شناسهٔ خبر: 28798214 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

پایان مهلت توافق‌نامه ادلب برای خروج تروریست‌ها

روزگذشته مهلت توافق‌نامه ادلب برای خروج تروریست‌ها از این شهر به پایان رسید. در حالی که ترکیه هنوز نتوانسته است در این باره اقدام ملموسی انجام دهد و گروه‌های تروریستی همچنان بر مواضع خود تاکید می‌کنند.

صاحب‌خبر -

ولید المعلم، وزیر خارجه سوریه گفته است: کشورش در صورت عدم اجرای توافقنامه ادلب - که از سوی ترکیه و روسیه به امضا رسیده است - گزینههای دیگری برای مقابله با تروریستها در این منطقه در اختیار دارد. به گزارش خبرگزاری میزان، ولید المعلم این سخن را در کنفرانس خبری مشترک خود با ابراهیم الجعفری، همتای عراقی خود بیان کرد.

براساس توافق به دست آمده میان واشنگتن و آنکارا، شبهنظامیان کرد موسوم به نیروهای دموکراتیک سوریه باید از شهر منبج در شمال شرق استان حلب خارج شوند و به سمت شرق رود فرات عقبنشینی کنند. با این حال شبهنظامیان از خروج از شهر منبج و مناطق حومه خودداری میکنند. ترکیه همچنین با روسیه توافق کرده بود گروههای تروریستی از شهر ادلب خارج شوند، اما هنوز این اتفاق نیفتاده است.

گروه تحریرالشام (النصره سابق) همچنان بر ماندن در این منطقه و ادامه جنگ پافشاری میکند. رامیعبدالرحمان، مدیر دیدبان حقوق بشر سوریه میگوید: با پایان مهلت تعیین شده برای تخلیه منطقه عاری از سلاح در ادلب، هنوز هیچکدام از نیروهای گروههای تندرو از این منطقه عقبنشینی نکردهاند. هیات تحریرالشام یا همان جبهه النصره که کنترل بخش اعظمی از این منطقه را در دست دارد، روز یکشنبه بر پایبندیاش به ادامه جنگ تأکید کرد و نسبت به حیلهگری روسیه هشدار داد. به گفته این منبع حتی شنبهشب حملات خمپارهای از منطقه عاری از سلاح در ادلب به مناطق تحت سیطره نظام سوریه در حومه غربی حلب و حومه شمالی حماه صورت گرفت .

این حمله به مثابه نقض آشکار توافقنامه ارزیابی میشود. گروههای مخالف مسلح و در راس آن هیات تحریر الشام بر دو سوم منطقه عاری از سلاح که شامل بخشی از استان ادلب و حومه غربی حلب و حومه شمالی حماه و حومه شمالشرقی لاذقیه میشود، تسلط دارند. مسکو و آنکارا ۱۷ سپتامبر در سوچی به توافقی دست یافتند که شامل ایجاد منطقه امن یا عاری از سلاح در ادلب و برخی استانهای همجوار آن میشد و گروههای مسلح باید تا ۱۵ اکتبر این منطقه را تخلیه کنند.

همزمان با این تحولات اعلام شد گذرگاه نصیب بین سوریه و اردن بازگشایی شده است . از سوی دیگر گذرگاه قنیطره نیز بازگشایی شده و پرچم سوریه بر آن به اهتزاز درآمد. گذرگاه قنیطره بین سوریه و جولان اشغالی قرار داشته و چهار سال گذشته بسته بود .

نظر شما