شناسهٔ خبر: 28804099 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

حاجی‌بابایی: پول کم نداریم مشکل مدیریت داریم

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس گفت: در جریان تصویب CFT موافقت شد، کشور‌های دیگر از حقوق مدیران مطلع باشند، اما همین مجلس و دولت اراده‌ای برای اجرای ماده ۲۹ قانون برنامه ششم مبنی بر شفاف‌سازی حقوق مدیران ندارند.

صاحب‌خبر -

 خبرگزاری فارس: حمیدرضا حاجی‌بابایی امروز در خصوص برنامه ششم توسعه کشور و نحوه تدوین آن اظهار کرد: برنامه ششم که با تلاش شبانه‌روزی در هشت ماه تدوین شد، یکی از جامع‌ترین برنامه‌های توسعه کشور است.

وی با بیان اینکه در موضوع یارانه‌ها در برنامه ششم کشور، قیمت‌گذاری ۹ قلم انرژی باید در برنامه هدفمندی یارانه‌ها قیمت گذاری می‌شد و مابه‌التفاوت آن به صندوق واریز می‌شد، گفت: از این مبلغ باید قسمتی به تولید تخصیص می‌یافت و ۲۰ درصد به مردم تعلق می‌گرفت، زیرا هدفمندی یارانه‌ها به نوعی کمک به مردم برای ایجاد تعادل در زندگی بود.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس بیان کرد: در ابتدا گفته شد درآمد حاصل از هدفمندی یارانه‌ها ۳۱ هزار میلیارد تومان بوده که ۴۲ هزار میلیارد تومان آن به هدفمندی یارانه‌ها به مردم پرداخت می‌شود.

وی گفت: زمانی که به طور دقیق محاسبه کردیم به نتیجه رسیدیم که درآمد حاصل از هدفمندی ۴۲ هزار میلیارد تومان است که وقتی به مسوولان اطلاع دادیم، بلافاصله تکذیب و اعلام شد این درآمد ۳۱ هزار میلیارد تومان است.

حاجی‌بابایی افزود: زمانی که این رقم به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد، مقرر شد دیوان محاسبات ارقام دقیق را بررسی و گزارش نهایی را ارائه دهد که نتیجه را ۳۶ هزار میلیارد تومان اعلام کردند.

وی گفت: در برنامه ششم مقرر شد دولت تمام درآمد خود را در صندوق خزانه واریز کند، اما متاسفانه اجرایی نشد.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس افزود: در صحن مجلس مطرح کردم که با حمایت رئیس مجلس در بودجه ۹۵ نیامد، در سال ۹۶ مجدد مطرح کردیم که برای سال ۹۷ مبلغ ۱۱۰ هزار میلیارد تومان درآمد حاصل از هدفمندی یارانه به خزانه واریز و هزینه شود.

وی با بیان اینکه از سال ۸۹ تا سال ۹۷ برخلاف قانون اساسی درآمد حاصل از یارانه‌ها به خزانه واریز نمی‌شد، گفت: یعنی رئیس سازمان برنامه و بودجه در خانه شرکت‌های نفتی‌ها می‌نشست و درخواست مبالغی را داشت، اما با قانونمند شدن واریز درآمد حاصل از هدفمندی یارانه‌ها این شرکت‌ها در مقابل دفتر رئیس سازمان برنامه و بودجه به دنبال اعتبار هستند.

در مجلس به دور از حزب‌بازی می‌توان منطبق بر مصالح مردم ایستاد

حاجی‌بابایی افزود: در این واریز نشدن درآمد‌ها به خزانه، پاداش‌های میلیاردی و سفر‌های خارجی با خرج‌ها و هزینه‌های آنچنانی تامین می‌شد، در واقع مانند مخزنی بود که از چندین روزنه، هدررفت اتفاق می‌افتاد و در نهایت چیزی عاید برنامه‌های توسعه و پیشرفت کشور نمی‌شد.

وی با بیان اینکه مقصر این موضوع مجلس بود، زیرا اگر مجلس اراده کند و قدرتمندانه ایستادگی کند، در دنیا هیچ قدرتی مانند قدرت آن نیست، گفت: در مجلس به دور از حزب‌بازی می‌توان منطبق بر مصالح مردم و کشور محکم ایستاد و نتایج و دستاورد‌های بسیاری را به دست آورد.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس با بیان اینکه البته در کشور ما حزب به معنای واقعی نیست و اگر حزبی هم وجود دارد، به طور صریح و روشن مواضع اقتصادی و برنامه‌های خود را اعلام نمی‌کند، افزود: پیشنهاد بنده دو بال داشت که یکی از بال‌های آن را شکستند.

وی در تشریح این مطلب اظهار کرد: یک بال شفاف‌سازی درآمد حاصل از یارانه‌ها بود که به نتیجه نشست و دیگری ایجاد سامانه حقوق و مزایای مدیران کشور بود تا شفافیت درآمد مدیران در تمام سطوح به صورت شفاف براساس ماده ۲۹ برای ملت ایران قابل دسترسی باشد.

حاجی‌بابایی گفت: در این قانون هیچکس به جز این سامانه نمی‌تواند، دریافتی داشته باشد و اگر ثابت شود که دریافت دیگری بود، قانون تا ۶ ماه زندان پیش‌بینی کرده است.

وی افزود: براساس قانون بودجه باید از ابتدای برنامه اجرا شود، اما تاکنون نه مجلس و نه دولت اراده‌ای برای اجرای آن ندارند.

مجلس و دولت اراده‌ای برای اجرای شفاف‌سازی حقوق مدیران ندارند

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس با بیان اینکه در جریان تصویب CFT موافقت شد، کشور‌های دیگر از حقوق مدیران مطلع باشند، اما همین مجلس و دولت اراده‌ای برای اجرای ماده ۲۹ قانون برنامه ششم مبنی بر شفاف‌سازی حقوق مدیران ندارند، گفت: این‌ها نمونه‌ای از موضوعاتی است که نشان می‌دهد این برنامه‌ها بر اساس مصالح کشور نیست.

وی گفت: مبارزه با مفاسد اقتصادی در مجلس مطرح شد و نمایندگان را توجیه کردیم، اما گفته شد این موضوع قابل طرح نیست، یعنی حتی اجازه مطرح شدن آن داده نشد.

حاجی‌بابایی اظهار کرد: شفافیت در کشور یعنی بالاترین نظارت در مجلس، چرا زمینه ایجاد نمی‌شود موافقان و مخالفان با مردم شفاف صحبت کنند؟

وی گفت: اعلام شد ساعت ۶ صبح، نمایندگان و دولت حضور یابند صحبت کنند، از ساعت ۸ جلسه علنی باشد، اما درخواست ما این بود که از همان ساعت اول پخش مستقیم و قابل دسترس برای مردم ایجاد شود.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس اظهار کرد: در ابتدا تصویب CFT را مانند برجام ناجی کشور معرفی کردند و اظهار می‌کردند اگر CFT مصوب شود، دلار و سکه ارزان می‌شود که اتفاقا بعد از تصویب قیمت دلار بالا رفت.

وی با بیان اینکه محدودیت ورود دلار به کشور باعث بالا رفتن قیمت دلار شده بود و علت آن اجرای CFT بود، بیان کرد: در واقع این قانون مصوب نشده اجرا شد.

حاجی‌بابایی با بیان اینکه نمی‌دانم چرا برخی با مردم بازی می‌کنند، تأکید کرد: نکته جالب اینکه حتی آقای ظریف در مجلس عنوان کرد که تضمینی برای ارزان شدن دلار بعد از تصویب CFT نمی‌دهد!.

وی گفت: کسی برای مردم به صورت شفاف توضیح نداد که این مصوبه چه سودی برای کشور دارد؟ اگر این برنامه‌ها برای کشور سودمند بود و طرفداران CFT ما را مجاب می‌کردند که به نفع کشور مصالح و امنیت است، ما به آن رأی می‌دادیم.

لیست کامل دریافت‌کنندگان دلار‌ها مشخص نشده است

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس گفت: در جلسه روسای سه قوه تمام مشکلات موجود کشور را بیان کردم، از اردیبهشت‌ماه در طول دو ماه ۳۳ میلیارد دلار ثبت سفارش نوشته شده که ۱۱.۳ میلیارد دلار اجرا کرده‌اند، سوال ما این بود لیست دریافت‌کنندگان این دلار‌ها مشخص شود که با تمام فشار‌ها ۲.۳ میلیارد دلار اعلام شد، اما بقیه تاکنون مشخص نشده است.

وی اظهار کرد: با احتساب دلار ۱۰ هزار تومان، مابه‌التفاوت آن با پیش‌بینی دلار در بودجه ۹۷، تقریبا ۶۸ هزار میلیارد تومان در طول دو ماه به یک آدم که مشخص نیست چه کسی هست، یارانه پرداخت کرده‌ایم.

حاجی‌بابایی گفت: بودجه آموزش و پرورش ۳۷ هزار میلیارد تومان است، این یارانه ۶۸ هزار میلیارد تومان است، مقایسه کنید، شخصی، دلار را گرفته و هیچ چیز وارد نکرده است.

پول کم نداریم مشکل مدیریت داریم

وی اظهار کرد: در سال ۹۶ کل صادرات غیر نفتی ۴۵ میلیارد دلار بوده است، در پنج ماه اول امسال ۲۳ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی داشتیم.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس ادامه داد: ۵۲ میلیارد دلار پیش‌بینی درآمد نفتی بودجه ۹۷ بود که در ۶ ماه اول بیشتر از این درآمد داشتیم، اگر از الان تا پایان سال یک بشکه نفت نفروشیم، ۱۰۰ هزار میلیارد دلار درآمد بیشتر از پیش‌بینی داشته‌ایم.

وی گفت: پیش‌بینی سال ۹۷ برای درآمد نفتی ما ۱۸۰ هزار میلیارد تومان بوده است، تا به حال حدود ۲۸۰ هزار میلیارد تومان درآمد نفتی داشتیم با احتساب میانگین دلار ۱۰ هزار تومان، پس پول کم نداریم مشکل مدیریت داریم.

نظر شما