شناسهٔ خبر: 28793785 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

تدبیری که چاله‌های محیط‌زیستی میناب را پر خواهد کرد

اگر پیگیر اخبار کمبود آب و خشکسالی و پیامدهای منفی و گاه فاجعه بار آن در کشورمان باشید، حتما شنیده یا خوانده‌اید که یکی از این پیامدها فرونشست زمین است و اکنون دشت‌های بسیاری در کشور دچار این پدیده مخرب زمین شناسی شده‌اند. یکی از این دشت‌ها دشت میناب در استان هرمزگان است. کاهش شدید سطح آب‌های زیرزمینی در این دشت، نه‌تنها درصد شوری آب آن را افزایش داده، که ده‌ها روستا را نیز به‌دلیل احتمال فرونشست و تخریب در آستانه تخلیه قرار داده است.

صاحب‌خبر -

رفت و آمدهای مسؤولان به این منطقه و دادن وعده حل مشکل در نتیجه پیگیریهای مردم محلی و سازمانهای مردمنهاد محیطزیستی هم تاکنون مشکلات این دشت را رفع نکرده. حالا اما معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقهای هرمزگان از احیای دشت میناب با اجرای طرح ترمیم شنچالههای رودخانه این شهر خبر داده است. شهروز شجاعی به ایسنا گفته که اجرای این طرح در درازمدت باعث ترمیم فروچالههای دشت میناب و کاهش آسیبهای زیستمحیطی از جمله تلفات انسانی و سرازیر شدن سیل به سمت روستاها و شهرهای کنار رودخانه خواهد شد. در اجرای این طرح قرار است چاهها بهوسیله تعدادی کانال به یکدیگر وصل و یک بند آبگیر نیز برای انتقال سیلاب به شنچالهها تعبیه شود. با این روش، در صورت وجود سیلاب و سرازیر شدن آن، جریان روانآبها در چالهها تلهاندازی شده و بهمرور زمان، چالهها به حالت اولیه خود بازمیگردند.

دشت میناب یکی از شهرهای پرجمعیت هرمزگان، در صد کیلومتری شمال شرق بندرعباس واقع است که به لحاظ استقرار سد استقلال در آن، آب شرب بخش اعظمی از استان را تامین میکند.

نظر شما