شناسهٔ خبر: 28803276 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس:

ایران به عنوان قربانی تروریسم درصف مقدم مبارزه باآن قراردارد

تهران- ایرنا- سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره به عنوان قربانی بزرگ تروریسم در صف مقدم مبارزه با این جریان قرار داشته و هزینه‌های آن را نیز پرداخته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از خانه ملت، علی نجفی خوشرودی روز سه شنبه در سخنرانی خود در نشست کمیته صلح و امنیت بین‌الملل اتحادیه بین المجالس (IPU) که در ژنو سوئیس در حال برگزاری است، افزود: امروزه یکی از مهمترین رویه‌های بین‌المللی در موضوع مبارزه با تروریسم و افراط گرائی، اتخاذ سیاست‌های پیشگیرانه و تدافعی است.
وی با اشاره به حملات کور تروریستی در شهر اهواز و حملات تروریستی سال گذشته داعش در مجلس و حرم مطهر امام خمینی (ره)، گفت: علیرغم تمام این اتفاقات در عزم راسخ جمهوری اسلامی ایران بر مبارزه دائمی با تروریسم و افراط گرائی خللی وارد نخواهد شد و ما این موضوع را در دو عرصه اتخاذ ترتیبات لازم امنیتی و عرصه دیپلماسی پیگیری می‌کنیم.
وی با تاکید بر اینکه جهان امروز ما شاهد تحولات پیچیده‌ای است که چالش‌های متفاوتی برای بشر امروزی پدید آورده است، اظهار داشت:
تغییرات آب و هوایی، بحران‌های اقتصادی، عدم توسعه یافتگی، تجاوز و جنگ، گرسنگی و... از جمله آنهاست که هر روزه فکر و ذهن بسیاری را به خود مشغول نموده است.
وی تصریح کرد: از جمله این چالش‌ها که در چند دهه اخیر کانون توجه بین‌المللی بوده و به دغدغه بسیاری از سیاستمداران و رهبران جهانی تبدیل شده است، مسئله تروریسم و شیوع افراط‌گرائی خشونت‌آمیز است.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان کرد: امروزه یکی از مهمترین رویه‌های بین‌المللی در موضوع مبارزه با تروریسم و افراط گرائی اتخاذ سیاست‌های پیشگیرانه و تدافعی است. این امر که مورد تاکید اسناد بین‌المللی از جمله بیانیه‌های مجمع عمومی سازمان ملل متحد و شورای امنیت نیز است، به کشورها توصیه می‌کند با ایجاد مکانیسم‌های بازدارنده، از بروز تروریسم و افراط‌ گرائی در کشور خود و در سطح ملی اقدام نمایند و در این خصوص نقش مجالس در تهیه و تصویب مقررات قانونی و همچنین قوانین کیفری متناسب، بسیار حائز اهمیت است.
نجفی خوشرودی مشارکت جوانان در فرآیندهای سیاسی و احیای امید و زدودن افسردگی را از ضروریات خشکاندن ریشه‌های تروریسم در جوانان دانست و گفت: تشکیل بنیادهای گفت وگوی بین جوانان، ایجاد تسهیلات ورزشی و تفریحی، ایجاد گروه‌های غیردولتی توسط جوانان که مشکلات اجتماعی را مدیریت و حل و فصل می کند، از جمله راهکارهای بازگشت دادن جوانان به فرآیندهای اجتماعی است. در این خصوص، جمهوری اسلامی ایران ساختارهای متنوع و متفاوتی ایجاد کرده است که وجود وزارت ورزش و جوانان و تمهید مقدمات تشکیل «مجلس جوانان» از جمله آنهاست.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس عنوان کرد: در صحنه دیپلماسی همان طور که مطلع هستید با پیشنهاد رییس جمهوری اسلامی ایران، قطعنامه جهان علیه خشونت و افراط گرایی (WAVE) به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل متحد رسید و در صحنه نظامی نیز تجربه مثبتی از همکاری بین ایران و سه کشور سوریه، روسیه و عراق در مبارزه با جریان ترور و افراط وجود دارد.
نجفی خوشرودی در ادامه در پاسخ به ادعای نماینده بحرین در این جلسه علیه جمهوری اسلامی ایران، گفت: موکدا این ادعاها را رد کرده و آن را مغایر صلح و امنیت منطقه می دانم. حامیان تروریسم مشخص هستند. ایران نقش برجسته‌ای در مبارزه با تروریسم ایفا کرده و اگر کمک ایران نبود امروز داعش بخش‌های زیادی از منطقه را تصاحب کرده بود.
سیام*3061*1535

نظر شما