شناسهٔ خبر: 28793638 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مسیر اقتصاد | لینک خبر

آمار تجارت خارجی کشور نشان می‌دهد

صادرات غیرنفتی ایران به جیبوتی و سودان بیشتر از انگلیس و فرانسه

روح الله مهدوی

آمار تجارت خارجی ایران نشان می‌دهد که اعضای اتحادیه اروپا به لحاظ صادرات غیرنفتی در زمره کشورهای کم اهمیت برای ایران محسوب می‌شوند. همچنین بررسی روند صادرات غیر نفتی ایران به اتحادیه اروپا در مقایسه با آفریقا نشان می‌دهد که بهتر است ایران بر تقویت روابط تجاری با آفریقا تمرکز بیشتری داشته باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مقاومتی نیوز اعضای اتحادیه اروپا در نیمه نخست امسال مقصد ۶۳۹ میلیون دلار از صادرات غیر نفتی ایران بوده‌اند. این رقم ۲.۸ درصد از کل صادرات غیرنفتی ایران را تشکیل می‌دهد و به نسبت بازار بزرگ ۲۳۰۰ میلیارد دلاری این منطقه رقم بسیار ناچیزی محسوب می‌شود.

در میان اعضای اتحادیه اروپا، ایتالیا و آلمان نسبت به سایرین کالای بیشتری از ایران وارد کرده‌اند. این دو کشور با واردات به ترتیب ۱۸۷ و ۱۳۸ میلیون دلار کالای غیر نفتی از ایران، مقصد بیش از ۵۰ درصد صادرات غیرنفتی ایران به این منطقه بوده‌اند. این ارقام (و دو برابر آنها تا پایان سال) در مقایسه با واردات ۴۵۱ و ۱۱۷۳ میلیارد دلاری این کشورها تقریبا صفر محسوب می‌شود.

ایتالیا و آلمان با سهم ۰.۸ و ۰.۶ درصدی از صادرات غیر نفتی ایران به ترتیب در جایگاه‌های پازدهم و بیستم مقاصد صادرات ایران قرار می‌گیرند و برای ایران تقریبا معادل ترکمنستان و کویت هستند.

صادرات غیر نفتی ایران به جیبوتی و سودان بیشتر از انگلیس و فرانسه

ایران در نیمه نخست سال جاری بیش از ۵۱ میلیون دلار کالای غیر نفتی به جیبوتی و سودان صادر کرده است؛ در حالی که حجم صادرات غیر نفتی ایران به انگلیس و فرانسه در همین مدت کمتر از ۴۹ میلیون دلار بوده است.

در جدول زیر حجم صادرات غیرنفتی ایران به اعضای اتحادیه اروپا در کنار واردات این کشورها از جهان نمایش داده شده و همچنین برای هرکدام نزدیکترین کشور دیگری که تقریبا به همان مقدار کالای غیر نفتی از ایران وارد کرده، ذکر شده است.

در محاسبه نسبتها از دو برابر ارقام مربوط به نیم سال برای تقریب کل سال استفاده شده است:

رتبه در میان مقاصد صادرات ایران نام کشور حجم واردات از ایران در نیمه نخست سال ۱۳۹۷ (میلیون دلار) حجم واردات از جهان (میلیون دلار) کشورهای مشابه سهم از کل صادرات غیرنفتی ایران
۱۵ ایتالیا ۱۸۷ ۴۵۱۴۱۶ ترکمنستان ٪۰.۸
۲۰ آلمان ۱۳۸ ۱۱۷۳۶۲۸ کویت ٪۰.۶
۳۰ بلژیک ۶۲ ۴۰۶۴۱۲ ازبکستان ٪۰.۳
۳۱ اسپانیا ۶۰ ۳۵۰۹۲۲ قزاقستان ٪۰.۳
۳۸ بلغارستان ۳۰ ۳۴۱۴۷ سودان ٪۰.۱
۳۹ هلند ۲۸ ۴۵۰۰۷۶ سریلانکا ٪۰.۱
۴۰ رومانی ۲۷ ۸۵۳۱۸ لبنان ٪۰.۱
۴۷ فرانسه ۲۰ ۶۱۳۱۳۳ تونس ٪۰.۱
۴۸ انگلیس ۱۹ ۶۴۱۳۳۲ مراکش ٪۰.۱
۵۶ یونان ۱۳ ۵۵۳۰۱ جیبوتی ٪۰.۱
۵۹ لهستان ۱۲ ۲۱۷۹۷۹ نپال ۰
۶۲ اتریش ۱۰ ۱۷۵۷۷۲ سومالی ۰
۶۵ اسلوونی ۷ ۲۸۱۹۲ اردن ۰
۶۸ سوئد ۶ ۱۵۳۸۵۶ اردن ۰
۷۰ اسلوواکی ۴ ۸۲۹۹۴ ساحل عاج ۰
۷۱ پرتغال ۴ ۷۷۸۳۴ ساحل عاج ۰
۷۴ دانمارک ۴ ۹۲۲۴۸ مکزیک ۰
۷۶ کرواسی ۳ ۲۴۶۰۹ غنا ۰
۷۷ مجارستان ۳ ۱۰۴۲۸۴ کامرون ۰
۸۱ جمهوری چک ۱ ۱۶۲۰۵۸ اوگاندا ۰
۹۱ لیتوانی ۱ ۳۰۹۷۹ اوگاندا ۰
۹۲ قبرس ۱ ۹۲۹۲ اوگاندا ۰
  ایرلند ۰ ۸۸۸۲۸ ۰
  فنلاند ۰ ۷۰۱۰۰ ۰
  لوکزامبورگ ۰ ۲۱۰۷۱ ۰
  استونی ۰ ۱۷۳۲۰ ۰
  لتونی ۰ ۱۵۸۸۶ ۰
  مالت ۰ ۵۸۱۴ ۰
۸ اتحادیه اروپا ۶۳۹ ۲۳۶۴۵۲۱ پاکستان ۲.۸

همانطور که از جدول فوق پیداست، حجم صادرات غیر نفتی ایران به اعضای اتحادیه اروپا با صادرات غیر نفتی ایران به کشورهایی برابری می‌کند که تقریبا همگی در نگاه اول کم اهمیت قلمداد می‌شوند. با این حال در میان مجموعه کشورهای طرف تجارت با ایران، تنها صادرات غیر نفتی ایران به اتحادیه اروپا کاهش یافته است.

صادرات ایران تنها به اتحادیه اروپا کاهش یافته است

اکنون میزان رشد صادرات غیرنفتی ایران به اتحادیه اروپا و سایر قدرتهای اقتصادی و مناطق جهان مقایسه می شود.

مطابق آمار گمرک صادرات غیر نفتی ایران در نیمه نخست سال ۱۳۹۷ به تمامی مناطق مذکور در جدول زیر افزایش داشته است؛ مگر اتحادیه اروپا که ۷ میلیون دلار کمتر از مدت مشابه در سال گذشته کالا از ایران وارد کرده است:

نام منطقه ارزش صادرات در ۶ ماه نخست سال ۱۳۹۷ (میلیون دلار) ارزش صادرات در ۶ ماه نخست سال ۱۳۹۶ درصد تغییرات میزان تغییرات (میلیون دلار) درصد از کل صادرات
قاره آسیا ۲۱۴۱۴ ۱۹۱۰۸ ۱۲.۱ ۲۳۰۶ ۹۲.۶
کشورهای اسلامی ۱۳۶۷۳ ۱۰۵۳۷ ۲۹.۸ ۳۱۳۶ ۵۹.۱
کشورهای همسایه ۱۳۰۱۹ ۹۸۳۹ ۳۲.۳ ۳۱۸۰ ۵۶.۳
اتحادیه آسه آن ۹۴۸ ۷۴۸ ۲۶.۷ ۲۰۰ ۴.۱
اتحادیه اروپا ۶۳۹ ۶۴۷ ۰.۰ ۲.۸
قاره آفریقا ۳۹۵ ۳۳۵ ۱۸.۱ ۶۱ ۱.۷
قاره آمریکا ۸۷ ۷۹ ۹.۷ ۸ ۰.۴
قاره اقیانوسیه ۲۴ ۱۹ ۲۵.۹ ۵ ۰.۱
جمع کل ۲۳۱۲۳ ۲۰۴۶۴ ۱۳.۰ ۲۶۵۹ ۱۰۰.۰۰

لزوم تمرکز بر کشورهای همسایه و کشورهای اسلامی

همانگونه که در جدول فوق پیداست، بیشترین افزایش صادرات غیر نفتی ایران مربوط به کشورهای همسایه و کشورهای اسلامی بوده است که به ترتیب ۳۲.۳ و ۲۹.۸ درصد بیش از سال گذشته از ایران خرید کرده‌اند.

این کشورها به لحاظ حجم واردات از ایران نیز اهمیت بالایی دارند؛ به طوری که به ترتیب مقصد ۵۶ و ۵۹ درصد از صادرات غیر نفتی ایران بوده‌اند. این ارقام به خوبی گویای آن است که تمرکز دولت ایران در مسئله تجارت خارجی بیشتر باید معطوف به چه کشورهایی باشد.

آفریقا جایگزینی بهتر از اروپا برای ایران

آمارهای ده ساله صادرات غیر نفتی ایران به اتحادیه اروپا و قاره آفریقا نشان می‌دهد که اولی روندی نزولی و دومی‌ روندی صعودی داشته است.

همانگونه که در نمودار زیر نمایش داده شده، شیب خط تقریب روند صادرات غیر نفتی ایران به آفریقا مثبت و شیب خط تقریب روند صادرات غیر نفتی ایران به اتحادیه اروپا منفی است؛ که به معنای بزرگ شدن بازار آفریقا و کوچک شدن بازار اتحادیه اروپا برای ایران در گذر زمان است.

صادرات ایران به اروپا و آفریقا - صادرات غیرنفتی ایران به جیبوتی و سودان بیشتر از انگلیس و فرانسه

از آنجا که بسیاری از محصولات ایرانی که مجالی برای حضور در بازار اتحادیه اروپا نمی‌یابند، قابلیت عرضه و فروش در بازار آفریقا را دارد، شایسته است که تحرک مسئولین تجاری کشور در جهت تقویت روابط تجاری با کشورهای این منطقه از طریق انعقاد توافقنامه‌‌های تجارت دوجانبه بیشتر شود.

انتهای پیام/ تجارت و ارز

نظر شما