شناسهٔ خبر: 28796127 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

در مراسم افتتاح باند ۲۹ چه گذشت؟

مهرآباد؛ از خطر تعطیلی تا از سرگیری توسعه

فرودگاه مهرآباد تهران که از چند دهه قبل به عنوان اصلی ترین فرودگاه مسافری ایران فعالیت کرده و برای دورانی طولانی فعال ترین فرودگاه کشور به شمار می رود در طول سال‌های گذشته با ابهام‌هایی در چگونگی ادامه فعالیت خود مواجه بود. ابهام‌هایی که امروز کنار رفته و جای خود را به برنامه‌های توسعه محور جدید داده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، قرار گرفتن فرودگاه مهرآباد در نقطه غربی تهران و افزایش قابل توجه ساخت و سازها پیرامون این فرودگاه مسافری باعث شده بود که تعدادی از مسئولان کشور در طول سال‌های گذشته سخن از احتمال تعطیلی این فرودگاه بگویند، موضوعی که نه تنها با پیگیری وزارت راه و شهرسازی به طور کامل منتفی شد بلکه امروز مهرآباد طرح‌های توسعه‌ای قابل توجهی را در دستور کار خود می‌بیند.

بخشی از این طرح‌ها امروز و با حضور رییس مجلس شورای اسلامی و وزیر راه و شهرسازی به بهره برداری رسیدند. ده طرح توسعه‌ای به ارزش ۲۷۰ میلیارد تومان که تنها بخشی از برنامه‌های شرکت فرودگاه‌ها برای توسعه مهرآباد در سال‌های پیشرو به شمار می‌رود.

در مراسم افتتاح این طرح‌ها که صبح امروز و در محل فرودگاه مهرآباد برگزار شد، علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی از اهمیت بالای این طرح‌ها برای توسعه فعالیت‌های صنعت هوایی کشور سخن گفت.

 لاریجانی در حاشیه افتتاح پروژه‌های فرودگاهی در فرودگاه مهرآباد گفت: اقدام بسیار سنجیده‌ای در مهرآباد انجام شده به ویژه در شرایطی که کشور به این اقدامات نیاز داشت.

وی با بیان اینکه صنعت هوایی کشور صنعتی ممتاز است که باید از ظرفیت‌های فناورانه روز برخوردار شود، گفت: شرایط کشور متفاوت است و حمایت از صنعت هوایی باید از روش‌های دیگری انجام شود.

تغییر نگاه در برنامه‌های توسعه صنعت هوایی کشور موضوعی بود که عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی دولت دوازدهم نیز به آن اشاره کرد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه فعالیت و مدیریت در صنعت هوایی ایران یکی از دشوارترین حوزه‌های اقتصادی ایران به شمار می‌رود، اعلام کرد: این صنعت همواره اصلی‌ترین و ابتدایی ترین هدفی بوده که از تحریم های خارجی آسیب دیده است.

آخوندی اظهار کرد: صنعت هوایی ایران در طول تمام دهه‌های گذشته همواره شرایط خاصی داشته است. این صنعت باید با جدیدترین فناوری‌های روز دنیا خود را به روز کند و هم نیاز دارد که از تحریم‌ها دور مانده و با وجود تمام این فشارها کار خود را ادامه دهد. از این رو آنچه در طول سال‌های گذشته اتفاق افتاده، نشان می‌دهد که مدیران این عرصه تا چه میزان فعالیت‌های خود را با وجود تمام این دشواری‌ها به پیش برده‌اند.

وی با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی در دوره اخیر تلاش کرده پروژه‌های خود را به شکل کارکردمحور تعریف کنند، توضیح داد: یکی از مشکلات عمده‌ای که ما در طول سال‌های گذشته با آنها روبرو بوده‌ایم، بحث پروژه‌محوری بسیاری از برنامه‌ها و هدف‌های اقتصادی بوده است. ما متاسفانه در برخی حوزه‌ها پروژه زده شده‌ایم و بدون توجه به کارکرد طرح تنها طرح پروژه‌های مختلفی را کلید زده و افتتاح کرده‌ایم.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: آنچه در طول سال‌های گذشته رخ داده، تلاش برای عبور از این نگاه غلط بوده و ما در این وزارتخانه هر طرحی را که به مرحله اجرا رسانده‌ایم، از پیش کارکردهای آن و نتایج احتمالی‌اش را در نظر داشته‌ایم و با هدف‌گذاری‌ دقیق به پیش برده‌ایم.

تاکید این دو مقام سیاسی کشور در عمل هم نتایج خود را نشان داده تا جایی که رحمت الله مه‌آبادی مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها در سخنرانی خود رسما از نقشی که لاریجانی و آخوندی در توسعه صنعت هوایی کشور داشته‌اند تقدیر کرد و بسیاری از اقدامات صورت گرفته در طول سال‌های گذشته برای توسعه فرودگاه‌ها را نتیجه این همراهی دو طرفه دانست. مه‌آبادی همچنین از اجرای طرح‌های توسعه‌ای گسترده ای سخن گفت که در آینده فروگاه مهرآباد شاهد آنها خواهد بود.

وی با اشاره به نقش مهم مهرآباد در صنعت هوایی کشور، اظهار کرد: این فرودگاه مهم در طول سال‌های گذشته همواره با محدودیت اراضی و امکانات برای توسعه روبرو بوده‌اند، اما ما تلاش کرده‌ایم که با وجود تمام این مسائل خدمات‌رسانی به مردم را توسعه دهیم و در این راستا ساخت یک ترمینال مسافری جدید یکی از پروژه‌های مدنظر است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با مطرح کردن این سوال که چرا در طول ۴۰ سال گذشته عملا بازسازی خاصی در فرودگاه مهرآباد صورت نگرفته بود، بیان کرد: متاسفانه با وجود آنکه حدود ۸۰ سال از عمر این فرودگاه که به عنوان نخستین و بزرگترین فرودگاه بین‌المللی ایران شناخته می‌شود می‌گذرد، اما عملا برای دوران نسبتا طولانی هیچ طرح توسعه‌ای خاصی برای این فرودگاه در نظر گرفته نشده بود.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران افزود: شرایط فرودگاه مهرآباد در سال‌های ابتدایی دهه ۹۰ طوری شده بود که از یک فرودگاه بزرگ تبدیل به محلی برای چالش‌های مدیریتی شده و اگر حرکتی در مقابل آن صورت نمی‌گرفت، عملا این فرودگاه به یک نقطه ضعف مهم در صنعت هوایی ایران بدل می‌شد.

مه‌آبادی با اشاره به تحول بنیادین صورت گرفته در فرودگاه مهرآباد در طول سال‌های گذشته توضیح داد: خوشبختانه امروز فرودگاه مهرآباد نه تنها نقاط ضعف گذشته را ندارد که حتی به عنوان یک نمایشگاه از مدیریت علمی و جهادی شناخته می‌شود. امروز مهرآباد بر شاخص‌های کیفیت، خدمت‌رسانی، ایمنی و خدمات شهروندمحور یکی از اصلی‌ترین فرودگاه‌ها و نمونه‌های موفق مدیریتی به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: آخرین ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که مهرآباد در بین فرودگاه‌های منطقه از نظر شاخص‌های مختلف فرودگاه چهارم است و در میان ۱۰۰ فرودگاه برتر جهان قرار دارد. در بین فرودگاه‌های هم‌ترافیک خود از ۳۹ فرودگاه در رتبه دوازدهم قرار گرفته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به افتتاح باند ۲۹ راست فرودگاه مهرآباد توضیح داد: این باند که جلوه‌ای از توان مهندسی داخلی به شمار می‌رود، با حدود ۱۳۰ میلیارد تومان اعتبار یکی از افتخارات زیرساختی کشور به شمار رفته که می‌تواند در آینده نزدیک توان خود در خدمت‌رسانی به مردم را نشان دهد. این باند در حالی ساخته شد و به بهره‌برداری رسید که فرودگاه مهرآباد حتی یک ثانیه نیز از خدمت‌رسانی نایستاد و این مساله به خوبی نشان دهنده توان مهندسان داخلی و فشاری است که آنها در طول این سال‌ها تحمل کرده‌اند.

مه‌آبادی اضافه کرد: در کنار این پروژه در طول سه و نیم سال گذشته حدود ۵۰ پروژه دیگر با رقم ۴۵۰ میلیارد تومان در فرودگاه مهرآباد ساخته شد و تا پایان سال جاری نیز تعدادی طرح توسعه‌ای دیگر مانند اتصال شش پل تلسکوپی در این فرودگاه مهم پایتخت به مرحله اجرا می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: این موضوع نشان دهنده آن است که برای توسعه، تفکر و اندیشه‌ای قوی همراه با پشتکار اجرایی در دستور کار قرار گرفت که در این حوزه کمک‌های وزیر راه و شهرسازی و مجلس شورای اسلامی به ما بسیار کمک کرد.

با آغاز به کار رسمی باند ۲۹ راست فرودگاه مهرآباد، این فرودگاه پرترافیک توان آن را خواهد داشت که با دو باند مجزا پروازهای خود را مدیریت کند. در کنار آن در صورت نهایی شدن ساخت یک ترمینال جدید در این فرودگاه می‌توان انتظار داشت که مهرآباد نه تنها از شایعات مربوط به تعطیلی عبور کند که حتی فعالیت خود را برای چند دهه بعد نیز تضمین و بیمه کند، فعالیتی که می‌تواند مهرآباد را به عنوان قدیمی‌ترین فرودگاه مسافری ایران همچنان در مدار نگاه دارد.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما