شناسهٔ خبر: 28801332 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دیدبان ایران | لینک خبر

کارگزاران زمینه‌سازی کرد، جبهه پایداری خبر داد/ کاندیداتوری علی لاریجانی برای 1400

روز گذشته نقوی حسینی نماینده مردم ورامین و سخنگوی فراکسیون ولایی مجلس با استقبال زودهنگام از انتخابات 1400 از حضورعلی لاریجانی برای انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم و ساماندهی ستادهای انتخاباتی اش خبر داد. این در حالی است که تا انتخابات 1400 دو سال و نیم زمان باقی است و از سویی برخی از احزاب جریان اصلاحات به ویژه حزب کارگزاران سازندگی به کررات تمایل خود را نسبت به علی لاریجانی برای انتخابات 1400 نشان داده اند که این خود زنگ خطری جدی برای جریان اصلاحات است و با توجه به تجربه‌های دوره‌های اخیر نباید آن را نادیده گرفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش دیده بان ایران؛ روزنامه آفتاب یزد نوشت: هنوز تا انتخابات 1400 دو سال و نیم زمان باقی است اما به نظر برای برخی انتخابات از هم اکنون آغاز شده است تا آنجا که برخی از حضور گزینه خاصی مانند لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری 1400 سخن به میان می‌آورند! از این رو، نقوی حسینی نماینده مردم ورامین و سخنگوی فراکسیون ولایی مجلس روز گذشته با استقبال زودهنگام از انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم ، گفت: «علی لاریجانی برای انتخابات 1400 می‌آید.» او همچنین افزود:« رئیس مجلس از چندماه قبل ستادهایش را ساماندهی کرده است!» این در حالی است که هنوز دو سال و نیم از پایان عمردولت دوازدهم زمان باقی است اما در این میان برخی از جریان‌ها با برجسته سازی نام برخی از افراد به عنوان کاندیدای احتمالی 1400 به دنبال ترغیب افکارعمومی‌به سمت یک گزینه خاص و ترمیم پایگاه اجتماعی از دست رفته خود هستند. این در حالی است که بهروز نعمتی یکی از نزدیکان علی لاریجانی در این خصوص اظهار بی‌اطلاعی کرده است.

> ارادت برخی از اصلاح طلبان به لاریجانی
در این میان برخی از جریان‌های جبهه اصولگرا به ویژه اعضای جبهه پایداری به عنوان جریان نزدیک به احمدی نژاد که امروز هنوز تکلیف شان با خودشان هم روشن نیست، اگر روزی بخواهند از زیرعبای جمنا خارج شوند و زیر پرچم لاریجانی جا خوش کنند، چندان جای تعجب نیست! زیرا برخی از اعضای جریان پایداری مثال آفتاب پرستانی را دارند که امروز با احمدی نژادند و فردا با هر فرد و جریانی که احساس کنند از آن منتفع می‌شوند. اما برخی از اصلاح طلبانی که ادعای اصلاح طلبی دارند اما در عمل سنگ دیگران از جمله علی لاریجانی را به سینه می‌زنند به آنها چه می‌توان گفت که قهرمان سازی از لاریجانی و ابراز تمایل گاه و بیگاه برخی از رسانه‌های اصلاح طلب این مهم را به خوبی اثبات می‌کند. بر این اساس، طی روزهای اخیر برخی از رسانه‌های اصلاح طلب پس از تصویب «سی.اف.تی» در مجلس بازهم قهرمان سازی کردند و به طرز ناشیانه‌ای ارادت خود را به علی لاریجانی در قالب تیتر وعکس‌های بسیار بزرگ نشان دادند. این رسانه‌های به ظاهر اصلاح طلب در تصاویر منتشره از روز سخت مجلس در تصویب «سی.اف.تی» بدون توجه به زحمات و تلاش نماینده‌های موافق این لایحه، لاریجانی را قهرمان تصویب لایحه سی. اف. تی خواندند که کاملا روشن بود این تیتر و عکس سفارشی از کجا آب می‌خورد. البته این نخستین بار نیست که چنین اتفاقی می‌افتد بلکه قبلا هم برخی از این رسانه‌ها به هر نحوی سعی کردند ارادت و توجه انتخاباتی زودهنگام خود را به علی لاریجانی نشان دهند. 

> لاریجانی گزینه محتمل اصلاح طلبان!
طی هفته‌های اخیر، محمد عطریانفر، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی درباره احتمال حمایت اصلاح طلبان از لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری گفت: این مسئله بسیار محتمل است که دوستان اصلاح‌طلب به این اجماع برسند. همگی وظیفه داریم تا از آقای لاریجانی حمایت کنیم اما اکنون برای اظهارنظر قطعی زود است و باید منتظر بمانیم، شاید شخصیت‌های مستقلی را هم بتوانیم وارد گردونه انتخابات کنیم. این در حالی است که رهبران جبهه اصلاحات و بزرگان این جریان تا کنون هیچ سخنی درباره حمایت از علی لاریجانی به میان نیاورند. حتی اگر در مواردی مانند انتخابات مجلس هم اصلاح طلبان ناگزیر به ائتلاف با اعتدالگرایان و جا دادن نام افرادی مانند علی لاریجانی در لیست خود شدند به این دلیل بود که مانع از حضور تندروها به مجلس شوند. 

نگاهی به تجربه انتخاباتی اخیر
اگرچه کسی منکر توانمندی و تغییر رویکرد علی لاریجانی طی سالهای اخیر تا به امروز نیست و بازهم گرچه او طی دوره‌های اخیر تا به امروز در قامت رئیس مجلس اثبات کرده است آنجا که پای منافع ملی در میان است همه تلاش خود را برای تحقق منافع ملی و حمایت از مصالح عمومی‌خواهد کرد اما به هر روی اصلاح طلبان تجربه حمایت از حسن روحانی را طی دو دوره انتخابات یازدهم و دوازدهم داشتند. رئیس جمهور روحانی در برهه‌های خاصی مانند انتخابات، مواضع اصلاح طلبی از خود نشان داد اما پس از آن عملا به اصلاحات پشت کرد و حمایت آنها را نسبت به خود در دو انتخابات یازدهم و دوازدهم نادیده گرفت. روحانی به جای توجه به مطالبات حامیانش به ویژه بدنه جریان اصلاحات طی یک سال اخیر بیشتر به تعبیر برخی به دنبال به دست آوردن دل اصولگرایان و تندروها بوده است.

> زنگ خطر برای اصلاح طلبان
توجه برخی از اعضای جریان اصلاحات به لاریجانی زنگ خطر و هشداری برای همه احزاب جبهه اصلاحات است. زیرا در شرایطی که هنوز تا انتخابات 1400 زمان باقی است و جریان اصلاحات خود درصدد است که بر روی گزینه‌های اصلاح طلبی
از جمله عارف و جهانگیری و... برای انتخابات 1400 سرمایه گذاری کند، برخی از اعضای جبهه اصلاحات به ویژه حزب کارگزاران سازندگی و حتی عده‌ای از نماینده‌هایی که از نردبان لیست امید برای ورود به مجلس بالا رفته اند، مدتهاست به طور مستقیم و غیر مستقیم به سمت لاریجانی چرخش انتخاباتی نشان داده اند. غافل از این که تمایل برخی از اعضای این جریان به سمت لاریجانی می‌تواند به چند دستگی در میان این جریان بینجامد و یکبار دیگر همه تجربه‌های سال 84 که همان تعدد کاندیدای جریان اصلاحات بود و در نهایت منجر به شکست جریان اصلاحات شد را تکرار کند. حال آنکه اصلاح طلبان سالهاست از صحنه سیاست ورزی دورند به همین دلیل انتخابات ریاست جمهوری 1400 می‌تواند فرصت مناسبی برای بازگشت رسمی‌این جریان به صحنه سیاست ورزی باشد. 

> کاندیداتوری لاریجانی در حد گمانه زنی
عبدالله ناصری فعال سیاسی اصلاح طلب و عضو شورای مشورتی اصلاحات درباره حضور لاریجانی در انتخابات 1400 و ساماندهی ستادهای انتخاباتی اش از هم اکنون وهمچنین تمایل انتخاباتی برخی از جریان‌های اصلاحات به لاریجانی به آفتاب یزد گفت: حضور لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو بیشتر به یک گمانه زنی نزدیک است تا واقعیت. از سویی از امروز استقبال از انتخابات کمی‌زود است و تا انتخابات 1400، دو سال و نیم زمان باقی است. او همچنین افزود: اگر برخی از جریان‌های اصلاح طلب درباره حمایت از لاریجانی در انتخابات 1400 سخن می‌گویند، این نظر خودشان است نه نظر جبهه اصلاحات.

> لاریجانی یک اصولگرای واقعی
این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه هیچ یک از اصلاح طلبان به توانمندی اجرایی و مدیریتی لاریجانی شک ندارند، گفت: با این همه جبهه اصلاحات تاکنون به طور رسمی‌از حمایت از لاریجانی به عنوان کاندیدای احتمالی 1400 سخن نگفته است. همچنین علی لاریجانی، لاریجانی دهه هفتاد نیست. از سویی از نظر اصلاح طلبان لاریجانی یک اصولگرای شناسنامه دار و رسمی‌است. ناصری اظهار کرد: اظهارات گوشه و کنار برخی از احزاب اصلاحات نظر شخصی خودشان است و نظر اصلی در این خصوص باید از سوی رهبر جبهه اصلاحات اعلام شود. 

> لزوم در نظرگرفتن شرایط کشور
ناصری با اشاره به سخنان اخیرعطریانفر مبنی بر اینکه اجماع اصلاحات بر روی لاریجانی محتمل است، اظهار کرد: قطعا عطریانفر و یا هر یک از اعضای جبهه اصلاحات حق دارند که تحلیل و برداشت خود را درباره افراد یا گزینه‌هایی خاص بیان کنند اما این نظر همه جریان اصلاحات نیست، ضمن اینکه عطریانفر از احتمال این مهم سخن گفت. او با اشاره به سخنان نقوی حسینی درباره حضور لاریجانی در انتخابات 1400 گفت: منطق سیاسی حکم می‌کند وقتی که کشور در ابتدا انتخابات 98 را در پیش دارد و شرایط کشور یک شرایط خطیر است از انتخابات 1400 از هم اکنون سخن به میان نیاوریم. 

> تصمیم گیری مطابق با فضای اجتماعی
عضو شورای مشورتی اصلاح طلبان با تاکید بر اینکه اصلاح طلبان امیدوارند که اصولگرایی که قراراست وارد کارزار انتخاباتی شود با شناسنامه شفاف و روشن وارد میدان شود، گفت: امیدواریم کاندیدای اصولگرا در چارچوب و مطابق با ضوابط قانونی عمل کند. ناصری در پاسخ به این سوال که با توجه به تجربه حسن روحانی بهتر نیست که اصلاح طلبان برای سال 1400 روی گزینه‌های خود سرمایه گذاری کنند، گفت: جبهه اصلاحات هیچ تصمیمی‌در این خصوص نگرفته است اما 
به طورقطع نامزد رسمی‌و تشکیلاتی خود را وارد کارزار انتخابات خواهد کرد. از سویی باید به این مهم نیز توجه کرد که نظارت استصوابی احتمالا اجازه تایید صلاحیت چهره‌های شاخص اصلاحات را نمی‌دهد همانطور که در سال 92 مرحوم
آیت ا...‌هاشمی‌را ردصلاحیت کرد. او در پایان گفت: جریان اصلاحات متناسب با فضای اجتماعی و نحوه عملکرد نظارت استصوابی نهادهای نظارتی، مطابق با اولویت‌ها و شرایط منطقی خود تصمیم خواهد گرفت.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

نظر شما