شناسهٔ خبر: 28799856 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

"حریره" شهری سنگی در اعماق خلیج فارس

یکی از جاهای دیدنی جزیره رویایی کیش شهر تاریخی حریره اثری باقی مانده از دوره ساسانیان و اوایل دوره اسلامی با قدمتی 800 ساله است.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛ جزیره کیش یکی از سرسبزترین جزایر خلیج فارس دارای جاهای دیدنی شگفت انگیز است که طبیعت در طی سال های طولانی آن را به وجود آورده و با دست بشر تغییراتی در آن ایجاد شده است.

یکی از جاهای دیدنی جزیره رویایی کیش شهر تاریخی حریره در شمال این جزیره در کنار مجموعه ورزشی المپیک که اثری باقی مانده از دوره ساسانیان و اوایل دوره اسلامی با قدمتی 800 ساله است.

 این شهر باستانی با مساحتی بالغ بر 120هکتار بیان گر این مطلب است که روزگاری شهری بزرگ و آباد در این منطقه وجود داشته و جمعیت زیادی در این آبادی زندگی و امرار و معاش کرده اند و دست تقدیر تنها ویرانه هایی زیبا از این شکوه و جلوه ها باقی گذاشته است.

خانه اعیانی، مجموعه حمام، بخش کارگاهی و صنعتی و اتاق های شیار داری که برخی معتقدند ویژه صید مروارید بوده و عده ای از بومیان نیز عقیده دارند برای گرفتن شیره خرما کاربرد داشته از بخش های مختلف شهر باستانی حریره است که گردشگران زیادی از داخل و خارج کشور به خود جذب می کند.

این اثر که در شهریورماه 1376 به عنوان یکی از آثار ملی به ثبت رسیده؛ اگر چه که به ندرت اتاق‌ها و سقف‌های سالمی بر جای مانده اما با جاذبه های تاریخیش تبدیل به یکی از نقاط دیدنی هرمزگان شده است.

خانه اعیانی در شهر حریره با دارا بودن اتاق های فراوان و مساحت زیاد نشانگر این موضوع است که خانوارهای زیادی در این اتاقک ها زندگی کرده اند و نوع معماری خاص آن را می توان نماینده بی چون و چرای خانه های قدیمی و انواع مرسوم خانه سازی در فلات ایران که شامل شهرهایی چون یزد، اصفهان و کاشان دانست.

در ساخت و تزیین نمای خانه عیانی از کاشی های ستاره دار که تنها ثروتمندان در آن زمان می توانستند تهیه کنند استفاده شده که نشان می دهد سازنده این بنا فردی پولدار بوده است.

یکی از آثار کشف شده در شهر حریره مسجد تاریخی آن است که معرف حضور مسلمانان با تمدن و فرهنگ غنی اسلامی در آن دوران است؛ این مسجد کهن با مساحت دو هزار متر مربع در هیچ کجای آن سقف نبوده و دارای یک مناره و چهار محراب بوده است.

کانال های افقی و زیر زمینی و چاه های متعددی در گوشه و کنار این شهر تاریخی دیده می شود که مجموعه بسیار جالب و نادری را به وجود آورده؛ هرچند که عملکرد آن هنوز روشن نیست اما می توان حدس زد که ارتباطی با صیادی ماهی، مروارید و مرجان داشته باشد و یا اینکه یک راه مخفی برای گریز از دشمنان در مواقع اضطراری بوده است.

بناهای این شهر بیشتر از سنگ، ملاط ساروج و روکش گچ بوده و پس از کاوش های باستانی قطعات سفال سلادن و اسگرافیاتو از درون این شهر تاریخی کشف شده که نشان دهنده قدمت کهن آن است.

با بازسازی برخی از بناهای این شهر تاریخی و ایجاد امکانات رفاهی و تفریحی هرساله در فصل های مختلف سال مخصوصا فصل پاییز و زمستان که دارای آب و هوای معتدل و مطلوب بوده گردشگران داخلی و خارجی زیادی به این منطقه سفر می کنند.

 

انتهای پیام/

نظر شما