شناسهٔ خبر: 28794273 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

مسجد «فاطمه خاتون» با دومین گنبد بزرگ در فلسطین

مسجد فاطمه خاتون در شهر جنین از قدیمی ترین مساجد این شهر است و دومین گنبد بزرگ فلسطین را دارد، ساخت این مسجد به عصر عثمانی ها باز می گردد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از شبکه خبری «اخبار لیبیا» هاشم نعیرات؛ مدیر مساجد در اوقاف استان جنین گفت: مسجد فاطمه خاتون در شهر جنین در شمال کرانه باختری از قدیمی ترین مساجد این شهر است که به «مسجد کبیر» نیز مشهور است و در سال 1566 میلادی در زمان «سلیمان قانونی» سلطان عثمانی افتتاح شده است.

 

وی افزود: فاطمه خاتون همسر «لالا مصطفی پاشا» صدر اعظم ترکیه  بوده است، وی هنگامی که از شهر جنین گذشت برای عبادت دستور ساخت این مسجد را داد تا مکان دیدار مسافران نیز باشد.

 

مدیر مساجد در اوقاف استان جنین در ادامه گفت: این مسجد از اهمیت خاصی برخوردار است و اغلب ساکنان در آن نماز می خوانند.

 

این مسجد در مرکز شهر جنین واقع شده است و در کنار آن ساختمان های قدیمی دوره عثمانی دیده می شود.

 

نعیرات اظهار کرد: مساحت این مسجد پس از توسعه به یک هزار متر مربع می رسد و در زمان قدیم 200 متر مربع بوده است.

 

وی افزود: این مسجد دارای کتابخانه بزرگی است که 4 هزار جلد کتاب دارد و مصلایی برای بانوان دارد و همچنین در بخش جنوبی آن مناره قرار دارد که بارها مرمت شده است.

 

نعیرات همچنین به حضور هیاتی از آژانس همکاری و امداد ترکیه «تیکا» در بازدید از این مسجد اشاره کرد و گفت: آنان گفته اند که قصد مرمت این مسجد را دارند.

 

مصطفی سویقات؛ استاد فقه در دانشگاه عربی آمریکایی جنین گفت: این مسجد دارای گنبد  بزرگی است که دومین گنبد بزرگ در فلسطین بعد از قبه الصخره مسجدالاقصی محسوب می شود.

 

وی در ادامه گفت: سنگ های قدیمی این مسجد قدمتی 500 ساله دارند.

 

 

 

 

 

 

نظر شما