شناسهٔ خبر: 28800296 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

استاندار مرکزی اعلام کرد:

بدهی ۲۴۰ میلیارد تومانی پالایشگاه از محل عوارض آلایندگی/۳۰ آبان آخرین‌مهلت استفاده از دیگ‌های قدیمی ایرالکو

استاندار مرکزی به بدهی ۲۴۰ میلیارد تومانی پالایشگاه از محل عوارض آلایندگی اشاره کرد و گفت: به‌رغم تمام پیگیری‌ها این مبلغ تابه‌حال وصول نشده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از دیار آفتاب؛ سید علی آقازاده استاندار مرکزی روز سه‌شنبه در جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک که در استانداری مرکزی برگزار شد، گفت: به درخواست استانداری هفته گذشته تیم ویژه از بازرسی نهاد ریاست جمهوری به استان مرکزی آمدند و بررسی‌هایی در خصوص مباحث اصلی این جلسه انجام دادند.

آقازاده اظهار کرد: این تیم که ۴۸ ساعت در اراک اقامت داشتند ضمن بازدید از روستاهای اطراف پالایشگاه و پتروشیمی با اعضای دانشگاه علوم پزشکی و سازمان محیط‌زیست دیدار داشتند.

بدهی ۲۴۰ میلیارد تومانی پالایشگاه از محل عوارض

استاندار مرکزی به بدهی ۲۴۰ میلیارد تومانی پالایشگاه از محل عوارض آلایندگی اشاره کرد و افزود: به‌رغم تمام پیگیری‌ها این مبلغ تابه‌حال وصول نشده، از تیم بازرسی رئیس‌جمهور درخواست کردیم که این مسئله را به‌عنوان حق استان مرکزی به رئیس‌جمهور انعکاس دهد.

وی در مورد وضعیت آلودگی هوا اراک، ادامه داد: در خصوص آلودگی هوای اراک از استانداردهای استانی و  کشوری عقب نیستیم.

آقازاده بابیان اینکه آمار مبتلایان به سرطان در استان سه درصد بیشتر از آمار کشوری است گفت: اما این دلیل بر بالا بودن ابتلا به سرطان در استان نیست. ممکن است سرطان در بعضی استان‌ها از استان مرکزی هم بیشتر باشد.

وی با تأکید بر اینکه ما تافته جدا بافته از گستره کشور نیستیم ادامه داد: ما در پهنه کشور شاهد افزایش ریز گردها و آلاینده‌ها هستیم. باید نگران وضعیت کشور باشیم اما برای مردم ناامیدی ایجاد نکنیم.

افتتاح شهرک جدید خودرو نمایشی نباشد

استاندار مرکزی از راه‌اندازی ناوگان جدید اتوبوس‌رانی و راه‌اندازی شهرک جدید خودرو به‌عنوان طرح‌های مؤثری در کاهش آلودگی هوا نام برد اما اشاره کرد: افتتاح شهرک جدید خودرو نمایشی نباشد. بایستی دستگاه‌ها تلاش کنند واحدهای خودرویی و تعمیراتی و ... را به این محل منتقل کنند. در حال حاضر روند کارها کند انجام می‌شود و باید بهره‌برداری از این طرح عملیاتی شود.

آقازاده با اشاره به بازدید سرزده خود از کارخانه آلومینیوم اراک در تاریخ ۳۱ شهریور گفت: قرار بود ۳۱ شهریور پایان مهلت آلومینیوم برای استفاده از دیگ‌های قدیمی باشد. اما هنوز عملیاتی نشده است.

۳۰ آبان آخرین‌مهلت استفاده از دیگ‌های قدیمی ایرالکو

وی گفت: یکی از تحریم‌های اعمال‌شده از طرف آمریکا در خصوص فلزاتی نظیر آلومینیوم است. استان مرکزی سهم قابل‌توجهی در تولید آلومینیوم دارد. توقف فعالیت کارخانه آلومینیوم اراک ممکن است برای صنایع دیگر استان و حتی کشور آسیب‌زا باشد و سبب توقف فعالیت کارخانه‌های دیگر و نهایتاً تعطیلی و بیکاری کارگران شود. بنابراین مهلت انجام تغییرات تا ۳۰ آبان تمدید شد و بعدازآن قصوری پذیرفته نیست.

استاندار مرکزی در مورد طرح جامع پایش آب‌وخاک مصوب کرد که این طرح به‌روز و با توجه به شرایط روز توسط دستگاه‌های مرتبط انجام شود. اما تأمین هزینه آن توسط دولت نباشد، بلکه بخش عمده آن به‌وسیله صنایع اصلی استان و بخشی هم شرکت‌های دیگر تأمین شود.

انتهای پیام/

 

نظر شما