شناسهٔ خبر: 28794205 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

شهرداری تهران از دادن مجوز ساخت و ساز در سرای سیگارچی خودداری کند

نظری با اشاره به صدور مجوز تخریب و نوسازی در سرای سیگارچی توسط شورای فنی میراث فرهنگی استان تهران گفت: صدور مجوز در این زمینه در حیطه اختیارات این نهاد نیست.

صاحب‌خبر -

کاظمی///شهرداری تهران از دادن مجوز ساخت و ساز در سرای سیگارچی خودداری کندبه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حجت نظری عضو شورای شهر تهران در نود و چهارمین جلسه شورای شهر تهران که امروز(سه‌شنبه) برگزار شد، در تذکر پیش از دستور خود نسبت به نصب برچسب‌های بریل در فروشگاه شهروند به منظور حمایت از نابینایان تذکر داد.

وی ضمن تبریک به کاروان ورزشی ایران برای شرکت در مسابقات پارا آسیایی، گفت: تذکر اول من درباره روشندلان است که علی رغم آن که در جلسات قبلی پیشنهاد داده بودم تا امکان حضور نماینده اقشار و انجمن‌های مختلف در مناسبت‌ها در شورا فراهم شود، اما به این مسئله توجهی نشده است.

نظری با اشاره به اینکه در هفته نیروی انتظامی، رئیس پلیس تهران به صحن شورا آمد، تصریح کرد: ای کاش در جلسه یکشنبه و امروز حداقل نماینده‌ای از روشندلان به شورا دعوت می‌شد تا از مشکلات خود بگویند.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه مشکلات زیادی برای معلولان در شهر وجود دارد، تصریح کرد: در دومین پیشنهاد می‌خواهم به صورت مشخص از مدیر عامل مجموعه‌ فروشگاه‌های شهروند بخواهم که هنگام چاپ و نصب نام محصولات و قیمت آن‌ها بر روی قفسه‌ها، امکان چاپ این موارد با خط بریل فراهم شود.

وی در ادامه به مسئله سرای سیگارچی در مجاورت کاخ گلستان که قدمتی بالغ بر 440 سال دارد، پرداخت و گفت:‌ این بنا در سی و هفتمین اجلاس سالانه کمیته میراث جهانی یونسکو در کشور کامبوج واجد ارزش‌های ثبت جهانی شناخته و به شماره 1422 ثبت شد.

نظری با بیان اینکه این اثر تاریخی پس از ثبت زیر چتر حمایتی سازمان یونسکو قرار گرفته است، گفت:‌ هرگونه اقدامی که موجب مخدوش شدن حریم این بنا شود، به ثبت جهانی کاخ گلستان لطمه وارد می‌کند.

عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: در ادوار گذشته شاهد بودیم که با وجود قرارگیری کاخ موزه گلستان در محدوده ثبتی مجموعه ارگ تاریخی و بازار تهران و همین‌طور حریم این دو مجموعه، حریم کاخ گلستان توسط سرای موسم به دلگشا شکسته شد.

وی افزود: در نتیجه این اثر که تازه در فهرست جهانی یونسکو ثبت شده بود، در فهرست میراث در خطر جهانی قرار گرفت.

نظری ادامه داد: اخیرا در اقدامی مغایر با ضوابط حریم کاخ جهانی گلستان، ارگ تاریخی و بازار تهران شورای فنی اداره میراث فرهنگی استان تهران اجازه تخریب و نوسازی موقوفه موسوم به سرای سیگارچی، متعلق به منیرالسلطنه را صادر کرده و اجازه ساخت با ارتفاع 10ونیم متر را داده است.

عضو شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه این مجوز در حوزه اختیارات شورای فنی میراث فرهنگی نیست، تصریح کرد: با توجه به ثبت جهانی این مجموعه، صلاحیت تصمیم گیری در حریم کاخ گلستان بر عهده سازمان میراث فرهنگی است.

وی افزود: ‌از سازمان میراث فرهنگی می‌خواهم نسبت به این تخلف ورود کند و شهرداری تهران تا تعیین تکلیف این مجوز از دادن هرگونه مجوز ساخت و ساز به این موقوفه خودداری کند.

انتهای پیام/

نظر شما