شناسهٔ خبر: 28795305 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رییس سابق پلیس ترکیه:

خاشقچی توسط عوامل آل سعود ربوده شده است

آنکاراـ ایرناـ حنیفی آوجی رییس سابق پلیس امنیت ترکیه ضمن رد فرضیه قتل خاشقچی در کنسولگری عربستان در استانبول گفت: این روزنامه نگار مشهور توسط عوامل آل سعود ربوده شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، آوجی در مصاحبه با خبرنگار شبکه تی.جی.آر.تی به موضوع ناپدید شدن خاشقچی پرداخت و اظهار کرد: مراجعه اول خاشقچی به کنسولگری از طریق عوامل این مرکز دیپلماتیک به ریاض اطلاع داده شده و شواهد نشان می دهد که مقدمات دستگیری این روزنامه نگار در آن روز فراهم نبوده است و به همین دلیل به وی گفته می شود که روز دیگری برای دریافت تاییدیه ها مراجعه کند.
وی افزود: اعزام یک گروه 15 نفره از سوی حکومت ریاض به استانبول و مراجعه آنها به کنسولگری همزمان با حضور خاشقچی در آن مکان، نشان می دهد که این افراد با دستور مقامات عربستان و کسب اطلاع قبلی از مسئولان سرکنسولگری، به منظور دستگیری این روزنامه نگار عربستانی وارد این مرکز دیپلماتیک شده و خاشقچی را ربوده اند.
به گفته این مقام سابق امنیتی ترک، ماموران اعزامی آل سعود، خاشقچی را به صورتی مخفیانه از ساختمان کنسولگری خارج کرده اند و اکنون یا از ترکیه بیرون برده و یا در مکانی نگهداری می کنند تا در زمان مناسب از طریق راه های غیرقانونی و قاچاقی از ترکیه به عربستان منتقل کنند.
آوجی در پاسخ به سوال خبرنگار این شبکه مبنی بر تکه تکه کردن جنازه خاشقچی و سپس خروج آن از کنسولگری گفت: چنین احتمالی را من ضعیف می دانم و معتقدم که این روزنامه نگار را به صورت سالم از کنسولگری خارج کرده اند چرا که حکومت ریاض اگر قصد کشتن خاشقچی را داشت، نیازی به اعزام 15 نفره با هواپیما به ترکیه و در دام انداختن وی در کنسولگری نداشت تا شاهد این همه هجمه جهانی علیه خود شود.
هنوز از سرنوشت دقیق خاشقچی که از روز دوم اکتبر(10 مهرماه) به محل ساختمان کنسولگری عربستان در شهر استانبول مراجعه کرده و ناپدید شده، خبر دقیقی در دست نیست، ولی منابع غیررسمی پلیس به رسانه ها گفته اند که او به قتل رسیده است.
رسانه های ترکیه، قتل در ساختمان کنسولگری، ربایش و قتل در محلی دیگر و نیز ربایش و زنده بودن خاشقچی را سه گزینه محتمل در مورد او اعلام می کنند.
در چند روز گذشته عربستان اجازه جستجوی فنی و تخصصی را به پلیس ترکیه نداده بود ولی با آغاز فعالیت کارگروه مشترک ترکیه و عربستان، این اجازه به تیم پلیس جنایی ترکیه داده شد.
اعضای هیات بازرسی عربستان پیش از آغاز کار خود در ساختمان کنسولگری، حدود دو ساعت با مقامات امنیتی و پلیسی ترکیه دیدار و مذاکره کردند.
این تیم تحقیقاتی مشترک که تشکیل آن در گفت و گوی تلفنی رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه با سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان نیز مورد تاکید قرار گرفت، پس از بررسی تخصصی موضوع، نتایج به دست آمده را به دولت متبوع خود اعلام و دو کشور به صورت مشترک نتیجه تحقیقات را اعلام خواهند کرد.
اردوغان و پادشاه عربستان دو شب پیش درباره خاشقچی به صورت تلفنی گفت و گو کرده و بر لزوم تشکیل تیم مشترک تحقیقاتی در این خصوص تاکید کردند.
دولت ترکیه برای بررسی موضوع ناپدید شدن خاشقچی درخواست تشکیل گروه کاری مشترک را داده بود که پنج روز پیش دو تیم از عربستان سعودی به شهر آنکارا و استانبول سفر کرده و با مقامات محلی ترک دیدار کردند.
شب گذشته تیم پلیسی مشترک ترکیه و عربستان با استفاده از 'نور آبی' که برای ثبت آثار تغییرات فیزیکی استفاده می شود، هر گونه تغییر احتمالی در فضای فیزیکی ساختمان و محوطه و نیز دیوارهای کنسولگری را بررسی کردند.
هنوز از نتیجه تحقیقات این تیم مشترک تفحص و بررسی کارشناسی و فنی پلیس ترکیه و عربستان گزارشی منتشر نشده است.
رسانه های ترکیه در دو روز گذشته اعلام کردند که در داخل برخی اتاق های کنسولگری و اقامتگاه سرکنسول عربستان در استانبول رنگ آمیزی صورت گرفته و ممکن است که برخی تغییرات فیزیکی نیز در دیوارها برای محو آثار قتل صورت گرفته باشد.
روز گذشته شبکه های تلویزیونی از ورود یک تیم حرفه ای نظافتی به ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول تصاویری را پخش کرده و ورود آنها را ساعاتی قبل از بازرسی فنی تیم پلیسی مشکوک و در راستای پاک کردن آثار جرم عنوان کردند.
خاشقچی 59 ساله، بعد از انتخاب بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان، این کشور را ترک کرده و به آمریکا رفته بود و در روزهای اخیر قصد ازدواج با یک زن تبعه ترکیه را داشت و برای طی کردن مراحل ثبت ازدواج خود اوایل ماه جاری میلادی مجبور به مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول شد و دیگر خارج نشد.
دولت ترکیه که بررسی وضعیت او را در اولویت کاری قرار داده، نتیجه آخرین بررسی های خود را به شکل رسمی اعلام نکرده است و مقامات این کشور روش محتاطانه ای را در اظهار نظر در باره وضعیت خاشقچی در پیش گرفته اند.
پلیس ترکیه چند روز پیش تصاویر و ویدئوی ورود و ترددهای مشکوک 15 دیپلمات سعودی به استانبول را که به ادعای رسانه‌های ترکیه تیم ترور خاشقچی بودند، منتشر کرد.
همچنین رسانه های ترکیه اسامی 15 تبعه عربستان را که در پرونده ناپدید شدن خاشقچی روزنامه نگار عربستانی متهم هستند، منتشر کردند.
رسانه های خبری ترکیه 'الطبیقی' و 'البستانی' دو نفر از این افراد را ماموران رده بالای امنیتی و از نزدیکان بن سلمان عنوان کرده اند.
خاشقچی روزنامه نگار مشهور عربستانی که از اعضای انجمن رسانه های ترک ـ عرب بوده است، از دو هفته پیش و از زمان مراجعه به ساختمان سرکنسولگری عربستان در شهر استانبول ناپدید شد.
برخی منابع غیر رسمی خبری مدعی قتل روزنامه نگار منتقد آل سعود از سوی ماموران سرویس امنیتی سعودی پس از شکنجه در کنسولگری عربستان شده اند.
بر اساس شایعه منتشر شده، خاشقچی از سوی 15 ماموری که در روز و ساعت حضور او در کنسولگری، از عربستان به استانبول آمده بودند، به قتل رسیده است و قاتلان نیز به کشور خود باز گشته اند.
خاشقچی در مقالاتی که در روزنامه واشنگتن پست نوشته بود، از جنگ عربستان در یمن، بحران اقتصادی با کانادا و دستگیری مدافعان حقوق زنان در عربستان انتقاد کرده بود.
خاورم/1905**1144

نظر شما