شناسهٔ خبر: 28797564 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: العالم | لینک خبر

رویای تعبیر نشدنی آمریکا و سعودی ها/ بازار خرید نفت ایران گرم می ماند

با خروج آمریکا از برجام، ترامپ رئیس جمهور آمریکا اعمال تحریم‌های نفتی علیه ایران را اعلام کرد. تحریم هایی که قرار است از ١٣ آبان‌ماه آغاز شود.تاکنون آمریکا تلاش بسیاری برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران کرده است که بی‌نتیجه مانده و زنگنه آن را رویای تعبیرنشدنی آمریکا دانسته است.

صاحب‌خبر -

العالم- ایران/ اقتصادی  

روز دوشنبه الکساندر نوواک وزیر انرژی روسیه با بیژن زنگنه وزیر نفت ایران دیدار و در زمینه احیای تولید بیشتر در قالب اوپک و چارچوب توافق دوجانبه بحث و رایزنی کرد. 

موضوع این دیدار به طور ویژه افزایش تقاضا برای منابع انرژی در جهان و همچنین جلوگیری از ملتهب شدن بیش از اندازه بازار نفت بود. 

نوواک در این دیدار گفته؛ ما امیدواریم با افزایش تولید یک میلیون بشکه‌ای از طریق تلاشهای مشترک، مسئولیت جهانی خود را نشان دهیم. کشورها باید از ایجاد ثبات و قوانین قابل پیش بینی در بازی نفتی در بازار جهانی حمایت کنند. 

ایران به‌عنوان سومین تولیدکننده بزرگ نفت در اوپک، تا پیش از خروج ترامپ از توافق بین‌المللی برجام، روزانه حدود ۷/ ۲ میلیون بشکه نفت به بازار صادر می‌کرده است. این سطح از صادرات حالا هدف فاز دوم تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا قرار گرفته است و آن‌طور که ترامپ و دولتمردانش می‌گویند، قصد دارند تا زمان فرا رسیدن ضرب‌الاجل ۴ نوامبر، صادرات نفت خام ایران را به صفر برسانند.

اما با به سقف رسیدن ظرفیت تولید بسیاری از کشورهای تولیدکننده نفت از جمله عربستان و روسیه، محاسبات آمریکا برای پر کردن جای خالی نفت خام ایران اشتباه از آب درآمد. در حال حاضر عرضه اوپک یک میلیون بشکه کمتر از تقاضا برای نفت است. ظرفیت مازاد اوپک نیز پس از آغاز افزایش تولید عربستان کاهش یافته و به کمتر از ۲ میلیون بشکه در روز رسیده است.

یک تحلیلگر اقتصادی معتقد است اگر نفت ایران از بازار حذف شود، خطر رشد چشمگیر قیمت‌‌ها در فصل زمستان بازار را تهدید می‌کند.

بازار خرید نفت ایران گرم است

هند که بزرگترین مشتری نفت ایران پس از چین است، با وجود فشارهای واشنگتن برای توقف خرید نفت از تهران، اعلام کرده است که واردات نفت ایران را متوقف نخواهد کرد.

آمار رهگیری نفتکش‌ها نشان داد هند در ماه اوت حدود ۵۲۳ هزار بشکه در روز نفت از ایران وارد کرده است که ۵۶ درصد نسبت به اوت سال ۲۰۱۷ رشد داشت.

همچنین تحریم‌های جدید آمریکا هیچ تاثیری بر خرید نفت چین از ایران نداشته و واردات از این کشور مطابق با تقاضا پیش می‌رود.

یک مقام ارشد شرکت سینوپک عنوان کرد اگر دولت تعرفه ۲۵ درصدی برای محصولات انرژی آمریکایی را اجرایی کند، پالایشگاه‌های نفت چینی ممکن است قادر نباشند نفت خام آمریکا را وارد کنند.

باوجود تمام فشارهای آمریکا هر روز شواهد بیش‌تری نشان می‌دهد که سیاست‌های ضدایرانی ترامپ نه تنها جواب نمی‌دهد، بلکه بیش از آن‌که به ضرر ایران تمام شود، منافع خود آمریکا را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

کارشناسان میگویند این سیاست عملی نیست و با توجه به جنگ تجاری آمریکا با چین و خروج یک‌جانبه ترامپ از برجام، بسیاری از کشورها حاضر نمی‌شوند تن به تحریم‌های ضدایرانی واشنگتن بدهند. به علاوه، نفت ایران مشتریان بزرگ و پروپاقرصی دارد که به این سادگی‌ها تسلیم تحریم‌های یک‌جانبه کاخ سفید نخواهند شد.

وال‌استریت‌ژورنال در گزارشی با موضوع تحریم‌های نفتی ایران و نقش چین در ناموفق بودن این تحریم‌ها می‌نویسد: «طرح‌های آمریکا برای ریشه‌کن کردن خرید نفت ایران (توسط کشورهای دیگر) یک نقص بزرگ دارند: چین  » این روزنامه آمریکایی سپس با اشاره به تهدیدهای آمریکا مبنی بر مجازات هر کشوری که پس از ضرب‌الاجل تعیین‌شده برای اِعمال مجدد تحریم‌ها علیه تهران در ماه نوامبر به خرید نفت از ایران ادامه دهد، می‌نویسد: «چنان‌که یکی از مقامات ارشد دولت آمریکا در حوزه انرژی می‌گوید، اکنون برخی افراد در واشنگتن پیش‌بینی می‌کنند که چین بخش بزرگی از نفتی را از ایران خواهد خرید که سایر کشورها بر اثر تهدید تحریم‌های آمریکا از این کشور نمی‌خرند.»

کاهش قیمت نفت توسط سعودی ها با چه هدفی؟

هدف سعودی‌ها از کاهش قیمت در ماه های گذشته، جلب خریداران بیشتر به منظور سود بردن از پالایشگاه‌هایی در آسیا است که بدنبال کاهش خرید نفت از ایران به دلیل ترس از تحریم‌های آمریکا هستند. اما برای تهران کاهش قیمت به منظور انگیزه بخشیدن به پالایشگاه‌های خریدار نفت ایران برای ادامه خریدشان است. مشتریان نفتی ایران همچنین مدت اعتبار بیشتر و تقریبا هزینه حمل رایگان دریافت می‌کنند.

رویای تعبیر نشدنی آمریکا 

بیژن زنگنه امروز(بیست و چهارم مهر ماه) با اشاره به نزدیک شدن موعد اعمال تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران اظهار کرد: اکثر کارهایی که آمریکا در این زمینه باید انجام می‌داد، انجام داده است و کار زیادی نمانده که علیه ایران انجام دهد.

بر اساس این گزارش، با خروج آمریکا از برجام، ترامپ رئیس جمهور آمریکا اعمال تحریم‌های نفتی علیه ایران را اعلام کرد. تحریم هایی که قرار است از ١٣ آبان‌ماه آغاز شود.تاکنون آمریکا تلاش بسیاری برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران کرده است که بی‌نتیجه مانده و زنگنه آن را رویای تعبیرنشدنی آمریکا دانسته است.

بیژن زنگنه درباره مذاکره با وزیر انرژی روسیه اظهار کرد: با وزیر انرژی روسیه درباره مسائل عمومی بازار و شرایط تحریم صبحت کردیم. آمریکا شرایطی را به بازار نفت تحمیل می‌کند، درواقع سوزنی به خودشان می‌زنند و بعد آخ آخ می‌کنند و می‌گویند بیایید مشکل ما را حل کنید. باید به آن‌ها گفت لازم نیست به خودتان سوزن بزنید. تحریم‌ها را بردارید تا قیمت‌ها درست شود و بازار از حالت بی‌تعادلی خود خارج شود.

وی با تاکید بر این‌که در بازار کمبود عرضه وجود دارد، افزود: هیچ‌کدام از تولیدکنندگان توان تولید بیش‌تری ندارند. عربستان از ذخایر خود استفاده می‌کند و در حال حاضر هم دچار چالش سیاسی با یکدیگر شده‌اند.

گردن کلفتی راه به جایی نمی‌برد

وزیر نفت با بیان این‌که نمی‌توان کمبود عرضه در بازار را با گردن کلفتی حل کرد،‌ گفت: ترامپ فکر می‌کند می‌تواند با گردن کلفتی قیمت نفت را کاهش دهد.

زنگنه با تاکید بر این‌که ترامپ می‌خواهد هر کاری که دوست دارد انجام دهد، اظهارکرد: باید عکس‌العمل‌های بازار را بررسی کرد. بازار در حال حاضر ملتهب و به شدت نگران است و نگرانی بازار برای این روزها نیست، بلکه برای آینده است. کشورهای تولیدکننده نفت یکی از پس دیگری تحریم می‌شوند اما این شرایط تا کی می‌تواند ادامه پیدا کند. آینده بازار چه خواهد شد؟

نظر شما