شناسهٔ خبر: 28800553 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

گزارشی درباره یک نشست حیاتی که از نعمت به نقمت تبدیل شد؛

کنفرانس بزرگ و مهم اقتصادی ریاض به دلیل «ترس» بن سلمان لغو می شود

حکومت عربستان سعودی از چند روز پیش تأکید می کند که این کنفرانس به رغم آن چه انصراف های ناامید کننده توصیف کرد برگزار می شود اما تحولاتی که پرونده خاشقجی از روز دوشنبه شاهد بود باعث می شود که برگزاری این کنفرانس برای عربستان غیرممکن شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه رأی الیوم در گزارشی نوشت: ناظران پیش بینی می کنند که عربستان سعودی کنفرانس بین المللی سرمایه گذاری  ریاض را پس از آن که اخبار اشاره به این دارد که «جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد عربستانی به شکل قطعی به قتل رسیده است و عربستان در قتل اش دست دارد و نیز در پی اعلام انصراف مدیران ارشد شرکت های بزرگ بین المللی از این کنفرانس، لغو کند. این ناظران همچنین پیش بینی کردند که انصراف های دیگری نیز صورت گیرد که در رأس آنها «کریستین لاگارد» مدیر صندوق بین المللی پول است.

قرار است روزهای 23 تا 25 ماه جاری کنفرانس« آینده سرمایه گذاری عربستان» موسوم به «داووس صحرا» در ریاض پایتخت عربستان سعودی برگزار شود. برخی شرکت های جهانی مشارکت در این کنفرانس را اعلام کرده بودند. این کنفرانس عملی شدن «چشم انداز 2030» است که «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی برای رهایی از وابستگی به نفت و روی آوردن به اقتصاد متنوع اعلام کرده بود. همچنین قرار است که این کنفرانس پویایی اقتصادی جدید در خاورمیانه ایجاد کند که بر روند مذاکرات صلح برای حل نزاع ها در منطقه تأثیر مثبت داشته باشد؛ امری که فرصتی جهانی برای ولیعهد به وجود می آورد تا خودش را به عنوان رهبر بین المللی بزرگ در برابر بیش از 100 مدیر شرکت بزرگ جهانی معرفی کند اما ناگهان این کنفرانس تبدیل به یک مشکل و مصیبت برای عربستان شد.

مدیران شرکت های بزرگ از شرکت در این کنفرانس انصراف دادند. مدیر اجرایی شرکت«گوگل» از شرکت در این کنفرانس انصراف داد. همچنین ده ها مدیر بانکی و شرکت اقتصادی بزرگ از شرکت در این کنفرانس انصراف داده اند. همچنین روزنامه ها و خبرگزاری بزرگ بین المللی نیز از شرکت در این کنفرانس و پوشش اخبار آن انصراف دادند. کریستین لاگارد مدیر صندوق بین المللی پول نیز قرار است طی ساعت های آینده به دلیل فشار بین المللی انصراف خود را اعلام کند. «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا نیز گفت که به وزیر خزانه داری این کشور این اختیار را داده که در این کنفرانس شرکت کند یا خیر و این اشاره ای به این است که به احتمال زیاد مشارکت نمی کند.

همچنین مساله بسیار مهم این است که برای ولیعهد عربستان سعودی افتتاح کنفرانس و سخنرانی و نشستن با مهمان ها بسیار دشوار است این در حالی است که پرسش های روزنامه نگاران درباره «جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد عربستانی و نقش عربستان در ترور وی خواهد بود که بی تردید برای روزنامه نگاران از پرداختن به چشم انداز 2030 ولیعهد مهمتر خواهد بود.

حکومت عربستان سعودی از چند روز پیش تأکید می کند که این کنفرانس به رغم آن چه انصراف های ناامید کننده توصیف کرد برگزار می شود اما تحولاتی که پرونده خاشقجی از روز دوشنبه شاهد بود باعث می شود که برگزاری این کنفرانس برای عربستان غیرممکن شود.

 

انصراف گسترده از کنفرانس اقتصادی ریاض

در همین حال، شبکه تلویزیونی«سی ان بی سی» آمریکا اعلام کرد که «جیمس دیمون» رئیس اجرایی بانک« جی بی مورگان» و «بیل فورد» رئیس گروه «فورد» به دلیل ناپدید شدن«جمال خاشقجی» روزنامه نگار و نویسنده مشهور عربستانی از مشارکت در کنفرانس اقتصادی بزرگ که قرار است یک هفته دیگر در ریاض برگزار شود انصراف دادند.

این دو شخصیت بزرگ در عرضه مالی و تجاری به فهرستی ملحق شدند که روز به روز طولانی تر می شود و تاجران و موسسه هایی را در بر می گیرد که تصمیم به تحریم کنفرانس« ابتکار عمل برای سرمایه گذاری آینده » در سال 2018 گرفته اند که قرار است از 23 تا 25 جاری در ریاض برگزار شود و بر آن نام «داووس صحرا» به تقلید از کنفرانس اقتصادی جهانی در «داووس»گذاشتند.

با ادامه بحران جمال خاشقجی روزنامه نگار مخالف عربستانی که دو هفته پیش پس از ورود به کنسولگری کشورش در استانبول ناپدید شد، سرمایه گذاران بزرگ و شرکت های جهانی و موسسه های رسانه ای اعلام کردند که از شرکت در کنفرانس داووس صحرا انصراف داده اند این در حالی است که بسیاری از تاجران دیگر نیز همکاری اقتصادی خود با عربستان سعودی را متوقف کردند.

پیش از این «ریچارد برانسون» میلیاردر انگلیسی اعلام کرده که برای تحت فشار قرار دادن عربستان جهت ارائه روشنگری بیشتر در خصوص ماجرای ناپدید شدن «جمال خاشقجی» تعدادی از پروژه های تجاری شرکت تحت ریاست خود را با ریاض به حال تعلیق در می آورد.

 برانسون اعلام کرده است به همین دلیل در نشست اقتصادی ریاض که از آن به عنوان «داووس صحرا» نام برده می شود، شرکت نمی کند.

«دارا خسروشاهی» مدیر عامل شرکت «اوبر» ارزشمندترین شرکت نوپای تکنولوژی طی دو سال گذشته نیز از دیگر شخصیت های شناخته شده تجاری است که این نشست را تحریم کرده است.

به این افراد می توان «جیم کیم» رئیس بانک جهانی را نیز اضافه کرد که از انصراف خود برای شرکت در نشست اقتصادی ریاض خبر داده است.

برخی رسانه ها نیز همسو با شخصیت های مطرح اقتصادی و تجاری جهان اقدام به تحریم نشست تجاری «ابتکار عمل برای سرمایه گذاری آینده» کرده اند که قرار است به میزبانی «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان در ریاض برگزار شود.

نشریه های «فاینانشیال تایمز، نیویورک تایمز و اکونومیست» از جمله این رسانه ها هستند که اعلام کرده اند خبرهای مربوط به این نشست را پوشش نخواهند داد.

«آریانا هافینگتون» بنیانگذار هافینگتون پست نیز از هیات مشورتی نشست «داووس صحرا» کناره گیری کرده است.

«اندور راس سورکین» مجری شبکه «سی ان بی سی» که قرار بود اداره کننده سه جلسه نشست ریاض باشد نیز در صفحه توئیتر خود اعلام کرد که از ناپدید شدن جمال خاشقجی «آزرده خاطر» شده است و در این نشست شرکت نخواهد کرد.

سخنگوی روزنامه «لس آنجلس تایمز» نیز اعلام کرده است که «پاتریک سون شیونگ» صاحب این روزنامه که قرار بود در نشست تجاری «ابتکار عمل برای سرمایه گذاری آینده» سخنرانی کند در این اجلاس شرکت نخواهد کرد.

این در حالیست که روزنامه واشنگتن پست پیش از این با وسط کشیدن پای محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی به نوعی وی را مسئول ناپدید شدن روزنامه نگار عربستانی قلمداد کرده بود.

این روزنامه در سرمقاله شماره روز جمعه خود با اشاره به قلم انتقادی جمال خاشقجی نوشت: «انتقادهای او که در طول سال گذشته مطرح شد بی شک محمد بن سلمان را که تا سطح ولایت عهدی ارتقاء یافته رنجانده است. ولیعهد پس از به قدرت رسیدن ضمن تلاش برای مدرنیزه کردن کشورش کارزار گسترده ای را برای ساکت کردن ناراضیان  و مخالفان به راه انداخت و تعداد زیادی را روانه زندان کرد که از این میان می توان به چهره های مذهبی، وبلاگ نویسان و کاربران شبکه های اجتماعی، روزنامه نگاران و نظامیان اشاره کرد.»

شرکت رسانه ای«نیکای» ژاپن نیز اعلام کرد که از مشارکت در پوشش رسانه ای نشست ریاض که قرار است به مدت سه روز و از 23 اکتبر برگزار شود، انصراف داده است.

خبرگزاری آمریکایی«بلومبرگ» نیز از مشارکت برای پوشش رسانه ای نشست ریاض انصراف داد اما تأکید کرد که اخبار رسیده از این نشست را به عنوان یک رسانه بزرگ که اخبار و حوادث منطقه را دنبال می کند، پوشش می دهد.

بنابراین گزارش، جمال خاشقجی بنابر اعلام رسانه های ترکیه  در ساعت 13 روز دوم اکتبر وارد کنسولگری عربستان سعودی در استانبول شده و از آن زمان به بعد خبری از وی در دست نیست. انجمن «خانه رسانه‌های عرب در ترکیه» نیز در این رابطه اعلام کرد که جمال خاشقجی نویسنده و روزنامه‌نگار منتقد دولت عربستان سعودی پس از ورود به کنسولگری این کشور در استانبول ناپدید شده است.

همان روز ناپدید شدن این نویسنده عربستانی «خدیجه» نامزد جمال خاشقجی به رسانه های جمعی گفت که پس از ورود آقای خاشقجی به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول، تقریبا تا نیمه شب منتظر مانده، اما خبری از بازگشت او نشده است.نامزد خاشقجی همچنین در واکنش به اخبار قتل وی گفت که وی این اخبار را باور نمی کند و منتظر نتایج تحقیقات  دولت ترکیه می ماند.

ترکیه اعلام کرده است که ارزیابی ها اشاره به این دارد که جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسیده است و جسد وی به خارج از کنسولگری عربستان در استانبول منتقل شده است.

بر اساس آخرین گزارش ها درباره این حادثه جنجالی شبکه سی ان ان به نقل از دو منبع آگاه گزارش داد ریاض آماده می‌ شود اعلام کند جمال خاشقجی در جریان «بازجویی» در کنسولگری این کشور در استانبول کشته شده است.

مقام های عربستان سعودی در صدد انتشار گزارشی هستند که مرگ جمال خاشقجی را نتیجه بروز «اشتباه» در جریان بازجویی معرفی کند.

با این حال هنوز مشخص نیست چه بر سر  جسد او آمده‌ است. به‌ ویژه که تاکنون گزارش‌ هایی در مورد تکه‌ تکه کردن جسد خاشقجی نیز منتشر شده‌ است. در عین حال هنوز مشخص نیست «اشتباه در بازجویی» از او چگونه منتهی به مرگ شده‌ است!

سی ان ان ضمن انتشار این خبر به نقل از دو منبع جداگانه، نوشته که قرار بوده بازجویی از خاشقجی، به ربودن وی از خاک ترکیه منجر شود. مقام های دولت عربستان احتمالا می‌گویند عاملان قتل این روزنامه نگار، «خودسرانه» و بدون مجوز از بالا دست به این اقدام زده اند و توبیخ خواهند شد.

در عین حال سی ان ان به نقل از یکی از منابع خود اعلام کرد مضمون گزارشی که عربستان در حال آماده کردن آن است، ممکن است تغییر کند.

 

انتهای پیام

نظر شما