شناسهٔ خبر: 28796650 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

تلاش دادستان کرمانشاه براي پايان دادن به محروميت «عثمانوند»

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - کرمانشاه - ايرنا - دادستان عمومي و انقلاب کرمانشاه اصرار دارد که روستاييان فقير و محروم بخش «عثمانوند» در مرکز استان را از کانون فراموشي در بياورد و دستگاه هاي مسئول را براي تکميل زيرساخت هاي اوليه اين منطقه وارد ميدان کار کند.

محمدحسين صادقي چهارم مهر 97 در جلسه رسيدگي به رفع تصرف اراضي ملي و کشاورزي استان کرمانشاه از مديرکل منابع طبيعي و آبخيزداري استان خواست که در باره تخريب جنگل هاي بلوط در منطقه عثمانوند و مقابله با کوره هاي زغال گزارش دهد.
انشاالله کولاني هم در پاسخ عنوان کرد: 2.5 ميليارد تومان با هدف تسهيل گري و اجراي طرح هاي مختلف اشتغالزايي در اين منطقه اختصاص داده ايم که همين موضوع سبب کاهش گرايش روستاييان به درآمدزايي از راه کوره هاي زغال شده است.
دادستان در واکنش به اين موضوع دستور داد که زمينه بازديد اصحاب رسانه از اقدام هاي مسئولان مربوطه در منطقه فراهم تا واقعيت ها مشخص شود.
** روستاهايي که در محروميت غرق شده اند
در راستاي دستور دادستان کرمانشاه روز 21 مهر جمعي از اهالي رسانه استان به همراه نماينده دادستان و تعدادي از مديران منابع طبيعي استان و شهرستان کرمانشاه راهي منطقه عثمانوند شدند؛ مسيري 2 طرفه و پر پيچ و خم که از دل جنگل هاي زيباي بلوط مي گذرد.
مقصد نخست روستاي «وينه بهاران» بود حدود 75 کيلومتر دورتر از مرکز استان کرمانشاه؛ جايي که اهالي قدردان و کم توقع آن مشکلات بزرگي داشتند. مشکلاتي که به گفته خودشان آنها را مجبور به تخريب طبيعت کرده است.
سال هاست که روستاييان ساکن منطقه «بوژان» عثماوند با تبر به جان جنگل هاي بلوط زاگرس افتاده اند و با تبديل آنها به زغال امرار معاش مي کنند.
استفاده از تبر و دود کوره هاي زغال، دست و ريه اهالي را پر از زخم کرده اما در مقابل اين هزينه گزاف، بهاي دندان گيري بدست نياورده اند؛ هر گوني فقط 20 تا 30 هزار تومان که البته دلال ها و قاچاقچيان آن را در شهر کرمانشاه به قيمت چند برابري مي فروشند.
حجت الاسلام حسين عزيزي، روحاني روستاي وينه بهاران به ايرنا گفت: وضع معيشتي برخي اهالي روستا آنقدر بد است که مي گويند روزي 10 هزار تومان به ما بدهيد تا دست از قطع درختان و زغال فروشي برداريم.
وينه بهاران و تعداد ديگري از روستاها هنوز در حسرت آب شرب و گاز هستند، حتي برق در آنجا هم پايدار نيست و هر از گاهي شرکت برق تاريکي را به خانه ‌هاي روستاييان بر مي گرداند؛ همان بلايي که سه هفته از تابستان بر سر اهالي وينه بهاران آمد.
روستا فقط يک کنتور مادر دارد و اهالي کم بضاعت آن همواره بر سر تقسيم هزينه قبض برق مشکل دارند و چون عده اي از پرداخت آن عاجزند، کار به درگيري مي کشد.
ساکنان عثمانوند زمين کافي هم براي زارعت ندارند زيرا بيشتر سطح منطقه پوشيده از درختان بلوط است و سهم هر روستا از زمين هاي صاف و قابل کشت، فقط چند هکتار ديم است.
آنچنان که خبرنگاران از مشاهده منطقه متوجه شدند، مواد مخدر هم‌ نشين هميشگي بسياري از مردان و زنان اين ديار است و به گفته حجت الاسلام عزيزي «اميد و مشوقي هم براي کنار گذاشتن آن ندارند.»
** پيگيري تحسين‌ برانگيز دادستان
پس از اين بازديد دادستان کرمانشاه دست به يک اقدام تحسين برانگيز زد. او برخلاف برخي مسئولان بي تفاوت يا غافل خبرنگاران را روز 23 مهر دعوت کرد تا عمق واقعيت هاي منطقه عثمانوند را از نگاه و زبان آنان ببيند و بشنود؛ اقدام مثبتي که شايد تاکنون کم اتفاق افتاده است.
صادقي در اين جلسه گفت که او هم مي داند قطع درختان بلوط و ايجاد کوره هاي زغال فقط يک معلول است و بايد به سراغ علت ها رفت که اتفاقا سبب مشکلات متعدد ديگري هم هستند.
او که به گفته خودش از دريچه پيگيري حقوق عمومي وارد اين موضوع شده، از خبرنگاران خواست که روايت خود را از مشکلات و کمبودهاي منطقه عثمانوند بيان کنند و پيشنهادات و راهکارهايشان را ارائه دهند.
هر کدام از خبرنگاران گوشه اي از مشکل را بيان کردند و برايش راهکار دادند و پازلي که روي ميز دادستان بود آرام آرام تکميل شد.
اهالي رسانه گفتند جاي بسياري از نهادها و دستگاه هاي خدمت رسان از جمله آب و فاضلاب روستايي، شرکت برق، شرکت گاز، جهاد کشاورزي و... در منطقه عثمانوند خالي است و اگر آنها به وظيفه خود عمل نکنند، نمي توان به پايان تخريب منابع طبيعي و ده ها آسيب اجتماعي اميد بست.
همچنين گفتند که رنج و مصيبت فقط يک روي سکه عثمانوند است و روي ديگر آن طبيعت و جنگل هاي زيباي بلوط است و روستايياني کم توقع که هنوز تسليم آوار سختي‌ها نشده و حاضرند با اندک درآمدي براي عمران آبادي و منطقه خود بکوشند. کافيست ظرفيت هاي متعدد توانمندسازي آن منطقه شکوفا شود از دامپروري و صنايع دستي گرفته تا کشت گياهان دارويي، زعفران و... .
** اين حجم از محروميت پذيرفتني نيست
دادستان هم با آرامش همه حرف ها را شنيد و با اطلاعات گذشته خود جمع بندي کرد و گفت: در 40 سالگي انقلاب اسلامي پذيرفتني نيست که روستاهايي آن هم در مرکز استان از نعمت آب، برق، گاز يا ساير خدمات زيرساختي محروم باشند.
صادقي اظهار کرد: بي ترديد براي حل مشکل معيشت و اشتغال مردم منطقه عثمانوند بايد همه دستگاه ها با همراهي و همدلي پاي کار بيايند و اقدام هاي جدي انجام دهند و طبعا اگر مشکلات زيرساختي منطقه حل نشود صِرف برخورد کيفري نمي تواند به تخريب منابع طبيعي پايان دهد.
او هم راه اندازي مشاغل خُرد روستايي و آموزش رشته هاي صنايع دستي به مردم منطقه را به عنوان راهکارهاي درآمدزايي براي روستاييان پيشنهاد و تاکيد کرد: دادن تسهيلات ارزان قيمت به روستائيان با دوره تنفس کافي براي دامپروري، اجراي عمليات آبخيزداري و تامين آب کشاورزي از مهاجرت روستائيان به شهرها و ايجاد آسيب هاي اجتماعي و بزهکاري جلوگيري مي کند.
** با دستگاه هاي کم ‌کار برخورد مي کنيم
صادقي البته به توصيه و پيشنهاد بسنده نکرد و براي دستگاه هاي خدمات رسان خط و نشان کشيد: دادسراي عمومي و انقلاب استان کرمانشاه در راستاي اجراي ماده 22 قانون آئين دادرسي کيفري براي رفع مشکلات منطقه عثمانوند از دستگاهاي ذيربط مطالبه مي کند و اگر دستگاهي کوتاهي کند در راستاي اجراي قانون ورود و برخورد قانوني مي کنيم.
دادستان کرمانشاه در ميانه هاي جلسه معاون پيگيري حقوق عمومي خود را هم به جلسه احضار کرد و از او خواست که براي دفاع از حقوق اوليه و اساسي مردم محروم منطقه با جديت پيگير شود و مديران اجرايي مربوطه را وادار به انجام وظيفه و خدمت رساني کند.
صادقي همچنين ضرورت شيوع شناسي اعتياد در اين منطقه را يادآور شد و گفت که بايد موضوع يک جلسه شوراي حفظ حقوق بيت المال به بررسي و پيگيري مشکلات مردم عثمانوند اختصاص داده شود.
** رسانه ها تا آخر پيگير باشند
صادقي از رسانه ها هم خواست که با پيگيري اهداف مصداقي و دست يافتني اين موضوع را رها نکنند و با ارائه گزارش هاي مستند و تصويري از عمق مشکلات و نيازهاي منطقه عثمانوند، براي احقاق حقوق روستائيان اين منطقه به دادستاني کمک کنند.
دهستان عثمانوند در بخش سرفيروزآباد از توابع شهرستان کرمانشاه قرار دارد و بر اساس سرشماري مرکز آمار حدود پنج هزار نفر جمعيت دارد.
استان کرمانشاه 2 ميليون و 499 هزار هکتار مساحت دارد که 70 درصد آن را عرصه هاي منابع طبيعي با بيش از 527 هزار هکتار جنگل و يک ميليون و 192هزار هکتار مرتع تشکيل داده است.
اين استان با 2 ميليون نفر جمعيت داراي 32 شهر و 2 هزار و 622 روستا است.
7444/8066
گزارش از عبدالله الماسي
انتهاي پيام /*

نظر شما