شناسهٔ خبر: 28796799 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

‌مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم:

محیط زیست عملا اختیاری در حوضه آب ندارد

نمایندگی قم

‌مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم با بیان اینکه تنها 3 درصد مناطق استان تحت مدیریت محیط زیست است، عنوان کرد: با بحران‌هایی در حوزه گردوغبار، آب، پسماند و آلودگی هوا مواجه هستیم، اما باید به این مسئله هم توجه کرد که قانون گذار به عنوان مثال در حوزه آب چقدر به محیط زیست اختیار داده و ما چه کار می توانیم کنیم؟ ما عملا اختیاری در حوضه آب نداریم، به جز اینکه نظراتی در حوزه سدسازی ارائه بدهیم.

صاحب‌خبر -

‌به گزارش‌ ایسنا‌، سید رضا موسوی مشکینی صبح امروز در نشست خبری در خانه مطبوعات استان قم برگزار شد، گفت: محیط زیست یک علم بین رشته‌ای، یک حوزه بسیار وسیع و تقریبا می‌توان گفت موضوعی عام است، به همین دلیل کار محیط زیست سخت است.

وی با اشاره به اینکه ساختار تشکیلات محیط زیست کشور دارای دو بخش طبیعی و انسانی است، افزود: در بخش محیط زیست طبیعی، حفاظت از زیستگاه‌ها و حفاظت از تنوع زیستی کشور دو وظیفه عمده اداره محیط زیست است‌، پایه و اساس حیاط بر تنوع زیستی شکل می گیرد، تنوع زیستی در کشور ما یک گنجینه بسیار ارزشمند است، باید به این نکته توجه کرد که هر چه تنوع زیستی بیشتر باشد، به طبع اکوسیستم هم پایدارتر است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم ادامه داد: استقرار فعالیت‌ها و پایش و نظارت بر واحدهای صنعتی، تولیدی و خدماتی هم در حوزه محیط زیست انسانی قرار می گیرد، قوانین مختلفی در بحث نظارت و کنترل مانند قانون شکار و صید، قانون حفاظت و بهسازی، قانون مدیریت پسماند، قانون حفاظت از تالاب ها و قانون هوای پاک وجود دارد.

وی تصریح کرد: بعضی افراد و دستگاه‌ها، قوانین را مانعی برای فعالیت خود می دانند و آن را در مقابل اقتصاد و توسعه قرار می دهند، تفاوتی که دیدگاه ما با اقتصاد دارد در این است که نگاه محیط زیست در چارچوب اقتصاد پایدار است و بسیاری از کشورها هم مبنای توسعه خود رابا توجه به چهار عامل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی بر این مسئله قرار داده اند.

موسوی بیان کرد: ما در بستری کار می‌کنیم که این بستر دارای حقوقی سیاسی در جمهوری اسلامی است، کارها با چانه زنی و تعارف پیش می‌رود و این باعث شده که اینگونه به نظر برسد که محیط زیست در مقابل برخی مسائل کوتاه می آید، البته ما تمام تلاش خود را می کنیم که این نگاه عوض شود.

وی عنوان کرد: ما با بحران هایی در حوزه گردوغبار، آب، پسماند و آلودگی هوا مواجه هستیم، اما باید به این مسئله هم توجه کرد که قانون گذار به عنوان مثال در حوزه آب چقدر به محیط زیست اختیار داده و ما چه کار می‌توانیم کنیم؟ ما عملا اختیاری در حوضه آب نداریم، به جز اینکه نظراتی در حوزه سدسازی ارائه بدهیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم در ادامه افزود: در حوزه منابع طبیعی فقط می توانیم در مناطق تحت مدیریت محیط زیست ورود پیدا کنیم، مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست در کل کشور حدود 12درصد است و در استان قم فقط 3درصد مناطق تحت مدیریت محیط زیست قرار دارد، اتفاقا این 12 درصد دچار مشکل نیستند چون با ضریب بالای حفاظتی مدیریت می شوند، اما باقی مناطقی که در حوزه مدیریت محیط زیست نیستند، همه به گونه ای دچار مشکلات هستند.

وی با بیان اینکه اگر توقعاتی از محیط زیست هست باید متناسب با اختیارات این اداره باشد، اظهار کرد: هرگاه مسئله گردوغبار پیش می آید همه نوک پیکان را به طرف محیط زیست می گیرند، در صورتی که باید دید محیط زیست چند درصد از اراضی را در اختیار دارد که بتواند این موضوع را کنترل کند، وقتی در مراتع و جنگل ها آتش‌سوزی می‌شود همه محیط زیست را مسئول می‌دانند در حالیکه مراتع و جنگل‌ها در حوزه مدیریت محیط زیست نیستند، البته در حوزه پسماند می توان به محیط زیست انتقاد کرد.

کمبود 110 نیرو کار در محیط زیست قم

موسوی در خصوص نیروی انسانی اداره محیط زیست استان قم گفت: طبق چارت تعریف شده برای محیط زیست قم، ما باید 156 نفر نیرو داشته باشیم در حالیکه این اداره تنها 45نفر نیرو دارد، حدود 15نفر محیط بان، 15نفر نیروی خدماتی و مابقی نیروی کارشناس هستند که همه بار مسئولیت محیط زیست استان بر دوش کارشناسان است، یعنی ما 110 جایگاه خالی در محیط زیست استان داریم.

وی در رابطه با کارگاه های سرب سازی استان عنوان کرد: سرب یکی از منابع پر درآمد است، برای تولید سرب دو منبع خاک و بازیافت وجود دارد که تعدادی کارگاه بازیافت در قم مستقر هستند، بازیافت باتری‌های فرسوده برای تهیه سرب کار خوبی است اما باید ظرفیت موضوع سنجیده شود، درسال 1388 توانستیم استقرار واحد ذوب سرب در استان را ممنوع کنیم، واحدهایی هم که در آن زمان فعال بودند، توانستند مجوز بگیرند تا در قالب کارگاه صنعتی و تحت نظارت محیط زیست به فعالیت خود ادامه بدهند.

موسوی خاطرنشان کرد: کارگاه های ذوب سرب استان در خارج از شهر و با فاصله چند کیلومتری از محل سکونت مردم قرار دارند، سرب حداکثر تا شعاع 5 کیلومتری پخش می شود، بنابراین این واحدها باعث ایجاد آلودگی هوای داخل شهر نمی‌شوند و آسیبی به سلامتی مردم نمی‌رسانند.

وی در خصوص قانون هوای پاک، ادامه داد: 5 آئین نامه قانون هوای پاک هفته گذشته ابلاغ شد و وظایفی که در حوزه محیط زیست وجود داشت، در جلسه ای با حضور کارشناسان این حوزه مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت، برنامه های محیط زیست در حوزه محیط زیست طبیعی و انسانی، برای تامین اعتبارات این قانون به سازمان ابلاغ شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم افزود: در رابطه با آلودگی های حاصل از خودروها با دو مکانیزم کار می‌کنیم، یکی بحث ممنوعیت تردد خودرو در هسته مرکزی شهر و دیگری الزام داشتن معاینه فنی خودرو ها است، یکی از آیتم های معاینه فنی ، بحث خروجی اگزوز خودرو است که باید زیر حد استاندارد باشد، ما بازدیدهای دوره ای از مراکز معاینه فنی داریم.

وی گفت: در حال حاضر دو جایگاه سوخت جاده کاشان و کمربندی باجک در استان وجود دارد که به صورت آزمایشی سوخت یورو4 توزیع می کنند.

موسوی اظهار کرد: متاسفانه در کشور اراده جدی برای مدیریت منابع آب وجود ندارد، در زمان خشکسالی و کم آبی، اولین قربانی محیط زیست است چرا که قادر به تامین حق آبه خود نیست، از طرف دیگر رسیدگی به شکایات مربوط به تخلفات آبی باید پروسه ای طولانی را طی کند که این خود یکی دیگر از مشکلات محیط زیست است.


انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما