شناسهٔ خبر: 28794862 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

اعزام نیروهای محلی وابسته به ارتش افغانستان در سایه انتقادهای بسیار

با وجود هشدار نمایندگان و کمیسیون‌های حقوق بشری، فرماندهی نیروهای ارتش در شرق افغانستان از اعزام یگان‌های نیروهای محلی وابسته به ارتش به شهرستان‌های ناامن در ولایت ننگرهار خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش دفتر منطقه ای خبرگزاری تسنیم، سال گذشته دولت آمریکا طرحی را برای تشکیل 36 هزار نیروی محلی وابسته به ارتش به وزارت دفاع افغانستان ارائه کرد که مخالفت نمایندگان و کمیسیون های حقوق بشری را در پی داشت.

اما وزارت دفاع افغانستان شهریور ماه سالجاری روند استخدام نیروهای محلی در شمال، شرق و جنوب افغانستان آغاز کرد تا این نیروهای محلی مسئولیت ارتش در مناطق ناامن افغانستان را به عهده بگیرند.

با وجود مخالفت نمایندگان و سازمان های حامی حقوق بشر در افغانستان فرماندهی نیروهای ارتش در شرق افغانستان از اعزام چندین یگان از نیروهای محلی ارتش به مناطق ناامن ولایت ننگرهار خبر داده است.

فرماندهی ارتش در شرق افغانستان موسوم به «سپاه 201 سیلاب» اعلام کرد که حدود 340 نیروی محلی در چارچوب نیروهای وابسته به ارتش آموزش دیده و قرار است در شهرستان های ناامن ننگرهار مستقر شوند.

ژنرال «اسدالله کوهستانی» فرمانده ارتش در شرق افغانستان به «سپوژمی» گفت: نیروهای محلی جدید برای ماموریت به شهرستان های «پیچراگام»، «خوگیانی» و «هسکه مینه» اعزام شدند.

وی افزود: قرار است برنامه استخدام و آموزش نیروهای محلی وابسته به ارتش بجز ننگرهار در سایر ولایت های افغانستان نیز اجرایی شود.

این در حالی است که سازمان های حامی حقوق بشری در افغانستان همواره از عملکرد غیر قانونی، شکنجه، آزار و اذیت مردم توسط نیروهای محلی انتقاد کرده است.

کارشناسان بر این باورند که تشکیل نیروهای محلی بیشتر حاکمیت دولت مرکزی را در ولایت ها تضعیف کرده و زمینه درگیری های داخلی در این کشور را افزایش خواهد داد.

بر اساس طرح پیشنهادی دولت آمریکا، قرار است وزارت دفاع افغانستان نیز نزدیک به 36 هزار نیروی محلی وابسته به ارتش را در این کشور ایجاد کند.

در این طرح قرار است نیروهای محلی از اقوام تاجیک، پشتون، هزاره و ازبک مسلح شوند  که خطر درگیری های قومی و زبانی را بین مردم این کشور را به همراه خواهد داشت.

استخدام نیروهای محلی وابسته به ارتش از سوی وزارت دفاع افغانستان همزمان با عقب نشینی نیروهای ارتش در برخی از مناطق دورافتاده به شهرهای بزرگ این کشور انجام می شود.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما