شناسهٔ خبر: 28795892 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

خیز سنگاپور برای کسب سهم بیشتر از بازارهای خاورمیانه

کوالالامپور -ایرنا - یک هیات عالی رتبه سیاسی به سرپرستی معاون نخست وزیر سنگاپور در روزهای اخیر به عمان، اردن و مصر سفر کرده و درحال رایزنی بامقام های عالی این کشورهای خاورمیانه هستند، اقدامی که ناظران منطقه ای آن را گامی برای کسب سهم بیشتر این کشور از بازارهای خاورمیانه ارزیابی کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز سه شنبه ایرنا دفتر نخست وزیری سنگاپور با صدور بیانیه ای در این زمینه گزارش داد: معاون نخست وزیر در سفری دو روزه به اردن با پادشاه این کشور دیدار و دو طرف دراین دیدار علاوه بر راههای گسترش همکاری ها در بخش های مختلف فرهنگی و اقتصادی در مورد مسائل خاورمیانه و جهان نیز گفت و گو کردند .
طبق این گزارش 'تئو چی هین' معاون نخست وزیر سنگاپور با سفر به اردن در دیدار با ملک عبدالله دوم پادشاه اردن در امان گفت: اردن نقش مهمی در ایجاد صلح و امنیت خاورمیانه دارد..
دو طرف همچنین در این دیدار در مورد گسترش همکاری های فرهنگی به ویژه افزایش تعداد دانشجویان سنگاپوری در دانشگاههای اردن نیز گفت وگو کردند.
طبق این گزارش درحال حاضر تعداد 120 نفر از دانشجویان سنگاپور در دانشگاههای مختلف اردن تحصیل می کنند.
سنگاپور همچنین خواستار فعالیت بیشتر شرکت های تجاری خود در بازارهای اردن و خاورمیانه شده است.
معاون نخست وزیر سنگاپور همچنین با تسلیم نامه حلیمه یعقوب رئیس جمهوری این کشوربه طور رسمی از پادشاه اردن برای شرکت در کنفرانس بین المللی جوامع انسانی 2019 درسنگاپور کرد.
سفر معاون نخست وزیر سنگاپور بخشی از سیاست خارجی رئیس اتحادیه جنوب شرق آسیا 'آسه آن' به خاورمیانه محسوب می شود.
این گروه از مقام های ارشد سنگاپور همچنین قرار است امروز پس از دیداری دو روزه از اردن به مصر نیز سفر کرده و با مقام های این کشور نیز دیدار و گفت وگو داشته باشند.
معاون نخست وزیر سنگاپور روز یکشنبه گذشته هم سفری نیز به عمان داشت و با مقام های ارشد این کشور دیدار و گفت وگوهای جداگانه ای داشت.
طبق گزارش رسانه های آسیایی در جریان این سفر دو یادداشت تفاهم برای گسترش همکاری های دو جانبه در حوزه مسائل زیست محیطی و منابع آبی میان دو کشور به امضا رسید.
طرفین بر گسترش همکاری های تجاری و تشویق بخش خصوصی برای فعالیت بیشتر دراین زمینه تاکید کردند.
طبق گزارش نهادهای بین المللی ،سنگاپور در میان 10 کشور عضو اتحادیه جنوب شرق آسیا 'آسه آن' به دلیل مدیریت اجرایی قوی اقتصادی و استفاده از برنامه های اقتصادی بلندمدت و کارآمد سومین اقتصاد رقابتی در جهان را داراست.
سنگاپور رئیس اتحادیه جنوب شرق آسیا با حدود 6 میلیون نفر جمعیت در سال جاری میلادی رشد تولید ناخالص داخلی 2.5 تا 3.5 درصدی را برآورد کرده است.
10 عضو اتحادیه جنوب شرق آسیا «آ.سه.آن» را کشورهای اندونزی، مالزی، فیلیپین، ویتنام، کامبوج، برونئی، لائوس، تایلند، سنگاپور و میانمار تشکیل می دهند.
اکنون مقام های ارشد سنگاپور با سفر به کشورهای مختلف خاورمیانه گسترش فعالیت های اقتصادی این دولت- شهر را در منطقه خاورمیانه در دست بررسی دارند.
این کشور سال گذشته نیز برای نخستین بار میزبان امیر قطر بود.
شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر در بحبوحه درگیری های سیاسی با عربستان ، در راس یک هیات عالی رتبه 52 نفره سیاسی و اقتصادی با سفر به سنگاپور و دیدار با حلیمه یعقوب رئیس جمهوری و لی هسین لونگ نخست وزیر این کشور خواستار همکاری های دوجانبه بیشتر دو طرف در زمینه های مختلف اقتصادی اجتماعی شد.
مقام های ارشد دو کشور در جریان سفر امیر قطر به سنگاپور چندین یادداشت تفاهم و موافقت نامه در زمینه های مختلف از جمله بخش های حقوقی، تجاری، آموزش و پرورش و آموزش را نیز امضا کردند.
قطر سومین شریک تجاری سنگاپور در خاورمیانه بعد از عربستان و امارات است. پیش از این امرای سابق قطری دو بار در سال های 2005 و 2009 نیز به سنگاپور سفر کرده بودند.
آساق**1599

نظر شما