شناسهٔ خبر: 28803855 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

ايران به عنوان قرباني تروريسم درصف مقدم مبارزه باآن قراردارد

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- سخنگوي کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس گفت: جمهوري اسلامي ايران همواره به عنوان قرباني بزرگ تروريسم در صف مقدم مبارزه با اين جريان قرار داشته و هزينه‌هاي آن را نيز پرداخته است.

به گزارش ايرنا از خانه ملت، علي نجفي خوشرودي روز سه شنبه در سخنراني خود در نشست کميته صلح و امنيت بين‌الملل اتحاديه بين المجالس (IPU) که در ژنو سوئيس در حال برگزاري است، افزود: امروزه يکي از مهمترين رويه‌هاي بين‌المللي در موضوع مبارزه با تروريسم و افراط گرائي، اتخاذ سياست‌هاي پيشگيرانه و تدافعي است.
وي با اشاره به حملات کور تروريستي داعش در شهر اهواز و حملات سال گذشته در مجلس و حرم مطهر امام خميني (ره)، گفت: عليرغم تمام اين اتفاقات در عزم راسخ جمهوري اسلامي ايران بر مبارزه دائمي با تروريسم و افراط گرائي خللي وارد نخواهد شد و ما اين موضوع را در دو عرصه اتخاذ ترتيبات لازم امنيتي و عرصه ديپلماسي پيگيري مي‌کنيم.
وي با تاکيد بر اينکه جهان امروز ما شاهد تحولات پيچيده‌اي است که چالش‌هاي متفاوتي براي بشر امروزي پديد آورده است، اظهار داشت:
تغييرات آب و هوايي، بحران‌هاي اقتصادي، عدم توسعه يافتگي، تجاوز و جنگ، گرسنگي و... از جمله آنهاست که هر روزه فکر و ذهن بسياري را به خود مشغول نموده است.
وي تصريح کرد: از جمله اين چالش‌ها که در چند دهه اخير کانون توجه بين‌المللي بوده و به دغدغه بسياري از سياستمداران و رهبران جهاني تبديل شده است، مسئله تروريسم و شيوع افراط‌گرائي خشونت‌آميز است.
سخنگوي کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس بيان کرد: امروزه يکي از مهمترين رويه‌هاي بين‌المللي در موضوع مبارزه با تروريسم و افراط گرائي اتخاذ سياست‌هاي پيشگيرانه و تدافعي است. اين امر که مورد تاکيد اسناد بين‌المللي از جمله بيانيه‌هاي مجمع عمومي سازمان ملل متحد و شوراي امنيت نيز است، به کشورها توصيه مي‌کند با ايجاد مکانيسم‌هاي بازدارنده، از بروز تروريسم و افراط‌ گرائي در کشور خود و در سطح ملي اقدام نمايند و در اين خصوص نقش مجالس در تهيه و تصويب مقررات قانوني و همچنين قوانين کيفري متناسب، بسيار حائز اهميت است.
نجفي خوشرودي مشارکت جوانان در فرآيندهاي سياسي و احياي اميد و زدودن افسردگي را از ضروريات خشکاندن ريشه‌هاي تروريسم در جوانان دانست و گفت: تشکيل بنيادهاي گفت وگوي بين جوانان، ايجاد تسهيلات ورزشي و تفريحي، ايجاد گروه‌هاي غيردولتي توسط جوانان که مشکلات اجتماعي را مديريت و حل و فصل مي کند، از جمله راهکارهاي بازگشت دادن جوانان به فرآيندهاي اجتماعي است. در اين خصوص، جمهوري اسلامي ايران ساختارهاي متنوع و متفاوتي ايجاد کرده است که وجود وزارت ورزش و جوانان و تمهيد مقدمات تشکيل «مجلس جوانان» از جمله آنهاست.
سخنگوي کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس عنوان کرد: در صحنه ديپلماسي همان طور که مطلع هستيد با پيشنهاد رييس جمهوري اسلامي ايران، قطعنامه جهان عليه خشونت و افراط گرايي (WAVE) به تصويب مجمع عمومي سازمان ملل متحد رسيد و در صحنه نظامي نيز تجربه مثبتي از همکاري بين ايران و سه کشور سوريه، روسيه و عراق در مبارزه با جريان ترور و افراط وجود دارد.
نجفي خوشرودي در ادامه در پاسخ به ادعاي نماينده بحرين در اين جلسه عليه جمهوري اسلامي ايران، گفت: موکدا اين ادعاها را رد کرده و آن را مغاير صلح و امنيت منطقه مي دانم. حاميان تروريسم مشخص هستند. ايران نقش برجسته‌اي در مبارزه با تروريسم ايفا کرده و اگر کمک ايران نبود امروز داعش بخش‌هاي زيادي از منطقه را تصاحب کرده بود.
سيام*3061*1535
انتهاي پيام /*

برچسب‌ها:

نظر شما