شناسهٔ خبر: 28799223 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: رجا | لینک خبر

آل سعود تسلیم فشارها شد؛ نتایج بازرسی ها منتشر شد

صاحب‌خبر -
رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد: برخی مواد در کنسولگری عربستان در استانبول جایی که جمال خاشقجی روزنامه نگار سعودی دو هفته پیش در آن ناپدید شد، با رنگ پوشانده شده است.
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، اردوغان این سخنان را در گفتگو با خبرنگاران پس از آن بیان کرد که پلیس ترکیه برای نخستین بار وارد کنسولگری سعودی شد و به مدت 9 ساعت این ساختمان را بازرسی کرد.
 
رئیس جمهور ترکیه همچنین گفت که مقامات در حال بررسی مواد سمی در این ساختمان هستند.
 
مقامات ترکیه در گفتگو با رویترز اعلام کرده اند که مسئولان یک نوار صوتی در اختیار دارند که نشان می دهد خاشقجی در کنسولگری سعودی به قتل رسیده است.
آنها این شواهد را در اختیار کشورهایی از جمله عربستان سعودی و آمریکا قرار داده اند.
 
ریاض هر گونه نقش خود را در ماجرای ناپدید شدن خاشقجی تکذیب کرده است.
 
اردوغان در گفتگو با خبرنگاران در آنکارا اعلام کرد: «امید من این است که ما بتوانیم به نتایجی دست یابیم که هر چه زودتر یک دید منطقی به ما بدهد زیرا تحقیقات، بسیاری از مسائل را همچون مواد سمی و این که این مواد با رنگ پوشانده شده است، بررسی می کند».
 
کانال های تلویزیونی ترکیه پیش از این تصاویری از خروج یک خودروی بزرگ از کنسولگری دو ساعت پس از مفقود شدن خاشقجی و پارک شدن آن در اقامتگاه سرکنسول سعودی پخش کرده اند. 
 
 عربستان سرانجام پس از دو هفته، تحت فشارهای بین المللی به بازرسان ترکیه اجازه داد برای تحقیق درباره مفقود شدن خاشقجی وارد ساختمان کنسولگری در استانبول شوند.
 
قبل از ورود بازرسان ترکیه ای به کنسولگری عربستان در استانبول، گروهی از کارکنان خدماتی با هدف نظافت و پاک سازی ساختمان کنسولگری وارد این مکان شدند. 
یک منبع در دفتر دادستانی ترکیه گفت با وجود تلاش برای پاکسازی کنسولگری عربستان  از سرنخ ها و مستندات، در بازرسی های اولیه مستنداتی به دست آمد که کشته شدن خاشقجی را تایید می کند. 
 
این منبع افزود، اعضای کمیته ما تمامی اتاق های کنسولگری را بازرسی کردند و توانستند به سرنخ های مهمی دست یابند. 
 
وزیر خارجه آمریکا که به ریاض رفته ، پس از دیدار با مقامات عربستان به ترکیه سفر می کند. 
 
سی‌ان‌ان اعلام کرد: مقامات سعودی آماده می شوند ضمن اعلام قتل خاشقچی، آن را نتیجه اشتباهات در روند بازجویی بیان کنند. 
 
همزمان با انصراف شمار زیادی از رسانه ها، روزنامه نگاران و سرمایه گذاران از شرکت در کنفرانس اقتصادی در ریاض، شرکت گوگل هم از حضور در این همایش بین المللی انصراف داد. 
 
جمال خاشقچی دهم مهر پس از ورود به ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد.
 
مقامات ترکیه گفته اند او در داخل ساختمان به دستور مقامات سعودی به قتل رسیده است.

نظر شما