شناسهٔ خبر: 28796422 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

عناصر خودسر پشت قتل خاشقچی؛گزارش احتمالی عربستان - علی حیدری*

تهران - ایرنا- همزمان با تشدید واکنش ها به قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد خاندان آل سعود ، ریاض با پذیرش قتل وی به دنبال یافتن قربانی برای این پرونده است که پیش بینی می شود براساس اظهارات مسئولان این کشور 'عناصر خودسر' را عامل این فاجعه معرفی کند.

صاحب‌خبر -

به نظر می رسد عناصر خودسر متشکل از گروهی 15 نفره از اتباع عربستان سعودی هستند که بصورت ویژه وارد ترکیه شده و بعد از ناپدید شدن و قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد آل سعود این کشور را ترک کرده اند.
براساس ارزیابی پلیس ترکیه، جمال خاشقجی با قصد قبلی در کنسولگری عربستان در ترکیه کشته و جسد این روزنامه نگار منتقد به خارج از مقر دیپلماتیک منتقل شده است که باید منتظر ماند و دید که آیا عربستان و ترکیه به توافقی در این خصوص خواهند رسید که اگر چنین شود احتمالا روند افشاگری های ترکیه متوقف و کشته شدن خاشقچی به برخی گروه های مخالف خودسر نسبت داده خواهد شد.
این در حالی است که شبکه خبری سی ان ان نیز شب گذشته اعلام کرد که مقام های عربستان سعودی در صدد انتشار گزارشی هستند که با پذیرش مرگ روزنامه نگار منتقد آل سعود آن را نتیجه اشتباه در جریان بازجویی معرفی کند.
به گزارش این شبکه، مقام های دولت عربستان سعودی احتمالا اعلام خواهند کرد که عاملان قتل جمال خاشقچی خودسر و بدون مجوز از بالا بوده و توبیخ خواهند شد ، اظهاراتی که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا هم بعد از گفت و گوی تلفنی با ملک سلمان پادشاه عربستان اعلام کرده و گفت ممکن است قاتلان خودسر مسئول مرگ روزنامه نگار منتقد عربستان سعودی باشند.
از سوی دیگر اعلام ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی مبنی بر اینکه دستور داده تا تحقیقات داخلی درباره این جنایت انجام گیرد اذعان و اقرار به دست داشتن سعودی ها در جنایت و عقب نشینی از مواضع قبلی است.
این موضع گیری های شاه سعودی که هر گونه نقش عربستان در قتل جمال خاشقچی منتقد روزنامه نگار را انکار می کند، این موضوع را نیز مورد تاکید قرار می دهد که خاشقچی پس از بیست دقیقه از ورودش به مقر دیپلماتیک این کشور در ترکیه آن را ترک کرده و ریاض نیز نگران وضعیت وی بدلیل ناپدید شدن است.
هر چند روز گذشته کنسولگری عربستان سعودی در ترکیه در حالی توسط یک تیم مشترک ترکی - سعودی بازرسی شد که این کشور هفته پیش فقط با بازرسی بصری مقام های ترکیه از کنسولگری موافقت کرده بود که توسط ترکیه رد شد.
این درحالی است که پیشتر مولود چاوش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه نیز گفته بود که عربستان سعودی در تحقیقات قتل خاشقچی همکاری نمی کند و از ریاض خواسته بود به مقامات این کشور اجازه ورود به ساختمان کنسولگری را بدهد.
به نظر می رسد پذیرش و اعزام هیاتی از عربستان سعودی به ترکیه ناشی از دریافت پیام آنکارا از سوی سعودی ها باشد که در روزهای آینده باید منتظر اطلاعات بیشتری باشیم که از سوی کمیته مشترک ترکیه و عربستان منتشر خواهد شد.
سناتور 'وان هولن' نیز پیش تر اعلام کرده بود که دستور قتل خاشقجی بدون تردید از طرف بالاترین مقام ها در عربستان صادر شده و واشنگتن نباید شریک این جنایت پلید شود.
خبرگزاری الجزیره امروز صبح اعلام کرد که دفتر دادستان کل ترکیه بعد از بازرسی از کنسولگری عربستان سعودی در ترکیه اعلام کرده که به شواهدی دست یافته که فرضیه قتل روزنامه نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول را تقویت می کند.
براساس اعلام دفتر دادستانی، تیم تحقیقاتی ترکیه به شواهدی دست یافته که نشان دهنده دستکاری آثار قتل در داخل کنسولگری بوده است که این یافته ها گام مهمی بعد از دوهفته بی خری به شمار می رود.
به گزارش ایرنا ، خاشقچی 59 ساله که از اعضای انجمن رسانه های ترک ـ عرب بوده است ، بعد از انتخاب بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان، این کشور را ترک کرده و به آمریکا رفته بود و قصد ازدواج با یک زن تبعه ترکیه را داشت و برای طی کردن مراحل ثبت ازدواج خود مجبور به مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول شد.
وی در مقالاتی که در روزنامه 'واشنگتن پست' نوشته بود، از جنگ عربستان در یمن، بحران اقتصادی با کانادا و دستگیری مدافعان حقوق زنان در عربستان انتقاد کرده بود.
*خبرنگار ایرنا

نظر شما