شناسهٔ خبر: 28795650 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

ازدحام بي سابقه کاميون هاي بار صادراتي در مرز چذابه

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - اهواز - ايرنا - در آستانه حرکت کاروان هاي زائران اربعين حسيني و تعطيلي موقت بازارچه مرزي چذابه ، صدها دستگاه کاميون و تريلر حامل بار صادراتي به عراق در جاده بستان به چذابه صف کشيدند تا بتوانند بار خود به موقع در بارانداز بازارچه چذابه تخليه کنند.

به گزارش ايرنا مرزهاي تجاري چذابه و شلمچه در زمان تردد زائران اربعين حسيني بر اساس توافق اخير 2 کشور عراق و جمهوري اسلامي ايران به دليل فراهم نبودن زيرساخت هاي لازم در عراق به مدت 2 هفته تعطيل خواهد بود ولي بازارچه تجاري شلمچه که در محدوده منطقه آزاد اروند واقع شده بدون هماهنگي قبلي از روز شنبه هفته جاري بر روي کاميون هاي حامل بار صادراتي بسته شد تا اعتراض هاي بازرگانان و تجار محلي را به دنبال داشته باشد.
بلافاصله تجار محلي دست به کار شدند و بارهاي صادراتي را روانه بازارچه چذابه که 200کيلومتر با شلمچه فاصله دارد کردند تا روزنه اي براي جلوگيري از ضرر و زيان بيشتر آنان پيدا کنند.
هم اکنون تعداد کاميون ها و تريلرهاي حامل بار در مسير منتهي به چذابه هرلحظه متراکم تر مي شود و برخي طول صف کاميون ها را تا 15کيلومتر برآورده کرده اند.
برخي بازرگانان محلي از نبود هماهنگي هاي لازم براي صادرات کالاهاي غيرنفتي از 2 مرز شلمچه و چذابه انتقاد کرده و ايجاد صف هاي طويل کاميون ها را مويد اين ناهماهنگي ها تلقي مي کنند.
اين در حالي است که مسئولان ارشد خوزستان پيش تر اعلام کرده بودند در اربعين امسال بر خلاف سال هاي گذشته برنامه اي براي بستن بازارچه هاي مرزي چذابه و شلمچه در زمان تردد زائران اربعين حسيني ندارند و قرار است امسال تردد زائران و صادرات کالا به صورت توامان و بدون تداخل صورت گيرد.
اين تصميم اگرچه براي بازرگانان محلي خبري نويدبخش و دل گرم کننده بود ولي طول نکشيد با اعلام عدم آمادگي طرف عراقي ، همه اميدهاي آنان به ياس تبديل شد.
به گفته معاون گمرک چذابه در چند روز اخير حجم روزانه کاميون ها و تريلرهاي حامل بار صادراتي در اين مرز ، رکوردهاي قبلي را پشت سر گذاشته و هم اکنون از يک هزار 500دستگاه نيز عبور کرده است.
سيدسعيد فاضلي به خبرنگار ايرنا گفت: اين وضعيت ، کار را براي گمرک بسيار سخت و دشوار کرده است زيرا هم اکنون حجم زيادي از کالاها غيرفاسدشدني در محدوده بارانداز چذابه تلنبار شده و کاميون هاي عراقي که عدد آنان از 300دستگاه فراتر نمي رود توانايي جا به جايي حجم زياد کالاهاي ايراني به عراق را ندارند.
* ممانعت از ورود کاميون هاي بار صادراتي از فردا
بر اساس اعلام رئيس پليس راهور خوزستان به منظور مهيا کردن مسيري امن براي تردد زائران اربعين حسيني از فردا چهارشنبه 25مهرماه از ورود کاميون هاي حامل بار صادراتي به سوسنگرد و بستان جلوگيري خواهد شد.
سرهنگ رضا دولتشاهي به ايرنا گفت: اين تصميم بر اساس مصوبه ستاد اربعين خوزستان گرفته شده ولي کاميون هايي که در صف ورود به محدوده بازارچه تجاري چذابه قرار دارند مي توانند بار خود را براي صادرات در بارانداز چذابه تخليه کنند.
سرهنگ نقيب فاطمي نماينده تام الاختيار فرمانده نيروي انتظامي خوزستان در مرز چذابه نيز گفت: از روز چهارشنبه 25فروردين ، پايانه تجاري چذابه به صورت موقت براي استراحت پرسنل انتظامي در اختيار اين نيرو قرار مي گيرد تا بتوانند امنيت کامل تردد زائران اربعين حسيني را تضمين کنند.
در همين حال عباس هزاريان سرپرست فرمانداري دشت آزادگان به خبرنگار ايرنا گفت:مرز تجاري چذابه از فردا 25مهرماه تا زمان بازگشت زائران اربعين حسيني به وطن بسته مي شود.
وي گفت:مسيرهاي منتهي به گذرگاه مرزي چذابه منحصرا` براي تردد زائران اربعين حسيني و موکب داران اختصاص دارد و تنها کاميون هاي حامل کالا براي موکب داران با مجوز رسمي مي توانند در مرز چذابه تردد داشته باشند.
* همه کالاهاي صادراتي در چذابه تعيين تکليف مي شود
ناظر گمرکات خوزستان با اشاره به تراکم کاميون هاي حامل بار صادراتي در مسيرهاي منتهي به بازارچه مرزي چذابه گفت:همه کالاهاي صادراتي که در بارانداز بازارچه چذابه تخليه شده تعيين تکليف مي شود تا ضرري متوجه صادرکنندگان که در خط مقدم جنگ اقتصادي قرار دارند نشود.
غلامرضا بلوطي ميرزا افزود: گمرک چذابه آمادگي کامل داشت تا در ايام اربعين حسيني به فعاليت خود ادامه دهد ولي محذورات طرف عراقي ما را مجاب کرد تا بازارچه هاي مرزي شلمچه و چذابه را تعطيل کنيم.
* مرز دريايي خرمشهر براي صادرات کالا باز است
ناظر گمرکات خوزستان گفت:با وجود تعطيلي بازارچه هاي مرزي چذابه و شلمچه تا 2 هفته آينده ، مرز دريايي خرمشهر براي صادرات کالا و جا به جايي مسافران و زائران اربعين حسيني باز خواهد بود.
بلوطي ميرزا از بازرگاناني که مايل هستند همچنان به عراق کالا صادر کنند با استفاده از شناورهاي باري کالاي خود را به عراق صادر کند.
گفته مي شود بازرگانان و تجار عراقي به دليل مشغله کاري و مديريت مواکب پذيرايي از کاروان هاي اربعين حسيني تمايل چنداني براي واردات کالا از مرزهاي شلمچه و چذابه ندارند.
به گزارش ايرنا مرزهاي تجاري و مسافري شلمچه و چذابه از تيرماه سال 1382 اندکي پس از سرنگوني رژيم بعثي عراق براي صادرات کالا و تردد زائران عتبات عاليات بازگشايي شد.
پارسال حدود يک ميليارد دلار کالاي غيرنفتي از مرزهاي چذابه و شلمچه به عراق صادر شد که سهم بازارچه چذابه 350ميليون دلار بود.
6065/6002
انتهاي پيام /*

برچسب‌ها:

نظر شما