت هر کیلو ماهی فیتیفاک و آزاد پرورشی ۸۰ هزار ریال ، کپور پرورشی ۱۰۰ هزار ریال و سفید تا ۱۴۰ هزار ریال عرضه می شود ، در حالی این گونه ماهیان تا قبل از پانزدهم مهر بین ۱۵تا ۲۰ درصد بیشتر از این به فروش می رسیدند.

هم اکنون بر اساس آمارهای رسمی ۳ هزار و ۳۳۰ واحد پرورش آبزیان در مازندران وجود دارد که از این تعداد ۲۷۶ واحد مربوط به پرورش ماهیان سردآبی و ۱۴ واحد هم ماهیان خاویاری است و بیش از سه هزار واحد دیگر در زمینه تولید ماهیان گرم آبی فعالیت دارند .

ساری- ایرنا

نظر شما