شناسهٔ خبر: 28800447 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان:

ساماندهی رودخانه‌های گیلان در کاهش آثار سیل اثرگذار است

نمایندگی گیلان

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان گفت:ساماندهی رودخانه‌های در کاهش آثار سیل استان اثرگذار است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، کاظم لطفی با بیان اینکه حریم رودخانه ها براساس مسیر و دبی ورودی آب بین 10تا90 متر متغیر است، گفت: اغلب واحدهای مسکونی که در جریان سیل اخیر آسیب دیدند، در حریم رودخانه‌های استان قرار داشتند.

وی افزود: سالانه بطور میانگین 3 هزار متقاضی قبل از ساخت و ساز، برای تعیین حریم رودخانه‌ها به شرکت آب منطقه ای مراجعه می‌کنند، اما با وجود سخت‌گیری‌ها و نظارت‌ها در حاشیه‌رودخانه‌ها و انهار، مشاهده می‌شود که بدون توجه به حریم رودخانه، ساخت و ساز می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه این شرکت با دیواره‌بندی و لایروبی و اعطای موافقت برداشت اصولی شن و ماسه، سعی در جلوگیری از فرسایش خاک و تسهیل جریان آب رودخانه‌ها دارد، ادامه داد: سالانه افزون بر اعلام موافقت اصولی برداشت شن و ماسه از بستر 200 کیلومتر رودخانه، در 700 کیلومتر از مسیرهای مستعد وقوع سیلاب رودخانه‌های استان هم لایروبی و سازه‌ها و دیواره‌های نگهدارنده ایجاد می‌شود.

لطفی گفت:رودخانه‌ها همیشه در مسیر خود در جریانند و این آدمها هستند که با دست‌اندازی به طبیعت و بعضا تجاوز به حریم این شاهرگ های حیات، باعث شدت آثار مخرب سیل می‌شوند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان اگرچه ساماندهی رودخانه ها را در کاهش آثار سیل اثرگذار می داند اما در عین حال معتقد است بر اساس روال طبیعی رودخانه ها پس از چند سال که بازه آن قراردادی نیست، باید مسیر خود را پاکسازی کنند و وقوع سیل پدیده طبیعی و اجتناب‌ناپذیر است.


انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما