شناسهٔ خبر: 28797649 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

طی یک جلسه ابعاد تفاهم نامه بررسی شد؛

مشارکت سازمان «سمت» و دانشگاه علوم معارف و قرآن کریم

در جلسه‌ای مشترک میان مسئولان سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت) و دانشگاه علوم معارف و قرآن کریم، ابعاد تفاهم‌نامه همکاری دوسویه میان این دو نهاد، بررسی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، در جلسه مشترک میان مسئولان سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت) و دانشگاه علوم معارف و قرآن کریم که در سالن جلسات سازمان مطالعه و تدوین (سمت) برگزار شد، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمحمد نقیب، معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم معارف و قرآن کریم، به معرفی این دانشگاه پرداخت و گفت: دانشگاه علوم معارف و قرآن کریم از سال ۱۳۶۱ با عنوان مدرسه قرآنی کار خود را آغاز کرد و از نظر مالی زیرمجموعه سازمان اوقاف و امور خیریه و از نظر آموزشی، یک دانشگاه دولتی زیرمجموعه وزارت علوم است که ورود به آن از طریق کنکور صورت می‌گیرد. دانشگاه علوم معارف و قرآن کریم هم‌اکنون بیش از ۶۰۰۰ دانشجوی در حال تحصیل و ۱۲۰۰۰ نفر دانش‌آموخته دارد و بیش از ۸۰ عضو هیأت علمی و ۹۰۰ استاد حق‌التدریس در آن مشغول فعالیت هستند. 

وی افزود:هدف ما از این تفاهم‌نامه، بومی‌سازی متون درسی‌ است. زیرا در برخی رشته‌ها، با کمبود منابع درسی مواجه هستیم. با توجه به وظیفه و هدفی که دانشگاه معارف دارد، نیاز داریم که کتاب‌هایمان را بومی کنیم و برای این کار به دلیل جایگاهی که سازمان «سمت» داراست، این درخواست را مطرح کردیم.

معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم معارف و قرآن کریم تصریح کرد: در این زمینه، پس از گفتگوهای انجام شده، ۱۰ اولویت پیشنهادی خود را مشخص کرده‌ایم که ان‌شاءالله بر اساس نیاز دانشجویان و با همکاری و همت سازمان «سمت» و استفاده از ظرفیت علمی موجود، این اتفاق بیفتد و دانشگاه علوم معارف نیز جایگاه علمی خود را پیدا کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد ذبیحی رئیس سازمان مطالعه و تدوین (سمت) نیز در ادامه ضمن خوش‌آمدگویی، توضیحاتی درباره این مشارکت ارائه داد و گفت: دانشگاه علوم معارف و قرآن کریم، دارای امتیاز معنوی ویژه‌ای است؛ زیرا بستر کار شما در این دانشگاه قرآن است که نقطه تلاقی و اتفاق همه مسلمان‌هاست و از اعتبار بالایی برخوردار است. دانشگاه علوم معارف از دانشگاه‌های سرآمد کشور و بدون تعارف، دانشگاهی ممتاز است. ما با کمال میل آماده‌ایم که هرگونه کمک یا همکاری که می‌توانیم، انجام دهیم. 

ذبیحی ادامه داد: امروز حدود ۴۰ میلیون نسخه از کتاب‌های «سمت» در خانه و خانواده‌های ایرانی راه یافته و این هنر «سمت» است. ما با این قوت و قدرت موجود در سازمان مطالعه و تدوین (سمت)، در خدمت دانشگاه معارف هستیم. 

سپس حمیدرضا خادمی رئیس پژوهشکده تحقیق و توسعه «سمت» با ارائه پیشنهادی در نحوه همکاری، گفت: به دلیل حجم بالای دانشجو و اندک بودن کتاب‌های مورد نیاز این دانشگاه، اگر «سمت» بخواهد سرفصل‌ها را پوشش دهد، شاید بیش از ۵۰ عنوان کتاب مورد نیاز باشد و این کار نیازمند تشکیل کارگروه ویژه‌ای است. پیشنهاد می‌کنم در این کارگروه، چند تن از اساتید شاخص دانشگاه علوم معارف و نمایندگانی از سازمان «سمت» حضور داشته باشند و سازمان «سمت» نیز از نظر نگارش، تدوین، انتشار و توزیع، در تمام مراحل مشارکت و حضور خواهد داشت. این کار مسیری را رو به آینده هموار می‌کند. زیرا این نیاز در دانشگاه معارف وجود دارد و تنها با تولید چند کتاب، رفع نمی‌شود. تهیه و تولید منابع درسی دانشگاهی، رسالت ماست.

مهدی زارع بهرام‌آبادی مدیر پژوهشی «سمت» نیز به تصریح این پیشنهاد پرداخت و افزود: سازمان مطالعه و تدوین (سمت) ۳۵ گروه تخصصی برای تأمین سرفصل‌ها، تولید محتوا و ... دارد. تهیه کنابع علمی و درسی دانشگاهی، شامل رشته‌های جدید که فقط مختص این دانشگاه هستند و رشته‌های مشترک با دانشگاه‌های دیگر می‌شود. در گام نخست نمایندگان دانشگاه علوم معارف در این کارگروه، کتاب‌های منتشر شده «سمت» را بررسی کرده و کتاب‌هایی را که تأمین کننده نیاز آنهاست، مشخص کنند و ما موارد انتخابی را در اختیارتان خواهیم گذاشت. برای سرفصل‌هایی که نیاز به تولید منبع جدید دارند نیز، لیست منابع مورد نیاز و مؤلفان پیشنهادی خود را بفرستید که نمایندگان ما آنها را بررسی کرده و نیاز دانشگاه معارف را برطرف کنیم.

در این جلسه محمد ذبیحی رئیس سازمان مطالعه و تدوین (سمت)، حمیدرضا خادمی رئیس پژوهشکده تحقیق و توسعه «سمت»، مهدی زارع بهرام‌آبادی مدیر پژوهشی و وحید محمودی عضو پژوهشکده این سازمان از طرف سازمان «سمت» و حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمحمد نقیب معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم معارف و قرآن کریم، رضا امانی عضو هیأت علمی دانشکده قم و معاون پژوهشی، مهدی عبدالهی‌پور مدیر آموزشی و تحصیلات تکمیلی، حجت‌اله لطفی مدیر برنامه‌ریزی آموزش و تدوین متون، حجت‌الاسلام‌والمسلمین مرتضی رضوانی‌زاده رئیس حوزه ریاست، روابط عمومی و امور بین‌الملل، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیداحمد سجادی سرپرست دانشکده اصفهان و حجت‌الاسلام‌والمسلمینعلی محمدی آشنانی رئیس دانشکده تهران این دانشگاه، به عنوان نمایندگان دانشگاه علوم معارف و قرآن کریم حضور داشتند.

نظر شما