شناسهٔ خبر: 28803575 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

مهيار عليزاده: اولويت من توليد و تأليف است، نه خواندن

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - مهيار عليزاده (آهنگساز و نوازنده) که طي چند سال اخير آثار موفقي در همکاري با هنرمندان مطرح موسيقي و سينما داشته، اين‌بار آلبوم شخصي خود را در مسند خواننده، آهنگساز و نوازنده منتشر مي‌کند. او همچنين از انتشار آلبومي با صداي محمد معتمدي هم خبر داد.
مهيار عليزاده که پس از سال‌ها فعاليت در زمينه آهنگسازي و نوازندگي قصد دارد قطعاتي را با صداي خودش منتشر کند، در گفت‌وگو با خبرنگار سايت «موسيقي ما» از آلبوم جديدش خبر داد و گفت: «اين روزها مشغول انجام مراحل پاياني آلبوم شخصي‌ام در ژانر فيوژن هستم که تلفيقي از سبک‌هاي پراگرسيو، آلترناتيو و موسيقي ايراني است. شعرهاي کلاسيکي از حافظ و مولانا، اغلب اشعار آلبوم را تشکيل مي‌دهند و از يکي از شعرهاي هوشنگ ابتهاج هم بهره برده‌ام.»
ايده و انتخاب اشعار اين پروژه که فعلاً نام «خط سوم» براي آن انتخاب شده، به سال‌ها پيش بازمي‌گردد و توليد آن، ماحصل 2 سال کار غيرمتداوم است که زمستان سال گذشته دو بار با عنوان «تکرار نامنظم بي تو» با حضور بازيگراني چون الهام پاوه‌نژاد و ليندا کياني روي صحنه رفته است. عليزاده قطعه «بي من» از اين آلبوم را هم منتشر کرد که با استقبال مخاطبان روبه‌رو شد. مي‌گويد: «اين آلبوم شامل هفت قطعه است که پنج قطعه آن نهايي شده و فعلاً در حال تصميم‌گيري براي انتخاب ناشر و نحوه انتشار آن هستم. سازهاي استفاده شده در اين آلبوم محدود است و بخشي از آنها را من و پيمان حاتمي نواخته‌ايم و مهيار طهماسبي هم در يک قطعه ويلنسل نواخته است. در يکي از قطعات هم از گروه کُر 22 نفره تُنال استفاده شده است. ميکس و مسترينگ آن برعهده پيمان حاتمي بوده و ضبط اثر هم در استوديو کنگان پارسه (کرگدن) انجام شده است.»
مهيار عليزاده طي سال‌هاي اخير با هنرمنداني نظير عليرضا قرباني، همايون شجريان، سالار عقيلي، مهران مديري و محمد معتمدي به عنوان آهنگساز و نوازنده همکاري کرده و کارنامه درخشاني در اين بخش دارد. حالا شايد اين سوال پيش بيايد که چرا تصميم به حضور در عرصه خوانندگي گرفته که به اين سوال اين‌گونه پاسخ مي‌دهد: «بعد از سي و هفت، هشت سال سن و اين حجم کار موسيقايي که تا به امروز انجام داده‌ام، بايد متوجه شده باشيد که خواندن جزء اولويت‌هاي من نيست؛ چراکه اگر جز اين بود، خيلي زودتر از اين‌ها به آن مي‌پرداختم. اولويت من در موسيقي، توليد و تأليف است اما براي توليد اين اثر، در ميان خواننده‌هاي ايراني کسي را مناسب اين کار پيدا نکردم و به نظرم کسي جز خودم نمي‌توانست احساس و هدفي که دنبالش بودم را با اين اثر منتقل کند. با احترام به تمام خواننده‌ها، خواننده‌هاي ايراني يا صرفاً ايراني مي‌خوانند يا پاپ که اگر مي‌خواستم اين اثر را به گروه اول بسپارم، طبيعتاً ايراني مي‌خواندند و در آن‌صورت يک اثر ناموزون خلق مي‌شد؛ اثري در ژانر فيوژن با آواز ايراني در صورتي‌که هدف من اين نبود. خواننده‌هاي پاپ هم اکثراً ريزه‌کاري‌هاي موسيقي ايراني را نمي‌دانند و علاوه بر آن دوست هم نداشتم يک برند موسيقي پاپ، خواننده اين اثر باشد. تعداد معدودي خواننده هستند که توانايي خواندن چنين آلبومي را دارند؛ مثل «ميلاد درخشاني» اما اين شکل از موزيسين‌ها، هنرمنداني مستقل هستند. در نتيجه تصميم گرفتم خودم شانس خواندن در اين ژانر را امتحان کنم. قبلاً هم قطعه «بي من» از اين آلبوم را منتشر کرده‌ام که بازخورد خوبي از آن گرفتم.»
عليزاده مي‌گويد به اين موضوع واقفم که درصد بالايي از مخاطبان موسيقي که من را مي‌شناسند، در مقابل چنين اتفاقي گارد خواهند گرفت و ادامه مي‌دهد: «اميدوارم با توضيحاتي که دادم متوجه شوند اولويت من در موسيقي توليد و تأليف است نه خواندن. اين‌که چه عواملي را براي رسيدن به هدف به کار مي‌بريم، در درجه اول اهميت نيست و همان‌طور که سال نود احساس کردم بايد اثري مثل «حريق خزان» توليد کنم، در اين يک سال و نيم هم احساس دروني‌ام اين است که بايد چنين اثري را خلق کنم.»
اين آهنگساز قرار است در کنسرتي به نام «پرفومنس مولانا»، تعدادي از قطعات اين آلبوم را در ماه‌هاي آذر و دي، به همراه چند بازيگر در تالار وحدت روي صحنه ببرد.
آهنگساز «حريق خزان» از مجموعه ديگري هم خبر داد و گفت: «آلبوم ديگري با محوريت مولانا و صداي محمد معتمدي در دست دارم که اين روزها مراحل ميکس را مي‌گذراند و چند بازيگر هم در آن حضور دارند. در صورت مهيا بودن شرايط و انتخاب ناشر، اين دو آلبوم امسال منتشر خواهند شد.»
اين موزيسين پرکار که تابستان سال جاري پرفورمنسي را با حضور سالار عقيلي روي صحنه برده بود، اين روزها مشغول پروديوس و تهيه‌کنندگي يک آلبوم ديگر هم هست که ساخته «اميرحسين علي رضايي» است. اين آلبوم که به شکل اينسترومنتال منتشر خواهد شد، شامل يک کوئينتت زهي و پيانو است. عليزاده که در پروژه‌هاي بين‌المللي هم حضور دارد، در کنار فعاليت‌هاي داخلي‌اش، آلبومي را هم با هنرمندان بين‌المللي از کشورهاي ترکيه، مراکش، تبت و استراليا پيش مي‌برد که برخي از آنها، نوازنده آنسامبل راه ابريشم هستند. اين آلبوم که کلام انگليسي دارد، خارج از ايران تهيه و توليد مي‌شود.

نظر شما