شناسهٔ خبر: 28794592 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: مسیر اقتصاد | لینک خبر

عضو کمیسیون عمران مجلس مطرح کرد

تبدیل مسکن از کالای سرمایه‌ای به مصرفی با مالیات بر عایدی سرمایه

کاظم زاده عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه سوداگران با معاملات صوری بین خود منجر به افزایش قیمت مسکن می‌شوند، گفت: به این منظور طرح مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس در حال بررسی است تا با آن، مسکن از کالای سرمایه‌ای به کالای مصرفی تبدیل شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش مقاومتی نیوز شادمهر کاظم‌زاده عضو کمیسیون عمران مجلس با تأکید بر لزوم سازوکارهای قانونی برای جلوگیری از سوداگری در بازار مسکن گفت: برای جلوگیری از سوداگری در بخش مسکن به دنبال تدوین یک طرح بسیار اثرگذار هستیم.

وی افزود: به همین خاطر کمیسیون‌های اقتصادی و عمران مجلس به صورت مشترک بر روی طرح دریافت مالیات بر عایدی مسکن با لحاظ برخی استثنائات در حال کار کارشناسی هستند.

خانه اصلی افراد و خانه‌های نوساز معاف از مالیات بر عایدی سرمایه

عضو کمیسیون عمران افزود: افرادی که برای اولین بار صاحب‌خانه شوند یا افرادی که تنها یک واحد مسکونی داشته‌ یا واحد جدیدی را نوسازی کنند، جزو کسانی هستند که مشمول عایدی بر مسکن نمی‌شوند.

افزایش قیمت مسکن با معاملات سوداگرانه

کاظم زاده با بیان اینکه امروز بخش قابل توجهی از معاملات مسکن میان تولیدکننده و مصرف‌کننده واقعی صورت نمی‌گیرد، افزود: سوداگران در این مقطع نقش بیشتری را در بازار مسکن بازی می‌کنند و اکثر خرید و فروش‌ها تنها برای دریافت سود بیشتر انجام می‌شود.

کاظم‌زاده ادامه داد: عملاً در این معاملات کالا به دست مصرف‌کننده واقعی نمی‌رسد و قیمت مسکن تحت تأثیر این تکانه‌ها بیشتر تغییر می‌کند؛ البته به صورت طبیعی قیمت مسکن متناسب با نرخ تورم هم تغییر می‌کند اما اکنون قیمت مسکن و نهاده‌های مورد نیاز مردم بیشتر متأثر از بارهای روانی سوداگری است.

تبدیل مسکن از کالای سرمایه‌ای به مصرفی با مالیات بر عایدی سرمایه

عضو کمیسیون عمران با بیان اینکه بار روانی موجود در اقتصاد تنش قیمتی را به بازار مسکن تزریق کرده است، تصریح کرد: با توجه به اینکه در کشور ما مسکن به عنوان مهم‌ترین سرمایه هر خانواده تلقی می‌شود از این رو به مثابه کالا با آن برخورد شده و از حیطه کالای مصرفی خارج شده که این خود تورم قیمتی را در این حوزه به همراه داشته است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه خروج مسکن از حیطه کالای سرمایه‌ای مهم‌ترین اقدام دولت در این حوزه باید باشد، گفت: تا زمانی که مردم از مسکن به‌عنوان سرمایه خود یاد کنند قیمت‌ها به حد تعادل نزدیک نخواهد شد[۱].

رونق ساخت و ساز با اخذ مالیات از سوداگران

گفتنی است بسیاری از کشورها برای هدایت نقدینگی و جلوگیری از ورود آن به بخش های غیرمولد، از یک ابزار تجربه‌شده و فراگیر بهره می برند که با عنوان «مالیات بر عایدی سرمایه» یا Capital Gain Tax (CGT) در منابع علمی شناخته می شود.

مالیات بر عایدی سرمایه در بخش مسکن یک نوع مالیات شناخته شده و متعارف است که از درصدی از مابه‌التفاوت قیمت خرید و قیمت فروش مسکن اخذ می شود. با اجرای این قانون هزینه در بخش مسکن برای سوداگران افزایش می‌یابد.

این مالیات تمایل برای سرمایه‌گذاری در بخش غیرمولد را کاهش می دهد و در مقابل موجب رونق ساخت و ساز می‌شود؛ این اقدام به مرور مسکن را از کالایی سوداگرانه و سرمایه ای به کالای مصرفی تبدیل می‌کند که نتیجه آن کاهش قیمت ها، صاحب خانه شدن مردم و سود متعادل برای سازندگان است.

لازم به ذکر است طرح مالیات بر عایدی سرمایه با امضای ۱۱۷ نماینده مجلس اعلام وصول شد و مورد موافقت اغلب کارشناسان اقتصادی و برخی دستگاه های دولتی قرار گرفته و در انتظار تصویب در صحن علنی برای اجرا است.

پینوشت:

[۱] پایگاه خبری بانک مسکن، کد خبر: ۶۶۸۸۶

انتهای پیام/ مالیات بر عایدی سرمایه

نظر شما