شناسهٔ خبر: 28802561 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سطح پوشش طرح آبخیزداری در خراسان شمالی 4درصد ارتقا می یابد

بجنورد- ایرنا- معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: با اختصاص اعتبارات میزان سطح پوشش طرح های آبخیزداری استان در عرصه های طبیعی 4 درصد ارتقا می یابد.

صاحب‌خبر -

محمد فرامرز روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: امسال 200 میلیون دلار اعتبار از محل صندوق توسعه ملی به طرح های آبخیزداری سطح کشور اختصاص یافته است که سهم استان از این رقم 210 میلیارد ریال است.
وی خاطرنشان کرد: با این میزان اعتبار قرار است طرح های آبخیزداری در سطح 100 هزار هکتار از عرصه های طبیعی استان اجرایی شود.
وی اظهار داشت: تاکنون بیش از 40 قرارداد با پیمانکاران منعقد شده و طرح های مزبور 25 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
فرامرز گفت: قرار است از محل اعتبارات استانی 100 میلیارد ریال و از محل منابع ملی هم 18 میلیارد ریال به طرح های آبخیزداری استان اختصاص یابد.
وی افزود: با اجرای طرح های آبخیزداری در سطح 100 هزار هکتار سطح پوشش این طرح ها در استان 4درصد ارتقا می یابد و سطح تحت پوشش طرح های آبخیزداری در استان از 8 درصد به 12 درصد ارتقا می یابد.
فرامرز با بیان اینکه طرح های آبخیزداری باید در سطح 426 هزار هکتار اجرایی شود گفت: طرح های آبخیزداری سال گذشته در سطح 28 هزار هکتار از عرصه های طیبعی استان اجرایی شد و امسال قرار است در سطح 100 هزار هکتار اجرایی شود.
وی اظهار داشت: سال گذشته 38 میلیارد ریال اعتبار از منابع ملی و 43 میلیارد ریال اعتبار از منابع استانی به طرح های آبخیزداری استان اختصاص یافت که البته تمام این مبالغ به تخصیص پیدا نکرد.
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی با بیان اینکه تنها حدود 40 درصد از این اعتبارات به استان تخصیص پیدا کرد خاطرنشان کرد: یک میلیون هکتار از عرصه های طبیعی استان مستعد اجرای طرح های آبخیزداری است.
بر اساس این گزارش، جلوگیری از فرسایش خاک حاصلخیز، پیشگیری و کاهش خطرات ناشی از سیل، جلوگیری از حمل رسوبات به مخازن سدها و مناطق پایین دست، مقابله با خشکسالی و افزایش آبدهی چشمه، قنات و چاه، حفظ و افزایش تفرجگاهی طبیعت و توسعه پایدار را از جمله اهداف اجرای طرح آبخیزداری است.
گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی دو میلیون و 33 هزار و 36 هکتار است که از این وسعت یک میلیون و 400 هزار هکتار مرتع، بیش از 183 هزار هکتار بیابان و 434 هزار و 550 هکتار جنگل است.
خراسان شمالی یکی از استان های سیل خیز کشور است که سال های گذشته جریان سیل های مخرب خسارت زیادی را به بخش های مختلف کشاورزی، عرصه های طبیعی، امور زیربنایی و واحدهای مسکونی وارد کرده است.
7185/ 6042

نظر شما