شناسهٔ خبر: 28798924 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: مسیر اقتصاد | لینک خبر

بحران خاموشی در سال ۹۸ هم اتفاق می‌افتد؟

اجتناب دولت از جریمه مشترکین پرمصرف برق

احسان امیدی

با گذشت بیش از یکماه از ارائه طرح اصلاح تعرفه برق مشترکین پرمصرف به دولت و با وجود تاکید مجلس، مردم، مسئولین وزارت نیرو و کارشناسان بر اجرای این طرح، همچنان دولت از تصمیم گیری در این خصوص اجتناب می کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش مقاومتی نیوز در حالی روز گذشته محمود رضا حقی فام سخنگوی توانیر، از عدم نیاز به تایید مجلس برای اصلاح تعرفه برق مشترکین پرمصرف سخن گفت که پیش از این نیز، این موضوع بدیهی به نظر می رسید[۱]؛ چراکه مجلس بیش از دو ماه قبل موافقت خود را با اصلاح تعرفه برق مشترکین پرمصرف اعلام کرده و به نوعی پیش قدم در این موضوع بود.

مجلس پیش قدم در تفکیک مشترکین پرمصرف از سایر مردم

ابتدا در تیرماه سال جاری، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با  انتشار گزارشی با عنوان «ارزیابی ابعاد بحران تامین برق تابستان و راهکارهای مقابله با آن» ضمن ارائه توضیحاتی درباره موضوع بحران برق در فصل تابستان امسال، پیشنهاد داد قیمت برق مشترکین پرمصرف افزایش یافته و درآمد حاصله به مشترکان کم مصرف پرداخت شود.[۲]

سپس در جلسه کمیته اقتصاد مقاومتی مجلس که ابتدای مرداد ماه سال جاری با عنوان «اصلاح نظام قیمت گذاری برق با تاکید بر مشترکین پرمصرف» و با حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مسئولین وزارت نیرو، سازمان برنامه و بودجه، اعضای هیئت‌مدیره سندیکای برق، نمایندگان مپنا، تعدادی از کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس و شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی برگزار گردید، بر اصلاح تعرفه برق مشترکین پرمصرف تاکید شد.

چندی بعد این کمیته با انتشار گزارشی سیاستی با عنوان «بررسی ابعاد و آثار حل بحران خاموشی برق از طریق اصلاح تعرفه مشترکین پرمصرف خانگی» به طور رسمی خواستار اصلاح تعرفه مشترکین پرمصرف شد.[۳]

نمایندگان کمیسیون انرژی مجلس نیز پس از آن در مصاحبه ها و اظهارات خود، با قاطعیت از این موضوع دفاع کرده و به حمایت از این طرح پرداختند.

همراهی وزارت نیرو با مجلس در اصلاح تعرفه مشترکین پرمصرف

در چنین فضایی مسئولین وزارت نیرو نیز که شاید تا پیش از آن برای بیان نظرات خود ملاحظاتی داشتند، با مجلس همراه شده و «برنامه ۰،۹۸» را با رویکرد اصلاح رفتار مصرفی مشترکین پرمصرف، طراحی کردند. به طوریکه وزارت نیرو اعلام کرد قصد دارد تا 20 درصد از کمبود برق تابستان 98 را از طریق اصلاح تعرفه مشترکین پرمصرف و به تبع آن کاهش مصرف آنها، تامین نماید.

در ادامه وزیر نیرو در جلسه هیات دولت مورخ ۲۱/۶/۱۳۹۷ به تشریح «برنامه 0،98» در دولت پرداخت.[۴] چراکه از نظر قانونی، مرجع اصلی تصمیم گیری در خصوص تعرفه برق هیئت وزیران و شورای اقتصاد است.

اجتناب دولت از جریمه مشترکین پرمصرف برق

امروز با گذشت بیش از یکماه از جلسه مذکور، همچنان خبری مبنی بر رد یا تصویب پیشنهاد وزارت نیرو در دولت منشتر نشده است.

همانطور که در ابتدا ذکر شد، برای اصلاح تعرفه مشترکین مشترکین پرمصرف نه تنها نیازی به مجوز مجلس نیست بلکه مجلس از حامیان اجرای این طرح و به نوعی پیشقراول طرح آن بوده است.

بنابراین در حال حاضر تنها مانع اجرای این طرح که قرار بود تا پایان مهرماه تعیین و تکلیف شود، مجوز دولت و شورای اقتصاد است. باید دید دولتمردان چه تصمیمی در این خصوص می گیرند؟ تصمیمی که یکی از نتایج آن خاموشی یا عدم خاموشی در تابستان ۹۸ است.

پینوشت:

[۱] مقاومتی نیوز، کدخبر: ۶۸۵۲۲

[۲] گزارش شماره ۱۵۹۲۳ مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی

[۳] مقاومتی نیوز، کدخبر: ۶۰۸۳۱

[۴] مقاومتی نیوز، کدخبر: ۶۵۰۷۲

انتهای پیام/ تعرفه گذاری انرژی

نظر شما