شناسهٔ خبر: 28800497 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تقویت باور‌های دینی راه حل مشکلات جامعه

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت بر لزوم تقویت باور‌های دینی در جامعه برای حل مشکلات اخلاقی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی تأکید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت الاسلام و المسلمین سیدعلی قاضی عسکر در جلسه تواصی به حق در جمع کارکنان سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری گفت: به هر نسبتی که باور‌های دینی در جامعه ضعیف شود مشکلات مردم نیز مضاعف خواهد شد.

وی افزود: تجربه چهار دهه گذشته ثابت می‌کند هر زمانی که از نظر دیانت، تقوی، فضایل اخلاقی و ارزش‌های دینی در اوج قرار گرفته ایم به همان نسبت مشکلات ما کمتر بوده است.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به حدیث «اوصیکم و جمیع ولدی و من بلغه کتابی بتقوی الله» از امام علی بن ابیطالب (ع) گفت: نخستین نکته‌ای که در توصیه‌های دینی چه در قرآن و چه در احادیث مطرح شده، تقوای الهی است.

وی معنی تقوا را خداترسی و خداباوری دانست و افزود: انسان باید بداند در همه حالات خدا شاهد بر اعمال اوست و هر کاری می‌خواهد انجام دهد خدا را در نظر بگیرد.

حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر گفت: وقتی می‌گویند از خدا بترسید، معنایش این نیست که خدا وجود هولناکی است و باید از او ترسید، خدا ارحم الراحمین و اکرم الاکرمین است بلکه معنی خداترسی این است که ما باید از گناه و رفتار غلط خود بترسیم.

وی افزود: خدا وعده داده که شدیدالعقاب است و به کوچکترین عمل ما هم توجه دارد و به آنچه وعده داده عمل می‌کند «فَمَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَیْرًا یَرَهُ؛ وَمَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا یَرَهُ».

سرپرست حجاج ایرانی با تأکید براینکه خدا عادل است و به عدالت رفتار می‌کند، گفت: به همین دلیل باید از عمل بد خود بترسیم و بدانیم عمل بد عواقب دارد و مورد مؤاخذه قرار خواهیم گرفت.

وی با اشاره به اینکه تقوی در تمام امور جامعه کاربرد دارد نمونه‌هایی از کاربرد تقوی را در امور اجرایی و اداری، نحوه حضور بانوان در جامعه، پرهیز از گران فروشی و احتکار و ظلم به مردم در کسب و کار بیان کرد و افزود: در سطح کلان و خرد، خداترسی ریشه حل همه معضلات است و تقوی در حل بسیاری از مشکلات اجتماعی، اخلاقی، فرهنگی و اقتصادی کاربرد دارد.

وی گفت: انسان متدین بدون اینکه کسی سراغش بیاید در سر سال خمسی خود حساب و کتاب می‌کند و خمس مال خود را جدا می‌کند و به مرجع تقلیدش تحویل می‌دهد و این چیزی جز انگیزه خداترسی نیست.

نماینده ولی فقیه اقدام برخی مأموران فداکار مانند رفتگران و پستچی‌های زحمتکش را در بازگرداندن مبالغ هنگفتی پول و یا طلای پیدا شده به صاحب آن، نمونه خداترسی دانست و افزود: او می‌داند که حساب و کتابی در کار است و با وجودی که نیاز دارد آن مبالغ یا طلا‌ها را به صاحبش باز می‌گرداند.

وی با ابراز تأسف از اینکه در مواردی سخنرانان، مطبوعات و رسانه‌ها بدنبال جنجال آفرینی هستند و به کار‌هایی دست می‌زنند که مردم را ناراحت و نسبت به آینده مأیوس می‌کند به ذکر برخی نمونه‌ها پرداخت و تأکید کرد: راه حل مشکلات اخلاقی و اجتماعی و مسایل دیگر؛ تقویت باور‌های دینی در جامعه است و با متلاطم کردن فضا مشکلات حل نخواهد شد و این روش‌ها پاسخگو نیست.

نماینده ولی فقیه به برخی حوادث در دنیا از جمله طوفان فلوریدا و سونامی در اندونزی اشاره کرد و گفت: یک فرد نابخرد در کاخ سفید نشسته و هر از چندی ملت قهرمان ایران را تهدید می‌کند و متأسفانه برخی افراد از این تهدید‌ها سوء استفاده کرده و به ظلم و اجحاف به مردم می‌پردازند و بدنبال سوء استفاده از این فرصت هستند و دود آن هم به چشم مردم ضعیف و مظلوم می‌رود.

وی افزود: مشکلات فراوانی همه ساله در دنیا اتفاق می‌افتد، طوفان در فلوریدا منطقه وسیعی را ویران کرده است، در اندونزی صد‌ها نفر کشته و خانه‌های آنان ویران شده است، اما در عین حال همه بدنبال حل مشکل و بازسازی و چاره اندیشی هستند نه آنکه بترسند و دیگران را آزار دهند.

سرپرست حجاج ایرانی به آیه ۱۷۳ سوره آل عمران«الَّذِینَ قَالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُوا لَکُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزَادَهُمْ إِیمَانًا» به مردم گفته می‌شود جمعیت بسیار علیه شما مؤمنان فراهم شده است پس از آنان بترسید؛ لیکن این فضای روانی بر ایمان آن‌ها می‌افزاید، اشاره کرد و با یادآوری همراهی همه ملت ایران در روز‌های نخستین جنگ در مبارزه با دشمن بعثی گفت: با وجودی که رزمندگان سلاح آن چنانی در اختیار نداشتند، ولی همه مردم با هم در یک مسیر قرار گرفتند و با هر آنچه که داشتند به یاری رزمندگان شتافتند.

حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر به این آیه از سوره رعد «إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّیٰ یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم - خداوند سرنوشت هیچ قوم (و ملّتی) را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند» اشاره کرد و افزود: اگر کاسب، کالا را ارزان خرید با سود متعارف بفروشد و اگر گران خرید با سود کم بفروشد و همه مراعات حال یکدیگر را بکنند مشکل خاصی پیش نخواهد آمد، لیکن متأسفانه به محض اینکه مطرح می‌شود فلان کالا کم شده و یا ممکن است گران شود برخی دنبال سوء استفاده اند، آن‌ها فکر نمی‌کنند این موجی که ایجاد می‌شود خود آن‌ها را هم تحت تأثیر قرار خواهد داد.

وی با بیان نمونه‌ای از برخورد امام صادق (ع) با یکی از یارانش در امر تجارت، گفت: ما وقتی می‌توانیم در برابر قدرت‌های دنیا قد علم کنیم که اجازه ندهیم باور‌های دینی مردم تضعیف شود و اگر همه در این چارچوب عمل نکنیم نباید انتظار موفقیت داشته باشیم.

نماینده ولی فقیه افزود: ملت ایران به برکت انقلاب اسلامی امروز به اقتداری رسیده که در تحولات خاورمیانه و بین المللی تأثیرگذار است و ایران مثل بعضی از کشور‌های عربی نیست که آمریکا به آن‌ها امر و نهی می‌کند و می‌گوید اگر ما به شما کمک نمی‌کردیم شما یک هفته هم دوام نمی‌آوردید.

وی گفت: در این کشور اگر باور‌های دینی تقویت و در جامعه پیاده شود مطمئنا بر مشکلات داخلی و بین المللی فائق خواهیم آمد.

نماینده ولی فقیه با استناد به آیه ۳۰ سوره فصلت «إِنَّ الَّذِینَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیْهِمُ الْمَلَائِکَةُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا» تأکید کرد: افرادی موفق شدند که استقامت کردند و ایستادند و گفتند پروردگارشان خداست.

وی وقوع برخی حوادث در جامعه را نشان دهنده تضعیف باور‌های دینی دانست و گفت: اگر این گونه حوادث در جامعه توسعه پیدا کند جامعه را از درون تهی خواهد کرد و راه مقابله با آن بازگشت به مبانی دینی و توسعه تقوای الهی است.

نماینده ولی فقیه حاضران را به بیان و عمل کردن به احادیث نورانی اهل بیت علیهم السلام فراخواند و افزود: ما دشمن زیاد داریم و اگر خدای ناکرده پایه‌های نظام اسلامی متزلزل و سست شود هیچکس در امان نخواهد بود و خطرهمه را در برخواهد گرفت.

وی تأکید کرد: باید عاقلانه عمل کرد و از دامن زدن به اختلافات پرهیز کرد و همه دست بدست هم کمک کنند تا از این همه مشکلات عبور کنیم.

نظر شما