شناسهٔ خبر: 28796435 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

نگاهمان به قتل هاي زنجيره اي بايد تغيير کند

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- مديرمسوول سايت انصاف نيوز مي گويد: پرداختن به ماجراي قتل هاي زنجيره اي بسيار لازم است. در سالگرد اين قتل ها رسانه هاي داخلي به طور وسيع بايد به آن بپردازند‌. چرا که وقتي ما وارد اين موضوع نمي شويم رسانه هاي فارسي زبان آن سوي آب؛ هر ساله مي گويند` سالگرد قتل هاي زنجيره اي در جمهوري اسلامي`.

پروژه تاريخ شفاهي ايرنا در ادامه فعاليت خود سراغ «علي اصغرشفيعيان» مديرمسوول سايت «انصاف نيوز» رفت.
مديرمسوول انصاف نيوز در بخش نخست اين اين گفت و گو از نحوه تاسيس، چگونگي انتخاب نام، چرايي توقيف و قاضي دادگاه اين رسانه مي گويد.
ايرنا: از تاريخچه انصاف نيوز بگوييد؟
شفيعيان: دامنه‌ي سايت انصاف نيوز اواخر سال 1391 ثبت شد. سايت در اوايل سال 92 فعاليت خيلي کوتاهي داشت. اما از تابستان 92 فعاليت خود را کمابيش از سرگرفت. از دوم آبان ماه همان سال تا کنون هم بي وقفه فعال بوده است، به غير از سال 94 که به مدت 8 ماه توقيف شد البته فقط دو ماه اول آن توقيف قانوني و باقي آن غيرقانوني بود.
ايرنا: ايده انصاف نيوز از کجا آمد؟
شفيعيان: اول جنبه‌ي رسانه نداشت و جدي نبود. اواخر سال 91 من و چند تن از دوستان به اين نتيجه رسيديم که يک نامزد را براي انتخابات رياست جمهوري 92 پيدا کرده و از او حمايت کنيم. آن موقع بسياري از دوستان اصلاح طلب تمايلي به شرکت در انتخابات نداشتند. اما ما با تحريم انتخابات موافق نبوديم و مي خواستيم اين را به ديگران هم بگوييم.
من با صراحت و شجاعتي که در مواضع آقاي مسعود پزشکيان نماينده وقت مجلس نهم از طريق رسانه ها ديده بودم از ايشان خواستم که پيشنهاد ما را براي نامزد شدن در انتخابات بپذيرد. آقاي پزشکيان هم پذيرفت که که مخالفت نکند و ما کمپين دعوت از او را راه بيندازيم. ولي رابطه سيستماتيکي با ايشان نداشتيم و هنوز هم نداريم اما آن ارتباط همچنان برقرار است.
ايرنا: معيارهايتان براي انتخاب آقاي پزشکيان چه بود؟
شفيعيان: دنبال گزينه اي بوديم که هم سالم باشد و هم ضداصلاحات نباشد.
ايرنا: و بتواند از فيلتر شوراي نگهبان رد شود؟
شفيعيان: بله. اين هم مهم بود. اما شرط ديگري هم با آقاي پزشکيان داشتيم. آن اين که اگر آقاي خاتمي يا آقاي هاشمي کانديدا شدند ايشان از نامزدي انصراف دهد. وقتي موضوع را با آقاي پزشکيان در ميان گذاشتيم ايشان گفت اگر بدانم اين دو نامزد مي شوند خودم کانديدا نخواهم شد.
ايرنا: اما آقاي هاشمي که نامزد شدند؟
شفيعيان: بله. اما منظور ما نامزد نهايي بود و احتمال ردصلاحيت آقاي خاتمي و حتي آقاي هاشمي را در آن زمان همه مي‌دادند. آقاي پزشکيان در همان چند ماه حداقل دو بار در دو نامه‌ي جمعي، از آقاي خاتمي براي کانديداتوري دعوت کرده بود.
ايرنا: قبلا حمايت از آقاي پزشکيان را با اصلاح طلبان هم هماهنگ کرده بوديد؟
شفيعيان: بله. با آقاي سيدمحمدخاتمي هم مشورت کردم و نظر ايشان را پرسيدم که مخالفت نکرد.
چند روز بعد از شروع آن کمپين، بايد رسانه‌اي مي‌داشتيم تا مرجع خبري باشد و از شايعه پردازي رسانه‌هاي ديگر تا حد امکان جلوگيري شود. براي همين قرار شد سايتي راه بيندازيم. با خود آقاي پزشکيان درباره اسم آن مشورت کرديم. چند گزينه هم داشتيم که دقيق يادم نيست. پيشنهاد او اما کلمات بامفهوم ديگري بود.
پرسيديم مثل چي؟
آقاي پزشکيان گفت مثلا انصاف. کمي هم از نهج البلاغه درباره‌ي انصاف گفت که يادآور نطق آتشين او در تيرماه 88 در مجلس بود.
اولش خيلي توي ذوقمان خورد چون انصاف به آن اسامي مي‌خورد که معمولا اصولگراها از آن استفاده مي‌کنند. خب مشورت کرده بوديم و مانديم چه کنيم. اما وقتي با اسم کمي بازي کرديم و از لحاظ گرافيکي و برندينگ بررسي کرديم، بد نشد. بلافاصله آن را به يکي از دوستان که متخصص اين کار بود سپرديم. او رفت اسم و آدرس سايت را ثبت کرد و بعد هم قالب و لوگوي سايت طراحي شد.
چند روزي بيشتر طول نکشيد تا به عنوان رسانه کمپين دعوت از آقاي پزشکيان جا افتاديم. يعني اگر رسانه‌ها مطلبي را راجع به نامزدي او مي‌گفتند و ما تاييدش نمي کرديم آن مطلب جدي تلقي نمي شد.
از آن به بعد ديگر رسانه ها نمي توانستند چيزي را راجع به پزشکيان بگويند که ما تاييدش نکنيم اين خيلي براي ما مهم بود.
يکي دو ماهي گذشت و بعد از اين که کانديداهاي نهايي انتخابات مشخص شدند، ديگر ادامه‌ي کار سايت بلاموضوع شد. تا اينکه تابستان 92 و مدتي پس از انتخابات رياست جمهوري، برخي دوستان پيشنهاد کردند انصاف نيوز را دوباره فعال کنيم. ايده بدي نبود. براي همين به طور آزمايشي از همان تابستان دوباره بخش خبر سايت را فعال کرديم.
ايرنا: پس سايت انصاف نيوز براي چند ماه توسط خودتان متوقف شده بود؟
شفيعيان: بله. دو تا سه ماه. تقريبا به روز رساني نمي‌شد. اما از روز 12 مرداد 92 کار را جدي تر گرفتيم و از دوم آبان همان سال انصاف نيوز به طور مستمر به روز رساني شد. تعداد کمي از اخبارمان هم توليدي اختصاصي خودمان بود. چون آن موقع من در يک شرکت خصوصي کار مي کردم کسي را نداشتيم که به طور تمام وقت سايت را بچرخاند. چند نفر از همان بچه‌هاي اوليه سايت را دورادور مي‌چرخانديم. اما چند ماه بعد کار خيلي جدي شد و خبرهايمان بازتاب خوبي داشت. مثلا در زمان تغيير آقاي فرهاد رهبر رييس دانشگاه تهران خبرهاي ما بسيار موثر بود.
حتي اولين شکايتي که از انصاف نيوز به دستگاه قضايي شد از سوي از دانشگاه تهران و يکي از معاونان بود، يعني هم شکايت حقوقي و هم خصوصي.
ايرنا: چطور به اين نتيجه رسيديد که انصاف نيوز در برکناري آقاي فرهاد رهبر خيلي موثر بوده است؟
شفيعيان: ما اخبار اعتراضاتي که در دانشگاه تهران نسبت به روش مديريت آقاي رهبر مي شد را خوب پوشش مي داديم. با اساتيدي در دانشگاه تهران که منتقد ايشان بودند در ارتباط بوديم. همين طور با بچه‌هاي انجمن اسلامي دانشجويان، برخي دانشجويان استعداد درخشان و نشريات اين دانشگاه. البته هيچ کدام از اين گروهها نمي دانستند که ما ديگري در تماس هستيم.
گزارشي که حراست وقت دانشگاه تهران ضميمه پرونده شکايت از انصاف نيوز کرده بود من متهم به برگزاري جلساتي در آن دانشگاه با گروههاي منتقد آقاي رهبر شده بودم که از اساس کذب بود؛ سناريويي نوشته بودند مانند نوشته‌هاي تخيلي روزنامه‌ي کيهان. حتي برخي افراد محصل يا شاغل در دانشگاه تهران بعدها به من گفتند که رييس به آنها يکدستي مي زده که مي دانم شما داري با انصاف نيوز کار مي‌کني!
خبرهاي يک دانشگاه تهران در اعتراض به فرهاد رهبر در انصاف منتشر مي شد. خودمان فکر نمي کرديم اين قدر جدي تلقي شويم اما پوشش خوب انتقادات از عملکرد رييس وقت دانشگاه تهران باعث ديده شدن بيشتر ما شد‌.
آبان 93 هم مجوز سايت را از هيات نظارت بر مطبوعات گرفتيم و براي بار نخست در نمايشگاه مطبوعات غرفه اجاره کرديم توجه ها به ما بيشتر جلب شد.
ايرنا: چند ماه بعد هم که توقيف شديد؟
شفيعيان: بله. از اوايل سال 94 و به مدت 8 ماه.
ايرنا: به دستور چه شخصي؟
شفيعيان: با شکايت مدعي العموم، يعني دادستاني تهران.
ايرنا: اتهامتان چه بود؟
شفيعيان: انتشار عکس آقايان موسوي و کروبي. در حاليکه سقف توقيف موقت تا نتيجه‌ي دادگاه 2 ماه است اما چون صدور راي دادگاه بسيار طول کشيد، اواخر آذرماه 94 من تبرئه شدم و سايت رفع توقيف شد. اين يعني شش ماه اضافه‌ي آن قانوني نبود.
ايرنا: يادم هست در دادگاه با آقاي پزشکيان شرکت کرده بوديد؟
شفيعيان: دادگاه ما يک جلسه بود. البته دو ماهي پرونده در دادسرا بود تا در دادگاه رسيدگي شود. اما من تقريبا چند هفته از آن ماه هايي که پرونده در دادگاه بود روزي چند بار به دادگاه مي رفتم و پيگير کارها بودم. خودم سعي مي کردم نامه ها و مکاتبات مربوط به پرونده را جابجا کنم‌ تا سريعتر رسيدگي شود. چه بسا اگر اين کار را نمي کردم صدور حکم چند سال طول مي کشيد.
اما آقاي پزشکيان در جلسه دادگاه حاضر شد. جلسه علني بود و ايشان اين بزرگواري را کرد. چون يکي از دو خبري که مستند آن شکايت بود بازنشر مصاحبه آقاي پزشکيان با خبرگزاري فارس درباره آقايان ميرحسين و کروبي بود.
ايرنا: بازنشر اين مصاحبه چه مشکلي داشت؟
شفيعيان: ما عکس آقايان موسوي و کروبي را کنار آن مصاحبه کار کرده بوديم. آقاي پزشکيان در آن مصاحبه از رفع حصر دفاع کرده بود بنابراين محتواي آن چيز عجيبي نبود. من در دادگاه دفاع خيلي خوبي را در رد غيرقانوني بودن اين کار ارائه کردم.
از جمله تصاويري از انتشار عکس آقايان موسوي و کروبي که آن موقع در رسانه هاي اصولگرا منتشر شده و مي شد. حتي اسناد انتشار تصاوير آقايان موسوي و کروبي در صدا و سيما را هم به دادگاه ارائه کردم.
در دادگاه به قاضي گفتم هر چند رسانه هاي ياد شده عليه آقايان کروبي و موسوي نوشته اند، اما وقتي موضوع شکايت انتشار عکس اين آقايان است ديگر چه فرقي مي کند که شما آن را در مطلبي عليه ايشان انتشار داده باشي يا در حمايت از رفع حصرشان؟
دادگاه علني بود و دفاعياتم همان روز در سايت بهار منتشر شد. ضمن اينکه گفتم که اصلا مصوبه اي از سوي شورايعالي امنيت ملي مبني بر ممنوعيت انتشار عکس آقايان موسوي و کروبي دست من نرسيده است و بعيد مي دانم اصلا چنين مصوبه اي وجود خارجي داشته باشد. اصلا اگر مصوبه‌اي در پرونده بود که دادگاه تبرئه نمي‌کرد.
ايرنا: از قاضي اين دادگاه به خوبي ياد مي کرديد؟
شفيعيان: بله. قاضي مديرخراساني بودند که الان بازنشست هم شده است.
اتفاقا چند ماه پيش در يکي از گعده هاي انصاف نيوز شرکت کرد و مصاحبه مفصلي با ايشان داشتيم. انسان بزرگواري است. البته شانس آوردم که آن موقع هنوز بازنشست نشده بود و با استقلال در پرونده تصميم گرفت.
من بعد از صدور راي دادگاه نامه اي به آقاي آملي لاريجاني رييس قوه نوشتم و از ايشان تشکر کردم؛ نوشتم در اين پرونده واقعا استقلال قاضي محقق شد، چرا که شاکي بخشي از خود دستگاه قضا بود اما قاضي مرا تبرئه کرد.
ايرنا: برخي مي گويند انصاف نيوز وابسته به نهادهاي امنيتي است. دليلش را هم اين ذکر مي کنند که اين سايت وارد حوزه هايي مي شود که بقيه رسانه ها چندان جرات ورود به آن را ندارند. مثلا به مصاحبه شما با آقاي مصطفي تاجزاده درباره فاجعه کوي دانشگاه تهران اشاره مي کنند که در آن اسامي افراد متهم به دخالت در اين ماجرا به صراحت توسط ايشان بيان شده است. يا در سطحي پايين تر گفت و گو با آقاي اکبر خوشکوشک از متهمين پرونده قتل هاي زنجيره اي. يا نظر سنجي هايتان در نمايشگاه سال 96 مطبوعات. به راي گذاشتن سوالاتي درباره حجاب يا پرسشي از مراجعين با اين محتوا که آيا ايران تا کنون بيشتر از روسيه ضربه خورده است يا آمريکا؟
شفيعيان: حالا به نظر شما پرداختن به اين موضوعات و سوالات جزو حقوق يک رسانه هست يا خير؟
ايرنا: به نظر مطابق قانون اساسي رسانه اين حق را دارد.
شفيعيان: پس اگر اين حق را دارد پرداختن به اين سوژه ها چه اشکالي دارد. به نظرم ايراداتي که به ما گرفته مي شود براي اين است که الان قاعده کار رسانه هاي کشور شده سانسور.
ولي ما در انصاف نيوز سعي مي کنيم مخاطبان به ما اعتماد کامل کنند و از سويي به آنها دروغ هم نگوييم.
بنابراين چون مخاطب به ما اطمينان کرده است بنا داريم سوالاتي را که در سطح جامعه مطرح است را مطرح و پاسخ آنها را بيابيم. در اين رابطه اگر ضرورتي داشته باشد که با فرد خاصي مصاحبه کنيم اين کار را مي کنيم يا گزارش تهيه کنيم.
البته به نظر مي آيد همکاران ما در ديگر رسانه ها مقداري کم کاري مي کنند. يعني آن ها شايد امنيتي هستند که خيلي مطالب و اخبار را دارند سانسور مي کنند و از طرح آن در رسانه هايشان خودداري مي کنند!
مثلا به نظرم پرداختن به ماجراي قتل هاي زنجيره اي بسيار لازم است. در سالگرد اين قتل ها رسانه هاي داخلي به طور وسيع بايد به آن بپردازند‌. چرا که وقتي ما وارد اين موضوع نمي شويم رسانه هاي فارسي زبان آن سوي آب؛ هر ساله مي گويند` سالگرد قتل هاي زنجيره اي در جمهوري اسلامي`.
اما ما بايد وارد شويم و بگوييم `سالگرد انتشار بيانيه افتخارآميز دولت جمهوري اسلامي ايران در پذيرش خطايي که در وزارت اطلاعات انجام گرفت`.
با اين تعريفي که من مي کنم کاملا موضوع عوض مي شود.
ايرنا: يعني مي توانيم مدعي باشيم که اصلاح صورت گرفت؟
شفيعيان: بله. وقتي شما با اين نگاه وارد اين مقوله مي شويد در کنار مخاطب، روي آن آدم سياسي و رسانه‌اي و همينطور ناظر امنيتي و قضايي که مطلب را مي بيند هم تاثير مي گذاريد.
مي خواهم بگويم داشته‌ها در ماجراي اصلاح وزارت اطلاعات پس از برملا شدن قتل هاي زنجيره اي کم نيست، اما همه به اشتباه احساس ضعف مي‌کنند. اتفاقا بايد همه ساله در سالگرد اين وقايع به طور مفصل به آن پرداخت.
يا در مورد واقعه کوي دانشگاه در سال 78، مصاحبه اي که با آقاي تاجزاده داشتيم در جهت جلوگيري از تکرار چنان وقايعي است. قبح يک کارهايي نبايد از بين برود، يادآوري آنها لازم است. حتي امسال هم مي خواستيم در سالگرد 18 تير مناظره اي بين آقاي تاجزاده و آقاي حميد رسايي برگزار کنيم که چند روز قبل از آن پدر آقاي تاجزاده به رحمت خدا رفت و مناظره منتفي شد.
گفت و گو از: ناصر غضنفري
پژوهشم3081**
انتهاي پيام /*

برچسب‌ها:

نظر شما