شناسهٔ خبر: 28792693 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان:

پیشگیری بدون تعامل با رسانه‌ها ممکن نیست/ روند صعودی بروز حیوان گزیدگی در استان همدان

همدان - جلال‌الدین امیری موفقیت در حوزه پیشگیری را بدون تعامل با رسانه‌ها غیر ممکن دانست.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی علوم پزشکی استان همدان، جلال الدین امیری معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان در شورای پیام‌رسان سلامت در معاونت بهداشتی گفت: حوزه پیشگیری بدون تعامل با رسانه با مشکل مواجه می‌شود و اگرچه ممکن است زمان‌بر باشد اما دارای دستاوردهای بسیاری است.

وی با قدردانی از تعامل خوب رسانه‌ها با حوزه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گفت: کار روابط عمومی دانشگاه برای برخورداری از خبرنگاران تخصصی حوزه سلامت بسیار ارزشمند است و این حوزه می‌تواند از انتقادهای مربوط به حوزه بهداشتی استفاده کند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان، داشبورد مدیریتی خود را توضیح داد و گفت: در حال حاضر پوشش ثبت‌نامی سامانه سیب بالای ۹۵ درصد است و روند رو به رشدی را در استان شاهد هستیم.

وی افزود: هم‌اکنون اطلاعات بسیاری به صورت آنلاین در اختیار است خدمات مراقبتی توسط مراقبان سلامت در هیچ مرکزی ارائه نمی‌شود.

امیری یادآور شد که با حمایت رئیس دانشگاه مشکلی در بحث اعتبارات مالی و خرید تجهیزات و مکمل‌ها مشکلی وجود ندارد همچنین استان همدان در پیشبرد کارهای عمرانی به عنوان استان اول شناخته شد و بالای ۳۵ درصد مراکز بهداشتی نوسازی شده است.

وی مناسبت‌های بهداشتی مهرماه را برشمرد و توضیحاتی در مورد هر یک از این مناسبت‌ها و ضرورت توجه به آنها ارائه کرد؛ وی با بیان اینکه واکسیناسیون برای افراد دچار حیوان‌گزیدگی انجام می‌شود به روند صعودی بروز حیوان گزیدگی در استان همدان از سال ۸۶ تا ۹۶ اشاره و این موضوع را نگران کننده دانست و گفت: بیماری هاری می‌تواند منجر به مرگ شود و آموزش در این زمینه بسیار مهم است چنانچه ۷۸ درصد سگ، ۱۷.۵ گربه و بقیه حیوانات ۴.۵ درصد است.

وی افزود: در صورت بروز گزش بلافاصله به مراکز با کادر آموزش‌دیده مراجعه شود و واکسن برای این موضوع تهیه شده است.

کارشناس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه شستشوی زخمها اولین اقدام بعد از حیوان گزیدگی است، گفت: هاری صد در صد مرگ را به دنبال دارد و ۹۵ درصد موارد مرگ و میر در آسیا و آفریقا اتفاق می افتد.

شجاعی افزود: اثرات روحی و روانی غیر قابل محاسبه با ارزش ریالی است و باید آموزش به مردم برای کاهش این بیماری لازم است.

وی با اشاره به نگهداری از حیوانات خانگی برای کاهش بار اقتصادی و روانی این موضوع مصرف لبنیات سنتی با جوشاندن شیر تعداد موارد تب‌مالت استان از ۱۳۹۰ تا پنج ماه اول ۱۳۹۷ را توضیح داد.

کارشناس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: نقطه کلیدی در موضوع تب‌مالت ایمنی دام است و دامپزشکی متولی اصلی سلامت مواد دامی است.

محمد ربیعی یگانه مدیر گروه خطر و بلایای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز گفت: دانشگاه همدان برای چهارمین سال یکسری کارها را برای اربعین انجام می‌دهد زیرا حجم عظیمی از مردم برای رسیدن به مرز همدان می‌گذرند و همدان به عنوان استان معین اسلام خدماتی به زائران ارائه می‌شود.

 ربیعی یگانه افزود: حدود ۱۵ نیروی کارشناس بیماریها به ایلام اعزام می‌شود همچنین پنج مهندس بهداشت محیط به مرز مهران اعزام می‌شوند با سازمانهای هلال احمر، بسیج جامعه پزشکی و دیگر نهادهای مرتبط هماهنگیهای لازم انجام شد.

وی گفت: تشدید نظارت مهندسان بهداشت محیط در تمام شهرستانهای استان، صدور کارت بهداشتی برای آشپزها بدون پرداخت هزینه، برگزاری کلاسهای آموزشی در سطح محلات و گزارشی از برنامه ریزی‌های انجام شده در اربعین و بازدید از موکب‌ها بیان داشت.

وی خاطرنشان کرد که روز کاهش بلایای طبیعی ۲۱ مهرماه نامگذاری شده است و به اقدامات انجام شده در زلزله آبان ماه سال گذشته اشاره کرد.

انتهای پیام/

نظر شما