شناسهٔ خبر: 28803209 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

بالاگرفتن اعتراضات دانشجویی در پی اجرای ناقص آیین نامه وزارت علوم!

صاحب‌خبر -
به رغم آنکه اغلب مسئولان می‌کوشند با بروز اعتراضات، راه تکرار اعتراضات مشابه را در آینده ببندند، مسئولان دانشگاه تهران به گونه‌ای رفتار می‌کنند که اعتراضات مشابه به رسم هر ساله دانشگاهشان تبدیل شود!
دو سه سالی است که اجرای ماده ۵ آیین‌نامه آموزشی کارشناسی‌ارشد وزارت علوم مبنی بر دریافت شهریه دروس جبرانی از دانشجویان روزانه، اعتراضاتی را در میان دانشجویان ارشد دانشگاه تهران به همراه داشته است.
براساس این ماده که در آبان ماه سال ۹۴ به تصویب رسیده است، اگر دانشجویان روزانه در رشته‌ای پذیرش شوند که نیازمند دروس جبرانی باشد، امکان ارائه ۱۲ واحد درس جبرانی به این دانشجویان وجود دارد و هزینه این دروس طبق تعرفه مصوبه هیئت امنای دانشگاه دریافت می‌شود.
اجرای این مصوبه در شهریور ماه سال‌جاری هم همچون سال‌های گذشته، موجب بالاگرفتن اعتراضات شد، دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه تهران نسبت به اجرای این قانون و تبعات آن (بسته شدن سایت انتخاب واحد و ثبت‌نام خوابگاه ها) واکنش نشان دادند و در دانشکده‌های مختلف این دانشگاه اعتصاب کردند؛ البته با بازکردن سایت ثبت‌نام و خوابگاه، نارضایتی‌ها تاحدودی فروکش کرد، اما با توجه به اجباری بودن پرداخت شهریه‌ها، اعتراضات همچنان پابرجاست.
در همان روز‌های نخست اعتراضات دانشجویان به اجباری بودن پرداخت شهریه برای دروس جبرانی، معاون آموزشی دانشگاه تهران در گفت‌وگویی اعلام کرد: براساس آیین‌نامه دانشجویان روزانه نباید شهریه‌ای را پرداخت کنند، اما اگر در رشته‌ای پذیرش شوند که نیازمند دروس جبرانی باشد، براساس مقررات مصوب هیئت امنای دانشگاه و تبصره ماده آیین‌نامه آموزشی دوره کارشناسی‌ارشد که عنوان می‌کند امکان ارائه ۱۲ واحد درس جبرانی به این دانشجویان وجود دارد، هزینه این دروس طبق تعرفه مصوبه هیئت امنای دانشگاه دریافت می‌شود.
حسین حسینی ادامه داد: آیین‌نامه آموزشی کارشناسی‌ارشد مصوب ۱۳۹۴ وزارت علوم است و از سوی دیگر این کار مصوبه هیئت امنای دانشگاه را هم دارد و اگرچه یک دانشجوی کارشناسی‌ارشد روزانه در طول برنامه تحصیلی خود نیاز به پرداخت شهریه برای ۳۲ واحد درسی را ندارند، اما وقتی قرار است دانشجویی در رشته غیرمرتبط با رشته مقطع قبلی‌اش پذیرش شود، نیاز است برای تقویت دانشجو دروس جبرانی از سوی او گذرانده شود و از آنجایی که این کار هزینه جدیدی را به سیستم تحمیل می‌کند، بحث پرداخت شهریه برای آن متفاوت است.
در حالی که معاون آموزشی دانشگاه تهران اجرای این آیین نامه وزارت علوم را قانونی و ضروری می‌داند، اما واقعیت این است که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اجرای این مصوبه را به دانشگاه‌ها و رأی هیئت امنا واگذار کرده است و دانشگاه تهران با توجه به اعتراضات گسترده دانشجویان در سالیان گذشته نسبت به اجرای این مصوبه می‌تواند اجرای آن را از دستور کار خارج کند.
البته اعتراضات دانشجویان ارشد تنها به اجباری بودن دریافت شهریه دروس جبرانی دانشجویان غیر مرتبط خلاصه نمی‌شود آنها از اجباری بودن این دروس برای دانشجویان مرتبط هم ناراضی هستند و این اقدام دانشگاه تهران را غیرقانونی می‌دانند ضمن اینکه به گفته این دانشجویان، هیچ‌گونه اطلاع‌رسانی مبنی بر دریافت شهریه برای این دروس از سوی بخش آموزش این دانشگاه صورت نگرفته است و همین موضوع اعتراض‌ها را تشدید کرده است.
یکی از دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه تهران ضمن ابراز نارضایتی از وضع پیش آمده می‌گوید: اواخر تابستان امسال به طور ناگهانی و بدون اطلاع‌رسانی قبلی برای دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری بدهی در سامانه درج شد.
او ادامه می‌دهد: برای دانشجویانی که بدهی داشتند سایت انتخاب واحد بسته شد و حتی خوابگاه هم اجازه ثبت‌نام نداد البته با اعتراضات اولیه، سایت مربوط به انتخاب واحد و خوابگاه باز شد، اما بدهی‌ها در حساب دانشجویان ثبت شد.
به گفته این دانشجوی کارشناسی ارشد، بسته شدن سایت و در نظر گرفتن بدهی برای گذراندن دروس جبرانی از سوی دانشجویان دانشگاه تهران درحالی انجام می‌شود که این موضوع در دفترچه انتخاب رشته سازمان سنجش عنوان نشده بود و دانشکده‌ها و مسئولان آموزش هم از این موضوع اطلاعی نداشتند.
او می‌گوید: موضوع دیگری که موجب افزایش نارضایتی و اعتراضات شده این است که اجبار برای گذراندن دروس جبرانی در شرایطی بوده است که بسیاری از دانشجویان رشته و گرایش کارشناسی و ارشد یکسان داشته‌اند و، چون در ابتدا بحث پرداخت شهریه مطرح نبود، این واحد‌ها را گذراندند و هم اکنون باید برای این واحد‌ها مبلغ بسیاری به دانشگاه پرداخت کنند.
این دانشجوی ناراضی اضافه می‌کند: تمام دانشجویان مجبور به انتخاب این واحد‌های جبرانی بودند درحالی که براساس قانون تنها دانشجویانی که رشته و گرایش کارشناسی و ارشد آنها با هم متفاوت است باید این واحد‌ها را بگذرانند.
او ادامه می‌دهد: هزینه تحمیل شده به دانشجویان کارشناسی ارشد با اجرای نادرست این آیین نامه بالاست و هزینه برخی واحد‌ها حدود ۲۰۰ هزار تومان است که دانشجو برای یک درس دوواحدی ۴۰۰ هزار تومان پرداخت کند، ضمن اینکه کلاس‌های این درس‌ها هم به صورت مرتب برگزار نشده به عنوان نمونه تعداد جلسات درس ایمنی در آزمایشگاه در طول یک ترم، ۳ جلسه بود.
به نقل از تابناک؛ نگاهی به مصوبه وزارت علوم، اظهارات معاون آموزشی این وزارتخانه و استدلال‌های دانشجویان معترض این سؤالات را در ذهن پررنگ می‌کند که چرا دانشجویان رشته‌های مرتبط هم برخلاف قانون مجبور به دریافت این واحد‌ها شده‌اند درحالی که این مصوبه تنها برای دانشجویان رشته‌های غیرمرتبط صدق می‌کند؟ مسئولان این دانشگاه باید به این سؤال کلیدی هم پاسخ دهند که چرا با وجود اعتراضات هرساله، اطلاع‌رسانی درستی به دانشجویان ارشد روزانه در زمینه دریافت شهریه برای دروس جبرانی نمی‌شود؟

نظر شما