شناسهٔ خبر: 28800564 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

خاشقجی؛ وزیر خارجه آمریکا را به عربستان کشاند

روزهای سخت شاهزاده

در حالی که همچنان سرنوشت روزنامه نگار منتقد سعودی در هاله ای از ابهام است، مایک پمپئو وزیر امور خارجه امریکا وارد ریاض شده تا شاید گره‌ای از این بحران که هر روز ابعاد گسترده‌تری پیدا می‌کند، بگشاید.

صاحب‌خبر -
وزارت خارجه امریکا در آستانه سفر پمپئو اعلام کرد او برای تبادل نظر با سلمان بن عبد العزیز پادشاه عربستان درباره مرگ احتمالی جمال خاشقچی به ریاض می رود و پس از آن به ترکیه می رود. 
قاتلان سرکش و خودسر
فشار رسانه ای بر کاخ سفید باعث شد تا ترامپ به جای انتظار برای بازگشت سفیر سعودی در واشنگتن و دریافت اطلاعات از او، وزیر خارجه خود را راهی ریاض کند . ترامپ بدون اشاره به مدارکی گفته است که کشته شدن خاشقجی احتمالا به دست "قاتلان سرکش و خودسر" بوده است؛ برخی کارشناسان می‌گویند ترامپ با این روش احتمالا می‌خواهد راهی برای خروج عربستان از این بحران دیپلماتیک جهانی به آنها نشان دهد و هزینه‌های این بحران را برای خاندان آل سعود کاهش دهد. 
در همین حال، سی ان ان نیز اعلام کرد عربستان در نظر دارد، روایت جدیدی را در این رابطه منتشر کند که در آن به این موضوع اعتراف کند که خاشقجی بر اثر شکنجه «اشتباهی» کشته شده است.
چند روز پیش ترامپ ضمن ابراز نگرانی در مورد ماجرای ناپدید شدن خاشقچی، قول داد که در صورت اثبات دست داشتن عربستان در قتل وی، ریاض را تنبیه می کند اما ناظران می گویند با وجود روابط تنگاتنگ تجاری میان دو کشور این تهدید چندان هم جدی نیست. 
علیرغم ورود گروهی به کنسولگری عربستان در استانبول و پاکسازی محیط، بازهم پلیس ترکیه به سرنخ هایی رسیده است اما قرار شده طی دو سه روز اینده نتیجه قطعی را اعلام کند. سخنگوی شورا امنیت ملی آمریکا اعلام کرد،  بسیار مهم است که مقامات ترکیه حمایت شفاف و کاملی از دولت عربستان دریافت کنند و تحقیقات دقیقی انجام دهند و نتایج را بعد از تکمیل شدن اعلام کنند. همچنین عربستان اعلام کرده است که از 15 مظنون پرونده جمال خاشقجی بازجویی می کند.

کلمات کلیدی

وزیر خارجه آمریکا

عربستان

بن سلمان

نظر شما