شناسهٔ خبر: 28799971 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

واگذاری ۲ تصفیه خانه به بخش خصوصی در استان

خبرگزاری صداوسیما

دو تصفیه خانه ی پساب روستای تنگاری در بویراحمد و شوتاور در کهگیلویه به بخش خصوصی واگذار می شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کهگیلویه و بویراحمد، مدیر عامل آب و فاضلاب روستایی استان گفت: در راستای اجرای تبصره 19 قانون بودجه 1397 شرکت آب و فاضلاب روستایی کهگیلویه و بویراحمد، نگهداری و بهره برداری تصفیه خانه های پساب را به بخش خصوصی واگذار می کند.
فیض الله پاسره با بیان اینکه تصفیه خانه فاضلاب روستای شوتاور در نزدیکی شهر قلعه رئیسی از توابع شهرستان کهگیلویه احداث شد افزود: تصفیه خانه روستای شوتاور در شبانه روز 270 متر مکعب پساب تولید کرده که توسط شبکه جمع آوری و برای تصفیه به بیرون از روستا در فاصله 1500متری منتقل می شود.
وی گفت: ساخت تصفیه خانه انجام شده و برای نگهداری و بهره برداری به یک نفر مدیر با پنج سال سابقه کار نیاز است.
مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی استان افزود: دوره بهره برداری از تصفیه خانه شوتاور 10 سال و برای حذف میکروارگانیسم ها ی بیماری زا گندزدایی با کلر و هزینه سالانه 230 میلیون ریال لازم است.
پاسره عنوان کرد: سیستم تصفیه خانه شوتاور بدون برق است و مجموع هزینه ها در سال یک هزار و 160 میلیون ریال است.
وی با اشاره به اینکه قیمت هر متر مکعب پساب 12 هزار و 70 ریال است گفت: شهرداری قلعه رئیسی می تواند از این تصفیه خانه برای آبیاری فضای سبز استفاده کند.
پاسره بیان کرد: مدل تصفیه خانه تنگاری در کنارکارخانه سیمان یاسوج از نوع بهره برداری و نگهداری است و فرآیند ترکیبی رشد معلق و رشد چسبیده که ارگانیسم های موجود در پساب را پرورش می دهد.
وی با بیان اینکه دوره واگذاری تصفیه خانه تنگاری 10 ساله است اظهار داشت: برق مصرفی آن بالا بوده و هزینه تولید هر متر مکعب پساب بیشتر است.
پاسره گفت: کارخانه سیمان یاسوج می تواند از این تصفیه خانه برای حذف ذرات آلاینده های خود استفاده کند.
وی افزود: در کنار تصفیه خانه تنگاری سه هزار متر زمین به عنوان طرح تشویقی به مدت 10 سال در اختیار سرمایه گذار قرار داده می شود.

تبصره 19 بودجه به دولت اجازه می دهد به منظور تسهیل تامین مالی طرح های تملک دارایی های سرمایه ای دارای توجیه اقتصادی و مالی با اولویت طرح های نیمه تمام به جلب و انعقاد قرارداد سرمایه گذاری و مشارکت با بخش خصوصی اقدام کند.
وی تاکید کرد: کشور کویت 12 هزار و آلمان 88 هزار هکتار از زمین های کشاورزی را با پساب آبیاری می کنند.

نظر شما