شناسهٔ خبر: 28799308 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

استاد فیزیک دانشگاه فردوسی مشهد مطرح کرد:

پیشنهاد طراحی «موزه‌های علوم پایه» برای افزایش توجه به این حوزه

نمایندگی خراسان رضوی

استاد فیزیک دانشگاه فردوسی مشهد گفت: ما نیازمند اقداماتی نظیر ایجاد آزمایشگاه‌ها در پارک‌ها و طراحی موزه‌هایی با موضوع رشته‌های علوم پایه برای افزایش علاقه و توجه جامعه به این رشته‌ها هستیم.

صاحب‌خبر -

دکتر هادی رستگار در گفت وگو با ایسنا، در خصوص کاهش توجه به رشته‌های علوم پایه، اظهار کرد: رشته‌های علوم‌پایه نسبت به سایر رشته‌ها به خصوص مهندسی دارای دروس سنگین تر و دشوارتری است  از طرفی بازارکار بسیار کمتری دارند اما دانشجویانی بوده‌اند که برای مثال در رشته فیزیک تحصیل کرده‌اند و موفق به کارآفرینی شده‌اند.

وی تصریح کرد: آمار بالای داوطلبان و علاقه‌مندان به رشته‌های مهندسی و پزشکی باعث شده که بازارکار کمی برای رشته‌های علوم پایه وجود داشته باشد و بیکاری در بین این رشته‌ها رواج یابد.

استاد فیزیک دانشگاه فردوسی مشهد، بی‌توجهی به رشته‌های علوم پایه را یک مسئله رایج در تمام دنیا دانست و بیان کرد: عامل دیگر را نیز می توان بی‌توجهی کلی به رشته‌های علوم پایه دانست و این موضوع تقریبا در دنیا وجود دارد اما در ایران بیشتر است. 

 رستگار ادامه داد: دوره‌هایی با عنوان دوره‌های فرعی در دانشگاه فردوسی برگزار می‌شود و شیوه‌ آن به صورت تحصیل دورشته‌ای است.

وی افزود: دانشجویان مهندسی به شرط دارا بودن معدل بالا می‌توانند در کنار رشته  تحصیلی خود به طور همزمان واحدهای خاصی از رشته‌های علوم پایه را بگذرانند و در پایان دوره کارشناسی به این رشته روی آورده و در مقطع کارشناسی ارشد در رشته دوم به تحصیل بپردازند. 

استاد فیزیک دانشگاه فردوسی مشهد عنوان کرد: اگر میزان دانش و درس دانش‌آموزان خوب باشد در دوران کارشناسی تحت فشار خانواده هستند تا به رشته‌های مهندسی بروند اما با گذراندن این دوره و دریافت گواهی مربوطه می‌توانند راحت‌تر در مقطع کارشناسی ارشد به تحصیل در رشته فیزیک و رشته‌های مرتبط با آن ادامه دهند.

 رستگار اضافه کرد: یکی از عوامل موثردر تبیین اهمیت‌ رشته‌های علوم پایه، اساتید رشته‌ها است. معرفی این رشته‌ها در همایش‌های آشنایی با رشته‌های علوم پایه یکی از اقداماتی است که می‌تواند اهمیت این رشته‌ها را مشخص کند تا دانشجویان با علاقه و آگاهی بیشتری به سمت این رشته‌ها جذب شوند.

وی گفت: لزوما پایان رشته‌های علوم پایه، استاد دانشگاه شدن نیست. دانشجویانی را می‌شناسم که در چنین رشته‌هایی تحصیل کرده‌اند و در پایان شرکت دانش‌بنیان احداث کرده و مشغول به کار هستند.  


انتهای پیام

نظر شما