شناسهٔ خبر: 28795906 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

یمن در مسیر فاجعه انسانی

تهران - ایرنا - ائتلاف نظامی تحت رهبری عربستان طی حدود چهار سال گذشته به رغم محکومیت های متعدد جهانی، ذره ای از اقدامات ضد بشری خود در یمن نکاسته و با هدف گیری و کشتار مردم و کودکان یمنی، این کشور را به سمت یک فاجعه انسانی سوق داده است.

صاحب‌خبر -

حمله نظامی ائتلاف تحت رهبری عربستان به یمن و تحمیل مرگ، آوارگی، بیماری و قحطی به یمنی ها، این کشور را اکنون به اصلی ترین کانون بحرانی از منظر وضعیت انسانی در جهان تبدیل کرده اما به نظر می رسد قرار نیست رنج مردم یمن پایان یابد.
ائتلاف سعودی که طی ماه های اخیر نتوانسته موفقیتی در نبردهای میدانی کسب کند، حمله به اهداف غیرنظامی و مردم یمن را در دستور کار قرار داده و گاه با بمباران بازار و مساجد، گاه با حمله به خودروهای امدادی و گاه با حمله به اتوبوس دانش آموزان و آوارگان درصدد جبران و تلافی شکست های خود بر می آید.
جنگنده های سعودی روز پنجشنبه 11 مرداد ماه با بمباران یک بیمارستان و یک بازار در بندر الحدیده در استان الحدیده، 60 نفر از مردم را کشته و حدود یکصد نفر دیگر را زخمی کردند.
جنایتی دیگر که بازتابی بین المللی یافت و همدلی جامعه جهانی را برانگیخت، حمله به اتوبوس دانش آموزان در شهر 'ضحیان' در استان صعده در روز پنجشنبه 18 مرداد ماه بود که مرگ 52 دانش آموز یمنی و نیز زخمی شدن 80 نفر دیگر از آنان را رقم زد.
مرداد خونین یمن تمام شد اما شهریور ماه نیز در یکمین روز خود شاهد مرگ 31 آواره از جمله 27 کودک و زن بود که در منطقه 'الکوعی' در شهر 'الدریهمی' استان الحدیده مورد هدف بمباران جنگنده های ائتلاف سعودی عربی قرار گرفتند.
اما برای آوارگان یمنی مهر هم ماه خون شد و روز شنبه 21 مهر ماه 19 نفر از آنها در آزاد راه 'المصربه' شهر 'جیل راس' در استان الحدیده قربانی جنگنده های سعودی شدند که 30 نفر دیگر آنها با جراحتی عمیق راهی بیمارستان ها شدند.
حمله به مردم بی دفاع یمن بخشی از تراژدی است که طی یکهزار روز جنگ به این کشور تحمیل شده اما گزارش های سازمان ملل متحد پرده های دیگری از جنایتی را که ائتلاف سعودی در یمن سبب شده است، آشکار می کند.
'لیز گراندی' نماینده سازمان ملل متحد در یمن به تازگی با تاکید بر این هشدار که ادامه جنگ در یمن می‎تواند به بدترین قحطی یک قرن گذشته در جهان تبدیل شود، تصریح کرد، کمبود غذا در یمن جان 13 میلیون نفر را تهدید می‌کند.
وی با بیان اینکه جامعه جهانی باید از آنچه در یمن می‌گذرد 'شرمسار' باشد، بار دیگر از ائتلاف نظامی به رهبری عربستان خواست از حمله‌های هوایی که وضعیت زندگی غیرنظامیان را بدتر می‌کند، دست بردارد.
در همین پیوند هیاتی از کارشناسان کمیته حقوق کودکان سازمان ملل متحد در گزارشی از مرگ یکهزار و 248 کودک یمنی از زمان آغاز حمله نظامی ائتلاف سعودی به یمن خبر داد و نسبت به این موضوع ابراز تاسف کرد.
این کمیته همچنین در گزارش خود، ضمن درخواست از عربستان برای پایان دادن حملات به غیرنظامیان، خواستار تحت پیگرد قرار دادن عاملان مرگ کودکان یمنی شد.
کارشناسان کمیته حقوق کودکان سازمان ملل متحد در این گزارش، کشورهای را که مناطق غیرنظامی مانند خانه ها، بیمارستان ها، مدارس، مزارع، مراسم برگزاری ازدواج و بازارها را در یمن هدف قرار دادند، ناقض حقوق بین المللی دانستند.
همچنین بنیاد صلح جهانی جهانی با انتشار بیانیه ای تصریح کرد، ائتلاف نظامی تحت رهبری عربستان با نابودی مزارع کشاورزی، مرتکب جنایت جنگی شده است.
به گزارش رادیو بین المللی فرانسه، در گزارش بنیاد صلح جهانی اشاره شده که بمباران های هوایی ائتلاف سعودی به یمن خسارت های زیادی به مناطق تولید و توزیع مواد غذایی در مناطق روستایی این کشور وارد کرده است.
این بنیاد همچنین در گزارش خود بر شواهد قوی اشاره دارد که بیانگر نیت عربستان برای نابودی مناطق تولید و توزیع مواد غذایی در مناطق تحت کنترل حوثی‌ها است.
در همین حال وزیر بهداشت یمن اوایل هفته جاری در نشست خبری، اوضاع بهداشتی و درمانی در یمن را به دلیل نبود دارو، تجهیزات پزشکی، مواد مورد نیاز دیالیز و داروهای سرطان و تالاسمی فاجعه آمیز توصیف کرد.
به گزارش خبرگزاری رسمی یمن(سبا) دکتر 'طه متوکل' افزود: ائتلاف سعودی - آمریکایی تاکنون 430 زیرساخت بهداشتی و درمانی را به طور مستقیم هدف قرار داده و بسیاری از دستگاه های تشخیصی از کار افتاده و بانک های خون و آزمایشگاه ها تعطیل شده است.
به گفته وی براساس توافق با سازمان بهداشت جهانی قرار بود یک پل هوایی برای انتقال یک میلیون و 500 هزار بیمار سرطانی، کلیوی، کبدی، دیالیزی و صرع برای درمان به خارج منتقل شوند که ائتلاف سعودی - آمریکایی از این کار جلوگیری کرد.
متوکل افزود: هشت بیمار از مجموع 100 بیماری که قرار بود در نخستین گروه برای درمان به خارج اعزام شوند به خاطر جلوگیری متجاوزان از انجام این کار جان خود را از دست دادند.
وی گفت: از هر 9 کودک یمنی هشت کودک به کم خونی و حدود یک میلیون و 200 هزار زن در سن باروری یا متاهل به سوءتغذیه مبتلا هستند.
وزیر بهداشت یمن با بیان اینکه در هر 15 دقیقه یک کودک یمنی جان خود را از دست می دهد، افزود: شمار افراد مشکوک به ابتلا به بیماری 'کولیرا' به یک میلیون و 100 هزار نفر رسیده است.
وی ادامه داد: یکهزار و 100 شهروند مبتلا به سرطان نیز در 6 ماه گذشته جان خود را از دست دادند.
به هر روی جنایات ائتلاف نظامی سعودی در یمن هر روز ابعاد تازه ای به خود می گیرد اما به نظر می رسد، جامعه جهانی به غیر از روایت رنج یمنی ها و محکومیت عربستان به عنوان بانی ائتلاف ضد یمنی چیزی در چنته ندارد.
روند دیپلماسی نیز که از ابتدای آغاز جنگ در یمن با ورود سازمان ملل متحد به این مناقشه و انتخاب دو نماینده ویژه شکل گرفت، اکنون با کارشکنی سعودها به کندی پیش می رود.
تنها راه بسته شدن پرونده یمن و پایان جنگ در این کشور تمکین به خواست مردم این کشور و پذیرش 'گفت وگوی یمنی - یمنی' است.
عربستان به عنوان مجری و عامل بروز جنگ یمن این روزها افزون بر دست و پا زدن در 'باتلاق یمن'، برای رهایی از 'سیاهچاله' ماجرای مفقود شدن 'جمال خاشقچی' روزنامه نگار و منتقد سیاست های 'محمد بن سلمان' ولیعهد سعودی تلاش می کند.
روزنامه انگلیسی 'ایندیپندنت' به تازگی در گزارشی، حمله جنگنده های عربستانی به کاروان‌های امدادی و غیرنظامیان یمنی را بدتر از ترور خاشقجی دانسته، اما پر واضح است، معضل گریبانگیر حمله نظامی به یمن و راز سر به مهر مفقود شدن خاشقچی دو روی سکه ای است که به دست جوان خامی ضرب شده که اکنون با انتقادهای شدید بین المللی مواجه است و رویایی نشستن او بر اریکه پادشاهی سعودی به کابوس تبدیل شده است.
از: امید غیاثوند
خاورم**1071*1436*

نظر شما