شناسهٔ خبر: 28798916 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

تفاهم سمت با دو دانشگاه برای توسعه علوم انسانی

سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت) و دانشگاه خلیج فارس، برای انجام فعالیت‌های پژوهشی و تدوین کتاب، تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری شبستان، گروه اندیشه: طی جلسه‌ای با حضور حجت‌الاسلام‌ «محمد ذبیحی»، سرپرست سازمان «سمت» و «عبدالمجید مصلح»، رئیس دانشگاه خلیج‌فارس، تفاهم‌نامه همکاری دوسویه در جهت انجام امور پژوهشی روی اسناد مرکز اسناد این دانشگاه و همچنین تهیه و تدوین کتاب‌های مورد نیاز دانشجویان دانشگاه خلیج فارس، به امضای طرفین رسید.

 

عبدالمجید مصلح رئیس دانشگاه خلیج‌فارس در این جلسه ضمن ارائه توضیحاتی درباره این دانشگاه، خواستار همکاری سازمان «سمت» در زمینه انجام امور پژوهشی روی اسناد فهرست شده در مرکز اسناد دانشگاه خلیج فارس و انتشار آن در قالب مجموعه مقالات شد.

 

قربانعلی باقری‌بردی، مدیر کتابخانه مرکزی و رئیس مرکز اسناد دانشگاه خلیج فارس نیز تصریح کرد: «پیشنهاد می‌شود اسناد موجود در مرکز اسناد دانشگاه، با یاری سازمان «سمت» در قالب سمینار، کنفرانس، طرح پژوهشی یا پایان‌نامه تحلیل شوند و مجموعه پژوهش‌های انجام شده برای عرضه داخلی و به ویژه بین‌المللی، در اختیار «سمت» قرار گیرد.»

 

محمد ذبیحی سرپرست سازمان «سمت» در ادامه با اشاره به اهمیت خلیج فارس و انجام کار پژوهشی در این زمینه، گفت: «خلیج فارس، قلب کشور ماست و ما موظفیم از چیزی که به ایران تعلق دارد، صیانت کنیم. در همین راستا تمام تلاش خود را می‌کنیم که نتیجه پژوهش‌ها و تحلیل‌های اسناد موجود را به عنوان یک سند جامع در «سمت» منتشر کرده و به نقاط مختلف دنیا ارسال کنیم.»

 

وی افزود: «گام نخست، انتشار این اسناد و قرار گرفتن آن در دست دانشجویان و پژوهشگران است. سازمان «سمت» فراخوانی منتشر خواهد کرد و از پروژه‌هایی که بر اساس این اسناد و با موضوع مرتبط انجام شوند، حمایت می‌کند.»

 

حمیدرضا خادمی رئیس پژوهشکده «سمت»، محمدرضا سعیدی معاون نظارت علمی و فنی این سازمان، مهدی زارع بهرام‌آبادی مدیر پژوهشی «سمت» و وحید محمودی عضو پژوهشکده این سازمان، از دیگر حاضران در جلسه بودند.

 

گفتنی است دانشگاه خلیج فارس اولین دانشگاه دولتی وابسته به وزارت علوم در استان بوشهر است. «دانشگاه خلیج فارس» هم‌اکنون دارای ۸۰ رشته و ۸ دانشکده (شامل «دانشکده ادبیات و علوم انسانی»، «دانشکده علوم پایه»، «دانشکده فنی و مهندسی»، «دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی»، «دانشکده هنر و معماری»، «دانشکده مهندسی نفت، گاز و پتروشیمی»، «دانشکده علوم و فنون دریایی» و «دانشکده فنی ـ مهندسی جم») است.

 

همکاری سازمان «سمت» و دانشگاه علوم معارف و قرآن کریم»

 

همچنین در جلسه‌ای مشترک میان مسئولان سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت) و دانشگاه علوم معارف و قرآن کریم، ابعاد تفاهم‌نامه همکاری دوسویه میان این دو نهاد، بررسی شد.

 

حجت‌الاسلام‌ «سیدمحمد نقیب»، معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم معارف و قرآن کریم، به معرفی این دانشگاه پرداخت و گفت: «دانشگاه علوم معارف و قرآن کریم از سال 1361 با عنوان مدرسه قرآنی کار خود را آغاز کرد و از نظر مالی زیرمجموعه سازمان اوقاف و امور خیریه و از نظر آموزشی، یک دانشگاه دولتی زیرمجموعه وزارت علوم است که ورود به آن از طریق کنکور صورت می‌گیرد. دانشگاه علوم معارف و قرآن کریم هم‌اکنون بیش از 6000 دانشجوی در حال تحصیل و 12000 نفر دانش‌آموخته دارد و بیش از 80 عضو هیئت علمی و 900 استاد حق‌التدریس در آن مشغول فعالیت هستند.»

 

وی افزود: «هدف ما از این تفاهم‌نامه، بومی‌سازی متون درسی‌ است. زیرا در برخی رشته‌ها، با کمبود منابع درسی مواجه هستیم. با توجه به وظیفه و هدفی که دانشگاه معارف دارد، نیاز داریم که کتاب‌هایمان را بومی کنیم و برای این کار به دلیل جایگاهی که سازمان «سمت» داراست، این درخواست را مطرح کردیم.»

 

معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم معارف و قرآن کریم تصریح کرد: «در این زمینه، پس از گفتگوهای انجام شده، 10 اولویت پیشنهادی خود را مشخص کرده‌ایم که ان‌شاءالله بر اساس نیاز دانشجویان و با همکاری و همت سازمان «سمت» و استفاده از ظرفیت علمی موجود، این اتفاق بیفتد و دانشگاه علوم معارف نیز جایگاه علمی خود را پیدا کند.»

 

حجت‌الاسلام‌ ذبیحی، رئیس سازمان مطالعه و تدوین (سمت) نیز در ادامه ضمن خوش‌آمدگویی، توضیحاتی درباره این مشارکت ارائه داد و گفت: «دانشگاه علوم معارف و قرآن کریم، دارای امتیاز معنوی ویژه‌ای است؛ زیرا بستر کار شما در این دانشگاه قرآن است که نقطه تلاقی و اتفاق همه مسلمان‌ها و از اعتبار بالایی برخوردار است. دانشگاه علوم معارف از دانشگاه‌های سرآمد کشور و بدون تعارف، دانشگاهی ممتاز است. ما با کمال میل آماده‌ایم که هر گونه کمک یا همکاری که می‌توانیم، انجام دهیم.»

 

ذبیحی ادامه داد: «امروز حدود 40 میلیون نسخه از کتاب‌های «سمت» در خانه و خانواده‌های ایرانی راه یافته و این هنر «سمت» است. ما با این قوت و قدرت موجود در سازمان مطالعه و تدوین (سمت)، در خدمت دانشگاه معارف هستیم.

 

سپس «حمیدرضا خادمی»، رئیس پژوهشکده تحقیق و توسعه «سمت» با ارائه پیشنهادی در نحوه همکاری، گفت: «به دلیل حجم بالای دانشجو و اندک بودن کتاب‌های مورد نیاز این دانشگاه، اگر «سمت» بخواهد سرفصل‌ها را پوشش دهد، شاید بیش از 50 عنوان کتاب مورد نیاز باشد و این کار نیازمند تشکیل کارگروه ویژه‌ای است. پیشنهاد می‌کنم در این کارگروه، چند تن از اساتید شاخص دانشگاه علوم معارف و نمایندگانی از سازمان «سمت» حضور داشته باشند و سازمان «سمت» نیز از نظر نگارش، تدوین، انتشار و توزیع، در تمام مراحل مشارکت و حضور خواهد داشت. این کار مسیری را رو به آینده هموار می‌کند. زیرا این نیاز در دانشگاه معارف وجود دارد و تنها با تولید چند کتاب، رفع نمی‌شود. تهیه و تولید منابع درسی دانشگاهی، رسالت ماست.

 

مهدی زارع،  بهرام‌آبادی مدیر پژوهشی «سمت» نیز به تصریح این پیشنهاد پرداخت و افزود: «سازمان مطالعه و تدوین (سمت) 35 گروه تخصصی برای تأمین سرفصل‌ها، تولید محتوا و ... دارد. تهیه کنابع علمی و درسی دانشگاهی، شامل رشته‌های جدید که فقط مختص این دانشگاه هستند و رشته‌های مشترک با دانشگاه‌های دیگر می‌شود. در گام نخست نمایندگان دانشگاه علوم معارف در این کارگروه، کتاب‌های منتشر شده «سمت» را بررسی کرده و کتاب‌هایی را که تأمین کننده نیاز آنهاست، مشخص کنند و ما موارد انتخابی را در اختیارتان خواهیم گذاشت. برای سرفصل‌هایی که نیاز به تولید منبع جدید دارند نیز، لیست منابع مورد نیاز و مؤلفان پیشنهادی خود را بفرستید که نمایندگان ما آنها را بررسی کرده و نیاز دانشگاه معارف را برطرف کنیم.»

 

حجت‌الاسلام‌ محمد ذبیحی، رئیس سازمان مطالعه و تدوین (سمت)، حمیدرضا خادمی رئیس پژوهشکده تحقیق و توسعه «سمت»، مهدی زارع بهرام‌آبادی مدیر پژوهشی و وحید محمودی عضو پژوهشکده این سازمان از طرف سازمان «سمت» و حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمحمد نقیب معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم معارف و قرآن کریم، رضا امانی عضو هیأت علمی دانشکده قم و معاون پژوهشی، مهدی عبدالهی‌پور مدیر آموزشی و تحصیلات تکمیلی، حجت‌اله لطفی مدیر برنامه‌ریزی آموزش و تدوین متون، حجت‌الاسلام‌والمسلمین مرتضی رضوانی‌زاده رئیس حوزه ریاست، روابط عمومی و امور بین‌الملل، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیداحمد سجادی سرپرست دانشکده اصفهان و حجت‌الاسلام‌والمسلمینعلی محمدی آشنانی رئیس دانشکده تهران این دانشگاه، به عنوان نمایندگان دانشگاه علوم معارف و قرآن کریم در این جلسه حضور داشتند.

 

نظر شما